1. Drake ’Views from the 6’
Efter en god håndfuld år i bås som hiphoppens bløddyr sprang Drake sidste år ud som hård negl og så godt som dominerede 2015. Først slap han surprise-udgivelsen ‘If You’re Reading This It’s Too Late’, dernæst nåede han nye højder i samarbejde med Future, altimens ‘Hotline Bling’ spillede igennem på mangt et dansegulv (og blev til årets største meme-fest) og Meek Mill blev … well, begravet.
Nu er den gode Aubrey Graham ved at være klar til at slippe det imødesete album ‘Views From the 6’. Han har holdt kortene relativt tæt på kroppen, så hvornår skiven præcis lander, er endnu uvist. Men vi kan nok godt forvente mere af den heftige Drake 2.0 – særligt idet albummet blev annonceret til tonerne af ‘Summer Sixten’, hvorpå der messes, at han søger hævn hele sommeren.
Læs om flere spændende udgivelser på de følgende sider.
2. Moderat ’III’ (1. april)
Om to ugers tid drager Moderat til Store Vega – forhåbentlig for at genskabe lidt af magien, de lod falde over Arena-scenen på Roskilde festival i 2014. Men inden den tyske trio, bestående af to dele Modeselektor og en del Apparat, inviterer københavnerne til elektronisk højmesse, har de et tredje studiealbum klart, som vi passende kan varme op med.
Første skud fra ‘III’ landede for en måneds tid siden under titlen ‘Reminder’, og den vidner – både i lyd og billede – om store ambitioner og fintfølende elektroniske eksperimenter. Et stærkt træk, der efterlader associationer til et fornemt sted mellem Thom Yorke og Massive Attack.
3. The Last Shadow Puppets ‘Everything You’ve Come to Expect’ (1. april)
Vi har længe ventet på opfølgeren til Alex Turner og Miles Kanes efterhånden 8 år gamle bromance ‘The Age of the Understatement’. Men med solide album både fra Kane under eget navn og fra så godt som hele Turners karriere under Arctic Monkeys-fanerne, kan vi næsten tilgive makkerparret for at holde os hen siden 2008.
Den britiske duo har nemlig ikke været karrige med single-smagsprøverne, der endnu engang spår om et album, der kan lidt af hvert. Fra den dødbeskidte rockbanger ‘Bad Habits’ til det bittersøde titelnummer slår hjertet stadig for den kvalitetsbevidste sangskrivning, mens ‘Aviation’ på ny åbenbarer stærkt filmiske melodier som taget fra soundtracket til en episk spaghetti-western.
4. Navneløs ‘Lava’ (1. april)
For to års tid siden slap Navneløs et sjældent stilsikkert og smukt debutalbum. Albummet gik under den så godt som navnløse titel ‘Værk’, og albummet i sig selv udgør rigelig grund til at glæde sig til dens efterfølger: ‘Lava’.
‘Lava’-udbruddet blev varslet tidligere på året med førstesinglen ‘Bukseløs’. En fortryllende, poetisk lille hymne, der fortæller om forelskelse, fortabelse og magtesløst, inderligt savn – alt sammen akkompagneret af minimalistiske, atmosfæriske toner samt forsanger Lin Rosenbecks forførende fine vokal.
5. dvsn ‘Sept 5.th’ (1. april)
Der er for alvor kommet nye grooves i den klassiske, sensuelle, fløde-belagte 90’er-r’n’b. En af de nyeste medskyldige og mest lovende i denne bedrift er ‘dvsn’ (udtales ‘Division’), og bag det mystiske navn finder vi (tilsyneladende) sanger Daniel Daley og producer Nineteen85.
Den canadiske duo, der har sat deres kragetæer hos Drakes OVO Sound-selskab, slap fire smooth numre sidste år, og er nu klar med deres debutalbum – som faktisk allerede nu har eksklusiv forpremiere via Apple Music. Der er dømt storladen ømhed og romantisk r’n’b anno 2016 – en masse.
6. The Entrepreneurs ‘Tony Rominger’ (1. april)
Der er fuld fart over feltet på The Entrepreneurs. Både når det kommer til karrieren, men så sandelig også når det kommer til det utæmmelige track ‘Unable to Stop’, der udkom tidligere på året. Singlen er taget fra debut-ep’en ‘Tony Rominger‘, der passende er opkaldt efter cykelrytteren af samme navn, og en ting er helt sikkert: De langlokkede drenge fræser fortsat asfalt som bare fanden.
Debuten byder både på gamle kendinge som den frådende ‘Routine Lines’ såvel som nye numre, og heldigvis demonstrer begge en trio som kan sit rockshit og upåvirket levere melodiøse orkan-anthems til folket. De er derfor også værd at fange på deres turné, der bringer dem landet rundt hele april måned.
7. M83 ’Junk’ (8. april)
De fleste har nok skrålet med på ‘Midnight City’s knivskarpe hook, og vi er i hvert fald rigtig mange, der har glædet sig til endnu en galaksetur med bagmanden Anthony Gonzales på kontroldækket. Derfor var det også småbekymrende, da sangskriveren tidligere på året udtalte, at det nye album ville blive inspireret af tv-programmer fra 70’erne som ‘Punky Brewster’ og ‘Who’s the Boss’ – what?!
