Da Shane Gillis i 2019 blev annonceret som nyt medlem af ‘Saturday Night Live’-staben, var han en lysende stjerne på den amerikanske standup-himmel. Men inden han overhovedet nåede at starte, blev han fyret.
Få dage efter annonceringen af ansættelsen gravede en journalist en række klip frem fra Gillis podcast, ‘Matt & Shane’s Secret Podcast’, hvor den da 31-årige komiker fyrede racistiske og homofobiske jokes af.
Det var især nedsættende ord om folk med kinesisk baggrund – brug af det hadefulde udtryk »chinks« – der vakte opsigt. Ikke mindst fordi han var blevet hyret sammen med Bowen Yang, det første asiatiske og homoseksuelle castmedlem i ‘Saturday Night Live’s historie. Han kaldte også Judd Apatow »mere bøsset end ISIS«.
Udover en debat om politisk korrekthedskultur blev fyringen dog på ingen måde slutningen på Shane Gillis’ karriere. Tværtimod er den 36-årige i dag en af de mest populære komikere i USA.
I lørdags vendte han så tilbage som vært på programmet, der for fem år siden kaldte Gillis udtalelser »fornærmende, sårende og uacceptable« og undskyldte for deres mangelfulde baggrundstjek. Side om side med folk som Bowen Yang og Chloe Fineman, der blev ansat samtidig som ham.
Men hvis han var damaged goods dengang, hvorfor er ‘SNL’ overhovedet interesserede i at få ham tilbage i dag?
Fra fyring til cancel-ikon
At blive fyret fra ‘Saturday Night Live’ var formentlig det bedste, der kunne ske i Shane Gillis’ karriere.
Selvom han ikke fik det rygstød fra underholdningsbranchen, programmet repræsenterer, appellerede han efterfølgende kun endnu stærkere til et kernepublikum, der afskyr wokeness og cancelkultur. Gillis blev dengang hurtigt mødt af opbakning hos komikere som Bill Burr, David Spade, Jim Jefferies og Rob Schenider. Og den dramatiske ‘SNL’-konflikt gav hans standup-karriere vind i sejlene.
Selvom komikeren har forholdt sig både skeptisk og kritisk over for, hvordan han efter ‘SNL’-exiten blev omfavnet af et konservativt segment, han ikke nødvendigvis identificerede sig fuldt ud med politisk, har han samtidig søgt støtte hos de gatekeepere, den fangruppe ser op til.
Han har endda som gæst i ‘The Joe Rogan Experience’ efterfølgende fortalt, at han allerede under sin fyringssamtale hos ‘SNL’ jokede med at kunne tage revanche i Rogans podcast.
Gillis er flere stedet blevet fremhævet for at fralægge sig offerrollen, men samtidig dyrker han outsider-positionen i sin comedy såvel som i sine udtalelser.
»Jeg var fattig. Jeg var overhovedet ikke berømt. Jeg var fattig, og så blev jeg cancled med det samme. (…) Det var en meget anderledes oplevelse. De var sådan ‘Hvad med ham her?’, og så var alle bare sådan, ‘Nej!’«, fortæller han hos Joe Rogan om fyringen.
Gillis første soloshow ‘Live in Austin’ blev selvudgivet med over 24 millioner views på YouTube. Selvsamme podcast, der kortsluttede SNL-karrieren, ‘Matt & Shane’s Secret Podcast’, er kun taget til i popularitet. På siden Patreon er det den podcast, der har flest betalende støtter med over 84.000 betalende abonnenter.
Spirende mainstream-succes
Mens han i årene efter fyringen dyrkede det publikum, hans status som sort får gav ham, er invitationen til nu at være vært på ‘SNL’ et af flere skridt, Gillis har taget mod at blive et etableret mainstream-navn i 2024.
På amerikansk Netflix har han hittet med soloshowet ‘Beautiful Dogs’, som The New York Times anmeldte med rosende interesse for komikerens evne til at inkarnere USA’s konservative højrefløj, mens han samtidig gør nar ad den.
I showet joker Gillis med at beskrive sig selv som »historienørd«, hvilket han påpeger er en anden måde at sige »forstadiet til konservativ«. Han spiller på sit kendskab til sit publikum ved at påpege, at samtlige kvinder i rummet er blevet slæbt med af deres kærester.
Streaminggiganten har desuden netop annonceret, at de har købt hans fiktionsserie ‘Tires’, hvor han spiller en talentløs mekanikerarving, der får premiere til maj.
Inspirationen fra en komiker som Louis C.K er ikke til at tage fejl af i Gillis’ changeren mellem det selvnedgørende og det spydige. Og han bruger altid sin udsigelsesposition – en ubemærkelsesværdig hvid fyr – som komisk krykke. Selvom der er masser af hans emner, der er generiske, er det tydeligt, hvorfor han er blevet så populær.
I The New Yorker er han blevet skildret i et stort portræt som den ultimative politiske joker på den amerikanske standup-scene, hvor han beundres af både den yderste højrefløj, der jubler ved den mindste brødkrumme af woke-kritik, såvel som af Jerrod Carmichael, der med sit show ‘Rothaniel’ om homoseksualitet og race repræsenterer en helt anden type moderne komik. »Hans materiale føles stadig farligt. Det er, fordi det er sandfærdigt, ikke?«, fortalte Carmichael.
