’The Lovebirds’: Ikke engang Issa Rae og Kumail Nanjiani kan redde ny Netflix-komedie
Den romantiske krimikomedie ‘The Lovebirds’ med Issa Rae og Kumail Nanjiani skulle egentlig have haft verdenspremiere på festivalen South by Southwest efterfulgt af biografpremiere, men på grund af corona endte den i stedet på Netflix. Jeg forstår ikke, at nogen nogensinde har tænkt, at den skulle i biografen, for magen til sløj omgang skal man lede længe efter. Det er sådan en film, der kun har fortjent halvanden time af din tid, hvis du enten har virkelig mange tømmermænd (eller corona) eller lægger sokker sammen samtidig.
Som fan af begge stjerner, Issa Rae fra ‘Insecure’ og Kumail Nanjiani fra ‘Silicon Valley’ og ‘The Big Sick’, havde jeg ellers høje forventninger. Filmen er tilmed instrueret af Michael Showalter, som også instruerede Nanjiani i den glimrende romantiske komedie ‘The Big Sick’, som Nanjiani selv skrev manuskript til sammen med sin kone, Emily V. Gordon, baseret på deres møde. Faktisk er jeg for tiden særligt venligt stemt over for Nanjiani, fordi han og Gordon har været en hyggelig del af mit coronaliv med karantænepodcasten ‘Staying in With Emily & Kumail’.
Rae og Nanjiani er et godt par – cool, sjove og karismatiske og med fin pingpong-kemi. Men manuskriptet af Aaron Abrams og Brendan Gall giver dem ikke mulighed for at shine, og langt de fleste jokes falder fladt til jorden.
Endnu værre står det til med plottet, der både er ulogisk, sjusket og kedeligt. Vi møder Leilani (Rae) og Jibran (Nanjiani) morgenen efter deres første hookup, hvor forelskelsen spirer sødt. Så klipper filmen til fire år senere, hvor parret skændes om åndssvage ting som New Orleans restaurantscene, og hvorvidt de ville vinde realityprogrammet ‘The Amazing Race’. I bilen på vej til et middagsselskab slår de simpelthen op. Da filmen dårligt kan slutte der, er det ikke svært at regne ud, at resten af den kommer til at handle om, hvordan parret finder sammen igen. De har bare brug for lidt hjælp udefra for at indse, at de er rigtige for hinanden.
Det får de bogstaveligt talt, da de ramler ind i en cyklist på vejen. Han cykler videre, inden de når at ringe 112, hvorefter en politimand springer ind i bilen og beder dem følge efter. Da han kører cyklisten brutalt ned, bliver Leilani og Jibran enige om, at han nok alligevel ikke var en politimand. Det lykkes parret at slippe væk, men i stedet for at gå til politiet beslutter de sig til selv at opklare forbrydelsen. Denne virkelige og mørke udgave af ‘Amazing Race’ fører blandt andet til et møde med en hårdt sparkende hest, et frat party og en sexkult, hvilket faktisk lyder sjovere, end det er.
For det første er hele præmissen svær at acceptere, fordi parrets beslutning om at flygte fra politiet og begynde at lege detektiver giver meget lidt mening. Filmen peger godt nok på, at Leilani og Jibran som henholdsvis sort og pakistansk minoritet har grundt til at frygte politiets mistænkeliggørelse – i en af filmens sjove jokes kører en politibil langsomt forbi dem, og de ånder lettet op, da den ikke stopper, og de kan konkludere, at politimanden bare er »almindelig racist«. Men derfra er der alligevel langt til de hovedløse handlinger, vores hovedpersoner – pæne og privilegerede mennesker i mediebranchen – kaster sig ud i.
For det andet er plottet så forhastet, at vi aldrig får tid til at lære parret at kende og dermed heller ikke er investeret i deres skæbne. En scene, hvor de skråler med på Katy Perrys ‘Firework’ i en Uber, er så velgørende, at man ville ønske, at der var mange flere åndehuller som den.
Den romantiske krimigenre, hvor et par bliver kastet ud på dybt vand, kan være sjov, som i Woody Allens ‘Manhattan Murder Mystery’ og forrige års ‘Game Night’ med Jason Bateman og Rachel McAdams. Men genren kræver et originalt og overraskende plot, hvor der er noget på spil, karakterer, man tror på, og sjove jokes.
I ‘The Lovebirds’ føles det mest af alt forceret, når parret i et forsøg på screwball-humor kaster sig ud i fjollede diskussioner i højspændte situationer – som hvorvidt ar i ansigtet vil gøre sig godt på Bumble, midt under en torturseance.
Det er en ommer fra de to sympatiske og normalt ret sjove stjerner.
Kort sagt:
Karismatiske Issa Rae og Kumail Nanjiani kan ikke redde denne uinspirerede romantiske krimikomedie, hvor både plot og jokes halter gevaldigt.