Roskilde Festival: Masasolos drømmende dagsorden havde et ekstra live-gear

Det lå i kortene, at københavnske Masasolo skulle hive mere end blot deres to singler op fra mølposen til denne Roskilde-debut, hvor et forholdsvis beskedent publikum havde fundet sig siddende til rette foran den kulsorte Rising-pyramide. Derfor blev der også åbnet med et instrumentalt prelude, som ganske fornemt slog den drømmende dagsorden an og hypnotisk krogede publikum frem mod scenekanten.

Anslaget fik følge af den reverbsmurte og groovy ’How It Feels’, hvor forsanger Morten Søgaard hurtigt fik afsløret, at hans smukke falset ikke kun hører til på bånd. Og desuden, at hans for nyligt brækkede arm ikke længere var for svækket til i passager at sende Jazzmasteren ud i hvirvlende turbulens – endda en decideret fuzzsolo et par gange, hvor det blev understreget, at den ekstremt velspillende kvartet har et ekstra live-gear, som kunne fylde scenen flot ud.

Samtidig var det bandets store udfordring at forene netop det støjende og rockede med det melodisk afslappede og intime. Optrædenen var redelig, i sær med det totalt uforudsete cover af Kinks-klassikeren ’You Really Got Me’, men koblingspunktet ned til de døsige tempi føltes af og til for dumpt. Det handler om rutine, men bandet rejste sig energisk for hver af de slumrende excesser.

I sidste ende af settet fik Masasolo for alvor spillet sig varme, og her landede trumfen ’I Really Thought She Loved Me’ elegant med opløftende korstemmer og bittersød melankoli, inden koncerten lukkedes af med kaotisk trommeri og støjeufori.

Læs anmeldelse: Roskilde Festival: Gents skabte veloplagt 80’er-magi på Countdown

Læs også: Billedgalleri: Så er Roskilde Festival i gang!

Masasolo. Koncert. Roskilde Festival, Rising.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af