Gillis er ikke den første komiker, der er blevet fyret fra ‘Saturday Night Live’, og heller ikke den første, der efterfølgende er blevet inviteret tilbage bagefter (Adam Sandler sang en sang om det i 2019). Men hans sag er alligevel et unikt eksempel på det store opgør, der var mellem de komiske fløje i 2019, hvor politisk korrekthed, cancel-kultur og wokeness virkelig blev en del af standup-samtalen.
Hvorfor er han tilbage?
Shane Gillis’ tilbagevenden til ‘SNL’ er ikke mindst et politisk statement fra programmets side.
Siden det amerikanske valg i 2016 har samtalen om satirens rolle i samfundsdebatten været mere nøje overvåget. ‘SNL’ har som kæmpe mainstreamplatform måttet forholde sig til den kulturelle grøft, der gjorde Trumps sejr til så stort et chok.
Allerede ved Gillis’ ansættelse i 2019 skrev Variety, at Shane Gillis var blevet hyret for at appellere mere til konservative seere, hvilket Lorne Michaels senere har benægtet.
»Jeg garanterer dig for, at han vil være tilbage i showet før maj«, sagde ‘SNL’-ekspert James Andrew Miller om Gillis’ værtschancer i podcasten The Town tilbage i januar. Her blev komikerens fyring brugt som eksempel på, hvordan ‘Saturday Night Live’ kæmper med sin relevans, rolle og kvalitet i det moderne underholdningslandskab.
Når komikeren igen var at finde på scenen lørdag aften, var det et af flere forsøg på at udbrede ‘Saturday Night Live’ til et bredere politisk segment op til den kommende valgkamp i USA. Blot ugen inden var den republikanske præsidentkandidat Niki Haley gæst i en joke om slaveri. Tidligere har ‘SNL’ som bekendt også haft Trump og Elon Musk på besøg.
Der er samtidig flere, der har kaldt det hyklerisk, at ‘Saturday Night Live’ har inviteret Gillis tilbage på scenen. En NBC-artikel fremhævede det som en problematisk status quo, ‘SNL’s dårlige historik for asiatiske gæstestjerner taget i betragtning. Sidst var i 2022, da Simu Liu var vært.
Edgelord-triumfen udeblev
Gillis’ åbningsmonolog refererede til fyringen med det samme.
»Jeg er her. De fleste af jer har formentlig ingen anelse om, hvem jeg er«, lagde han ud med en rolig stikpille til, at ‘SNL’ er det venstreorienterede ekkokammer, de prøver at undgå.
»Jeg blev faktisk – jeg blev fyret fra det her show for et stykke tid siden. Men, du ved, lad være med at slå det op, please. Hvis du ikke ved, hvem jeg er, så vær sød og lade være at google det. Det er fint. Det skal du slet ikke bekymre dig om«, fortsatte han. På den måde blev det tidligt indvarslet, at Gillis havde valgt defensiven.
Udover at kalde det »bøsset« at være bedste venner med sin mor som lille dreng og bruge udtryk som »retarderet« og »cracker«, var det ikke ligefrem en provokerende åbningsmonolog. Derudover var komikeren mærkbart nervøs og nævnte undervejs, at en del af hans jokes ikke ramte rigtigt i publikum. Hvilket godt nok er en kendt del af hans stil, men virkede akavet.
I stort set samtlige sketches spillede han sin velkendte rolle som politisk provokerende hvid fyr til punkt og prikke.
En mand, der er ude af stand til at genkende historiske sorte personer i et quizprogram. En dude, der har så dårligt selvværd, at han har brug for at købe sexdukken »Fugliana«, da han ellers får rejsningsbesvær af ren og skær mindreværdskomplekser. En gut i en dunvest, der spolerer HR-mødet ved at insistere på sin ret til invitere alle sine kollegaer ud.
I sketchen ‘Trump Sneakers’ flexede han sin skarpe Trump-efterligning og gjorde grin med ekspræsidentens påfund om et par svinedyre guldsko. Hvordan? Ved at spille … endnu ligegyldig fyr, der transformeres til lykke, da han modtager de magiske sko, som giver ham evnen til at overbevise alle om, at han har ret – simpelthen fordi han siger, han har det.
Det eneste ægte grænsesøgende, han gav sine fans at juble over, var de grimme ord, der til gengæld vakte desperat hujen på Twitter.
Efter Gillis’ habile, men harmløse ‘Saturday Night Live’-optræden stod det i hvert fald klart, at hverken komikeren eller programmet har lidt nød uden modparten. Havde det ikke været for hans forhistorie, var hans værtstjans næppe blevet karakteriseret som kontroversielt overhovedet.
Det er ‘Saturday Night Live’, der står tilbage med selvmålet. For alene ved at invitere ham tilbage gjorde de klart, at de nu har mere brug for ham, end han har for dem.
For komikeren er allerede blevet et edgelord-ikon i en sådan grad, at han i ‘Saturday Night Live’ ikke engang havde behov for at levere en sejrsrunde.