Top Tracks: Her er ugens syv bedste nye sange

Med Rihannas skrappe banger, danske Communions og en guddommelig smuk single fra Jamie xx.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Jamie xx feat. Romy Madley Croft ‘Loud Places’

Sidste års ‘All Under One Roof Raving’ var en genial hyldest til den britiske klubkultur, men ‘Loud Places’ er måske alligevel det bedste solonummer, Jamie xx endnu har udgivet. En tåreperser med The xx’s Romy på gæstevokal, der med gospel-feel, klagende guitar og intimt tingeltangel er et dybtfølt udråb til en udkåren, der mener at kunne klare sig bedre selv. Produktionen er soveværelsesvarm, men samtidig storladen i sin egen emotionelle ret.

Og så er Romy altså exceptionel her. I en tekst, der næsten ikke er til at bære:

»I got to loud places / to search for someone / to be quiet with / who will take me home / you go to loud places / to find someone who / will take you higher than I took you / didn’t I take you to / higher places you can’t reach without me«.

Fra Jamie xx’s kommende solodebut ‘In Colour’, der netop er blevet afsløret til at udkomme den 1. juni. Det bliver en god koncert på Roskilde Festival, så er det sagt.

Hør flere af ugens bedste sange på de følgende sider – fra blandt andet Rihanna og Shamir. 

Communions2015-717x375

 

2. Communions ’Out of My World’

Vi holdt allerede øje med dem, men danske Communions tog os sidste år med bukserne nede på den fuldstændig uimodståelige janglepop-perle ‘So Long Sun’, som vi stadig ved årets slutning var forgabte i.

Den 1. juni er Communions på gaden med en ny ep, der via pladeselskabet Tough Love også giver dem et internationalt publikum, og den første forsmag ‘Out of My World’ viser et band, der virker til at finde mere og mere ind til kernen af, hvad de vil og kan. Powerpop med stærke guitarfigurer, der hypnotisk sætter sig i baghovedet og bliver der i lang tid. Vi hørte det allerede på ‘So Long Sun’, men Martin Rehof er dertil begyndt at bruge sin vokal i stærke fraseringer, der virker skødesløse og følelsesmæssigt bestemte på samme tid.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Shamir ‘Call It Off’

Én ting er den overlegne dukkevideo, men Shamir er for alvor ved at positionere sig selv som en kunstner, der kommer til at præge musikscenen fremover. Vi havde ham i starten af året på vores liste over de mest lovende internationale navne, og ‘Call It Off’ er hans anden single, siden han gik fra internethype til at have en pladekontrakt hos XL Recordings, der har stået bag navne som FKA Twigs. En pumpende discosag, der med boblende synthbas og et kommanderende trommemaskine danner sidestykke til Shamirs vokal, der i ren fryd siger farvel til en kæreste med lalleglade »it’s time to walk out the door«-andenstemmer.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Allan Kingdom ‘Keep It Easy’

Allan Kingdom gik fra undergrundsrapper til pludselig at være på alles læber, da Kanye West hev ham med på den overlegne ‘All Day’. ‘Hvem er Allan Kingdom’-artikler poppede op til højre og venstre dagen efter Kanyes frembrusende Brit Awards-optræden, men rapper og producer Kingdom havde allerede sidste år gjort sig bemærket som en fjerdedel af thestand4rd, der (ifølge os) leverede et af de bedste mixtapes i 2014.

Ikke unaturligt prøver Kingdom nu at skubbe lidt til solokarrieren, og ‘Keep It Easy’ er en fornem tilføjelse til diskografien: En bastung banger, der med rullende trommemaskiner og lidt dancehall-vibes arbejder videre på den rolle, han havde på ‘All Day’.

RIhanna-Bitch-better1-717x375

 

5. Rihanna ‘Bitch Better Have My Money’

Man kan sammenligne mystikken omkring lyden af Rihannas kommende, ottende album lidt med Kanye West og hans 2015. Internettet gik amok i babyalarmer over en blødsøden Kanye, da ‘Only One’ landede ved nytår, men med den monstrøse ‘All Day’ lukkede Yeezy munden på alle dem, der troede, at klokken havde slået følelser og familie.

Rihannas første single fra det nye album var den Kanye West og Paul McCartney-assisterede guitarballade ‘FourFiveSeconds’, der et eller andet sted var helt perfekt, fordi den netop overraskede og stillede sangerinde fra Barbados i et nyt lys. Kanye har været med til at producere både det kommende album og ‘Bitch Better Have My Money’, og det virker til, at megastjernerne har et problem med at blive lidt for pudebløde.

Det her er nemlig et attitude-track af karat, hvor Rihanna over trap-hidsige trommer gentager titlen til døde med små afstikkere til linjer som »turn up to Rihanna while the whole club fuckin’ wasted«. Det fungerer i den grad også.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

TeiShi

 

6. Tei Shi ‘Go Slow’

Vi har tidligere haft fat i hende med den bestemte ‘Bassically’, men Brooklyns Valerie Teicher aka Tei Shi er på ‘Go Slow’ fra den kommende ‘Verde’-ep i et mere afdæmpet humør. »Baby won’t you reach out to meeeee / ahhhh« synger Teicher over en produktion, der er både melankolsk og legesyg, og Tei Shi lyder et eller andet sted som en blanding mellem FKA Twigs’ uskyldige lillesøster og Grimes lidt mere normale veninde.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. Okay Kaya ‘Damn, Gravity’

Hun skal snart agere support på Tobias Jesso Jr.’s kommende turné, og matchet giver mere end god mening: Begge kunstnere spiller på de enkle virkemidler, selv om Okay Kaya har skruet endnu mere ned for charmen i sit drømmende univers, der på ‘Damn, Gravity’ næsten ikke består af andet end afmålt guitar i forskellige variabler, atmosfæriske synthflader og den 23-årige nordmands ekstremt betagende vokal, der beskylder tyngdekræften for at lade manden drive væk. Det her kunne blive starten på noget stort.

Det er næsten synd at lytte til sangen i de forkerte rammer (skru op for høretelefonerne, mens du sidder derhjemme alene), og ‘Damn, Gravity’ er umiddelbart et nummer, der vil komme endnu mere til sin ret med Okay Kaya og en guitar alene på scenen.

Læs også: Sidste uges Top Tracks – med mere Rihanna, Blur og Earl Sweatshirt

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af