Track-by-track: Kill J gennemgår sit debutalbum ‘Superposition’, der handler om kærlighed og kvantefysik

Hvordan hænger videnskab og elektronisk popmusik lige sammen?
Track-by-track: Kill J gennemgår sit debutalbum ‘Superposition’, der handler om kærlighed og kvantefysik
Kill J. (Foto: Morten Rygaard)

Siden 2013 har Kill J aka Julie Aagard udsendt en lang række singler samt den anmelderroste ep ‘Quasi’ i 2016. I fredags fik Aagaard dog endelig sin længe ventede debut som albumkunstner, og ‘Superposition’ er kommet til i samarbejde med den engelske producer Liam Howe, hvis tidligere samarbejdspartnere tæller folk som Lana Del Rey og Ellie Goulding.

På ‘Superposition’ udforsker Kill J abstrakte videnskabelige teorier, såsom partikelfysik og strengteori, og bruger dem til at forstå meget menneskelige følelser som kærlighed, længsel og afhængighed. Selve titlen refererer endda til superpositioneringsprincippet (!) inden for fysik.

»Sproget i videnskab og i fysik har sin egen poesi, og den hjælper mig med at forstå verden bedre. Jeg mener også, at det er lige præcis det, som er grunden til, at man skriver sange og laver kunst – for at forstå verden og hvorfor fanden vi er her. Jeg prøver bare at forstå livet, og det hjælper musik og videnskab mig med«, har hun forklaret.

I den anledning fik vi Kill J til at lave en track-by-track-gennemgang af ‘Superposition’, hvor hun blandt andet forklarer de videnskabelige ideer, der ligger til grund for hvert nummer.

1. ‘Entangled’

»’Entangled’ var det første nummer, jeg skrev til pladen. Den betyder meget for mig. Det er et nummer, hvor jeg forsøger at forklare den romantiske forbindelse mellem to personer gennem ‘The Theory of Quantum Entanglement’. Helt urimeligt forenklet forklaret går teorien ud på følgende: Når to partikler først har været sammenkoblet i samme kerne og derefter skilt ad igen, vil de altid opføre sig identisk, men modsat af hinanden, uanset hvor langt de er fra hinanden. Det vil sige, at den ene partikel kan i princippet være oppe på månen og den anden her nede på jorden, og alligevel vil de opføre sig identisk modsatrettet af hinanden. Det syntes jeg var et vildt smukt billede på umulig kærlighed og sjælelig forbindelse mellem to mennesker«.

2. ‘Cloud Chamber’

»’Cloud Chamber’ er en sang om et menneske, der er blevet fanget i alkoholdampene inde i et tågekammer. Et tågekammer er et instrument, som forskere bruger til at afsløre og observere bevægelserne af partikler fra verdensrummet. Man kan ikke se partiklerne – kun de spor, de laver i dampene, når de skyder gennem kammeret. Det er meget smukt! Prøv at google det! I denne sang symboliserer kammeret et følelsesmæssigt fængsel. Ikke at kunne undslippe, men konstant at blive bombarderet med smerten af en giftig kærlighed eller af mindet om en, man har elsket«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. ‘Addicted’

»En sang om at være afhængig af tomme kalorier. Øjeblikkelig tilfredsstillelse, sex, narkotika og alkohol. Overflod, umoral og umådeholdenhed. Jeg har en afhængig personlighed og mange dårlige vaner. Jeg har droppet nogle af dem i løbet af de sidste par år. Jeg er meget sundere nu, men jeg kæmper stadig. Jeg læste et sted, at for virkelig at slippe af med en dårlig vane skal du erstatte det med en anden vane. Jeg kan ikke lide gulerødder, så jeg tænkte: Måske skulle jeg blive afhængig af mænd og sex i stedet for cigaretter, alkohol og sukker?«

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. ‘Silver Spoon’

»En sang om priviligeret selvmedlidenhed. At spise sin egen narcissistiske elendighed med en sølvske. At kravle sammen i et hjørne i stedet for at gøre noget ved problemet. At finde trøst i nederlag«.