‘Junk’ var titlen, og pludselig sad vi med det mildt sagt eklektiske singleudspil ‘Do It, Try It’ og trak skævt på smilebåndet over den episke honky-tonk-sag, der nok har delt lytterne i to lejre – galt og genialt. Men i sidste uge fik vi serveret suveræne ‘Solitude’, der lød som et fortabt soundtrack til ‘Moonraker’. Det er derfor ikke til at vide, hvad vi kan forvente af ‘Junk’, men måske er det også derfor, at ventetiden til det nye udspil virker trukket ud som et ondt lysår.
8. Gallant ’Ology’ (8. april)
Christopher Gallant er en af de unge mænd, der ifører sig sine følelser uden på tøjet, altimens han crooner klæderne af sine tilhørere. Og det klæder ham.
Forrige år udgav han sin debut-ep ‘Zebra’, og nu er tiden kommet til, at Gallant begår sin regulære langspiller-debut med albummet ‘Ology’. Tidligere på måneden fik vi singlen ‘Bourbon’, der vidner om mild r’n’b og et 90’er-præget pop-lydtapet af forførende grooves, bimlende lyse keys og udsvævende synthflader. Det kunne meget vel gå hen og blive soundtracket til de næste mange søvnløse nætter (uanset om den manglende søvn skyldes kærlighed eller mangel på samme).
9. PJ Harvey ’The Hope Six Demolotion Project’ (15. april)
Forventningerne er høje, når man sådan skal begå en opfølger til et album som ‘Let England Shake’ fra 2011. Men ikke desto mindre er det dét, Polly Jean Harvey er i fuld færd med – og at dømme ud fra de to første singler ‘The Wheel’ og ‘The Community of Hope’, går det også ganske udmærket.
PJ Harvey har skrevet albummet under sine rejser til både Afghanistan og Washington (en noget speciel, men utvivlsomt inspirerende rejse-kombination), og hele herligheden blev indspillet som en del af en kunstinstallation, hvor alle interesserede kunne se Harvey samt hendes to producere Flood og John Parish (der desuden begge gav deres besyv med på ‘Let England Shake’) i aktion.
10. Tue Track vz. Powersolo ’The Unreal Zound’ (15. april)
Tue Track kender tilsyneladende ikke sin lade side – eller også er det bare længe, længe siden, han sidst har ligget på den. Nu er den flittige producer og Malk de Koijn-medlem klar med endnu et nyt projekt – og denne gang går det ud over Powersolo.
På ‘The Unreal Zound’ går Tue Track på skattejagt i Powersolos skramlede rockabilly-bagkatalog. Her har han samlet samples, som han har puslet sammen til 11 helt nye numre.
Så sent som i november sidste år fik vi glæde af Tue Tracks producer-legesyge på ‘Archives Volume 1 – In English’, der cementerede det, vi godt vidste i forvejen – at Tue Track er en af Danmarks bedste hiphop-producere. Forventningerne er derfor sat et godt nøk i vejret.
11. Dave Harrington Group ’Become Alive’ (15. april)
Tilbage i 2014 meddelte Nicholas Jaar og Dave Harrington, at Darkside havde nået enden – for nu. Det var naturligvis en ovenud frustrerende udmelding, og alene tanken om at den fremragende ‘Psychic’ skulle blive det eneste album fra den dynamiske duo, var nok til at få voksen mand bryde ud i gråd.
Men hold roligt igen med de bitre tårer. Multiinstrumentalisten Dave Harrington kommer nemlig midt på måneden til undsætning med debutudspillet ‘Become Alive’, der dog er en del mere skramlet og guitarliderligt – og naturligvis har Jaar ikke kunne holde sine mesterlige producerfingrer fra det kommende projekt. Så selvom det ikke er Darkside per se, har vi stadig store forventninger til Harringtons soniske debut.
12. Baby In Vain ’For the Kids’ (29. april)
Med ‘Marthas View’ leverede Baby In Vain en ubarmhjertig knytnæve direkte i solar plexus, der for alvor mindede os om, hvordan de tre vordende rockmamas kunne blæse os fuldstændig omkuld tilbage på Roskilde i 2013. Baby In Vain har tydeligvis ikke hvilet på laurbærene, men åbenlyst brugt de sidste par år på at forfine deres udtryk, og mon ikke trioen har sat alle deres jetoner på den længeventede debut-ep ‘For the Kids’.
Det første udspil udkommer sågar på det New York-placerede pladeselskab, der også huser blandt andre post-punkerne i Eagulls og Torres, og derfor kunne man også forestille sig, at udlandet inden for en overskuelig fremtid kunne få øjnene spærret yderligere op for den skarpe rocktrio.
Læs også: Her er 15 koncerter du skal opleve i april – bl.a. Pusha T, Moderat og nye danske rapkometer
Læs også: Lyspyramider, vulkaner og ildspyende drager: Her er de mest spektakulære musik-turnéer nogensinde