Før Miguel: Tre mandlige kunstnere, der revolutionerede brugen af sex i musik

Mange andre mandlige musikere end koncertaktuelle Miguel har ladet sex gennemsyre deres musik, men selvfølgelig på hver deres måde. Her er tre kunstnere fra før Miguels storhedstid, der rykkede til måden, sex og musik kunne hænge sammen på.
Før Miguel: Tre mandlige kunstnere, der revolutionerede brugen af sex i musik
D'Angelo.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Foregangsmanden Marvin Gaye

Med sange som ‘Let’s Get It On’ og ‘Sexual Healing’ har Marvin Gaye leveret nogle af populærmusikkens mest kanoniserede og kurtiserende kærlighedssange. Særligt ‘Let’s Get It On’ fra albummet af samme titel introducerede i 1973 et nybrud i Gayes karriere, der så ham bevæge sig væk fra gaden og det samfundsbevidste fokus på ‘What’s Going On’ og ind i soveværelset med seksuelt, men også spirituelt ekspressive tekster og flødefunk.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Udfordreren Prince

Han har altid været kendt for sine seksuelt eksplicitte tekster. Men til forskel fra mange af sine ligesindede legede Prince også med genrens traditionelle ’mand vs. kvinde’-dikotomi. Dels ved at gøre brug af mere androgyne og homoerotiske udtryk i sin fremtoning, men også ved at udfordre rolleforventningerne til de to køn som på for eksempel ‘If I Was Your Girlfriend’, der kan ses som både en mands ønske om større åbenhed fra hans udkårne, men også tolkes som en erotisk flirt mellem to kvinder.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Sexsymbolet D’Angelo

På sin kanoniserede ‘Voodoo’-plade fra 2000 forenede han soulen med funken i al dens kropslighed og kødelighed. Men paradoksalt nok kom D’Angelos egen krop også til at stå i vejen for hans musik, efter at den sensuelt sveddryppende video til singlen ‘(Untitled) How Does It Feel’ forseglede hans skæbne som sexsymbol og satte ham på sporet til et sammenbrud. Der gik 12 år, før D’Angelo igen turde stå på en scene, og yderligere næsten tre år før han sidste år vendte endeligt tilbage med det anmelderroste album ‘Black Messiah’.

Miguel spiller i Falconer Salen den 29. september.

Læs også: Interview: Miguel og sexsymbolets dilemma

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af