5. ‘Dark Energy’

»En sang, der handler om mørk energi. 68 procent af universet består af mørk energi, og måske er mørk energi årsagen til, at universet vokser i tiltagende hastighed. Vi ved faktisk ikke, hvad denne kraft egentlig er. Nogle forskere mener, at mørk energi er det modsatte af tyngdekraft. Igen synes jeg, at det er et flot billede på den måde, tiltrækning mellem to mennesker kan virke uforklarlig. Er det noget, der skubber, eller noget, der trækker i os? Hvorfor er det, vi tiltrækkes af nogle mennesker, og hvad er tiltrækning for en størrelse?«

6. ‘Double Helix’

»’Double Helix’ handler om ikke at kunne udvikle sig eller lære af tidligere fejltagelser – men bare at splitte og kopiere den samme dårlige historie/det samme dårlige forhold igen og igen. Ligesom DNA. Som at snuble op af den samme spiraltrappe, som aldrig ender«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ‘Dead Weight Soldier’

»Jeg dræber min A&R i denne sang. Det er en romantisk hævnfantasi«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. ‘Strange Fruits of the Sea’

»En sang om grænser, mure, pigtrådshegn og folk, der forsøger at overleve på små både, der krydser Middelhavet. Grådighed. Barnlige diktatorer med små hænder. Mens nogle mennesker drømmer om bare at overleve deres rejse på tværs af grænsen, drømmer andre om rigdom og magt på bekostning af andre«.

9. ‘Cadaver’

»Det var faktisk ikke meningen, at ‘Cadaver’ skulle med på pladen. Den var pitchet ind til en film og et helt andet projekt. Men jeg havde forelsket mig i den, og syntes det var synd, at den ikke kom ud. Den er ret makaber. Det er vel en slags kærlighedssang, der handler om at være fuldstændig tingsliggjort af det menneske, man elsker«.

10. ‘Six Flavors’

»En sang om en kinky kærlighedstrekant, hvor jeg bruger den kraft, der holder subatomare partikler sammen som billedsprog. Subatomare partikler er det, der udgør atompartikler som for eksempel protoner og neutroner. De består af en kombination af seks forskellige slags (‘flavors’) kvarker. Disse kaldes up, down, strange, charm, top og bottom – og de plejer at gruppere sig i tre«.

11. ‘Second Chance’

»En sang inspireret af superstrengteori. Det var her, jeg indså, at jeg måske havde gabt over for meget med alt det her fysikteori. Forvirringen var total og kæden hoppede af. Det var lige som om, i forsøget på at forstå, at jeg følte mig helt opløst og ikke tilstede«.

12. ‘Stutter’

»Jeg stammer af og til. Det kommer mest, når jeg er stresset eller overvældet. Stutter er en breakup-sang om at erkende, at man er blevet forladt. At gennemgå de samme minder, fortrydelser og følelser om forholdet igen og igen, som var det et hak i en plade – eller som min egen stammen«.

13. ‘Moon Sick’

»En sang om de valg, vi tager i kærlighed. Månesyge og jalousi. Fortrydelse. At længes efter at alt bare havde været anderledes. Sangen er inspireret af multiversteorierne indenfor kvantemekanik. Det er tanken om, at der er så mange universer, som der er valg. Disse multiverser eksisterer samtidigt og er bestemt af de valg, vi laver. På den måde er der for hvert valg, der er taget, et tilsvarende univers, hvor det modsatte valg er blevet taget – et univers hvor kærlighed stadig er ren og uberørt. Derfor må der være et univers, hvor jeg ikke er en idiot, og jeg er i det perfekte forhold«.

14. ‘This Is It Rowdy’

»For  to år siden blev jeg signet i udlandet. Denne sang handler om tiden op til. Efter en masse USA/UK-rejseri sad der en masse høje hatte på pladeselskaber forskellige steder i verden og forhandlede kontrakter, der skulle afgøre min musiske skæbne. Jeg kunne ikke gøre andet end at sidde stille og vente. Jeg følte mig helt vildt magtesløs og som et stykke kvæg, der skulle handles videre. Jeg sad og ventede i over et halvt år og blev angst og fik dårlige nerver. Men i det øjeblik, jeg turde indrømme hvor svag og ligegyldig jeg var, var jeg i stand til at handle – og så begyndte jeg at skrive igen. Jeg begyndte at læse igen og fandt på grundideen til konceptet til pladen – altså hele denne her partikelfysik-allegori. Jeg tillod mig selv at glemme alt om musikbranche, hit-jagteri og hvem, jeg skulle imponere og alt det jazz, og i stedet bare koncentrere mig om det, jeg synes er spændende. Det er i bund og grund en ret banal sang – men den betyder meget for mig, fordi det var den, der satte min kreativitet i gang igen«.

Læs anmeldelse: Kill J tager sin dramatiske popmusik til kanten på ‘Superposition’

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af