Kendrick Lamar – en velforberedt rapstjerne
I klassisk hiphopformation – en mc, en dj – begyndte Kendrick Lamar til tiden med hjemstavnshymnen ‘Westside, Right on Time’. Derfra fremførte Lamar minutiøst samme set som på resten af Europaturneen, indøvet ned til mindste detalje. Dette stramt styrede set blev, med Søren Ulrik Thomsens ord, både det værste og det bedste ved stjernens optræden.
Symptomatisk for det velforberedte show, var der ikke plads til overraskelser. Udvalgte tracks endte a cappella, og al interaktion med publikum var forberedt til at lede til næste nummer. Men hatten af for, at rappens wunderkind tager sit show seriøst, hvilket blev belønnet med suveræn respons fra et udsolgt Store Vega.
Læs også: Se billeder og læs publikums reaktioner fra Kendrick Lamar-koncerten
Vokalen, som på album er imponerende alsidig, blev fornuftigt doseret, så den kunne bæres, og hovedstadens rapfans lod sig velvilligt gejle op, da Lamar løsnede tøjlerne til ‘Look Out For Detox’. Selvforstærkende fik det hovedpersonen til at sprudle af selvtillid under højdepunktet ‘Backseat Freestyle’, der blev leveret med klædelig løssluppenhed, og de efterfølgende hits ‘HiiiPoWer’ og ‘Swimming Pools (Drank)’ sørgede for, at de fleste forventninger til K-Dot blev indfriet til storslået fællessang.
Derfor var det nærmest afbrudt samleje, da ‘I Am’-a cappellaen sluttede settet efter blot en time, og eneste ekstranummer var (den suveræne) ‘Cartoon & Cereal’ – en selvbiografisk tegnefilmsmetafor, hvor dobbeltbetydningen i frasen »I run it« hentyder til både den fortjente plads på raptronen, og til Lamar i rollen som Hjulben, der løber fra den morderiske ulv (opvæksten i Compton). En værdig afslutning på en flot koncert, men netop også grunden til, at det var en synd og skam, at aftenen sluttede brat. Havde King Kendrick vovet mere, havde sejren været endnu større.