Lupita Nyong’o
Hun er altid skarp på den røde løber, og i nat var hun med til at sætte stemningen for årets Oscar-looks, hvor det politiske var pakket lidt væk, men kvinder stadig fremstod en anelse forandrede. Hendes specieldesignede Atelier Versace-kjole var enkel og underspillet i Oscar-sammenhæng, og aftenen handlede netop mere om enkelthed og kraftfuldhed, hvor fokus var på kvinderne, der bar kjolerne, ikke omvendt.
Nyong’os kjole havde en brynjeagtig kvalitet blandt med noget elegant, hvor den sorte bånd sendte tankerne mod diverse skønhedskonkurrencer.
St. Vincent
Det er et look, der uden tvivl deler vandene, men vi elsker St. Vincents kringlede tilgang til alt, hvad hun laver – også noget så højtideligt som en Oscar-rød løber. Med hvad der ligner et dropped crotch, er kjolen fra Saint Laurent en blanding af humoristisk og elegant, hvor det store statement-ærme stjæler opmærksomheden. Asymmetrien, der blev understreget af den ene ørering, passede dog fint til Annie Clarks smørrede smil.
Nicole Kidman
Mange designere har noget med sløjfer for tiden – og ofte kan de ikke blive store nok. Vi så det ved BAFTA Awards, hvor Tatiana Korsakovas Balenciaga-kjole skabte opmærksomhed, og ved Oscar-showet var der også flere eksempler. Især Nicole Kidmans Armani Privé-kjole var ikke til at komme uden om, hvor sløjfen nærmest var kjolen.
Jennifer Lawrence
Man må give J-Law, at hun får prøvet nogle looks af. Vi er ikke helt sikre på, at hendes glam-look skal være hendes go-to i fremtiden, men Dior-kjolen reddede aftenen for hende. Den havde nogle af de samme brynje-kvaliteter, som Lupita Nyong’os look, hvilket gav et kraftfuldt touch.
Gal Gadot
Men power-skuldre og brynjedetaljer fyldte hos andre, så var der noget ubekymret over Gadots Givenchy-kjole. Med spaghettistropper og frynser var hun klar til at indtage dansegulvet og lige glemme #metoo og alt andet et øjeblik. Og med tilbagestrøget hår fungerede det for hende.
Saoirse Ronan
Det var heller ikke det kraftfulde, der dominerede Ronans kjole fra Calvin Klein by Appointment, men det var i den grad et bevis på en kjole, der gav plads til kvinden, som bar den. Tidløshed var nøgleordet i den både enkle og stadig meget Oscar-elegante kjole, der også havde en stor sløjfe på ryggen.
Greta Gerwig
Det blev ikke til en statuette i denne omgang til Gerwig, men hendes Rodarte-kjole var ellers håbefuld i den gule farve med broderede blomsterdetaljer. Måske kan hun lave en Beyoncé i den i stedet for (get it? Gul kjole, baseball-bat…).
Jane Fonda
Power-skuldre er i den grad tilbage, og på Fondas specieldesignede Balmain-kjole understregede de hendes kraftfuldhed. Balmain-designeren Olivier Rousteing elsker kampklare kvinder, og hans look til Fonda var enkelt og helt perfekt.
Emily Blunt
Selv et af aftenens mest eventyrlige looks havde fået et lille power-twist. De mange lag af tyl og blomsterbåndene gav noget Disney-eventyr til Schiaparelli Haute Couture-kjolen, som Emily Blunt var, og som Oscar-kjolerne tidligere har været kendt for. Her sørgede de kantede skuldre dog for, at der var noget majestætisk og kraftfuldt over det samlede look.
Timothée Chalamet
Selv om det var kvindernes (og kjolernes) aften – sådan som det plejer at være på den røde løber – så var Timothée Chalamet ikke til at undgå på den røde løber. Ikke nok med at årets store gennembrud så skarp ud i sit hvide Berluti-jakkesæt og sorte Chelsea-boots, så sprudlede han også (måske ikke lige på dette billede) af ungdommelig glæde, mens han tilsyneladende poserede med gud og hver mand.
Han havde taget sin mor med som sin date, hvis han havde brug for flere pluspoint.
CALL ME BY YOUR NAME’s writer James Ivory giving the ultimate nod to the film and star Timothée Chalamet. #Oscars pic.twitter.com/l4pot4BTAb
— Dave Quinn (@NineDaves) March 4, 2018
Og så satte han også sit præg på ‘Call Me By Your Name’-manuskriptforfatteren James Ivorys outfit, hvor en stregning af Chalamet prydede Ivorys skjorte. Så selv om det ikke blev til en Oscar til den 22-årige skuespiller, så havde han en stærk aften.