Musikbranchen er ikke så glamourøs, som man måske skulle tro. Det er ikke sådan, at hver dag byder på magiske oplevelser, hvor man bliver fuldstændig blæst bagover. Desværre.
Men en gang imellem er der alligevel nogen, der formår at skabe noget, der tager fusen på én.
Som i lørdags, hvor rapperen D1ma spillede en hemmelig koncert et sted i København – hvilket blandt andet involverede en hel bus fyldt med TikTokere, massevis af dansere og, af en eller anden grund, en forsvarsadvokat.
Men lad os lige spole tiden lidt tilbage. Soundvenue var nemlig lige ved aldrig at finde ud af, at denne her showcase-koncert overhovedet eksisterede.
D1mas management informerede os først om eventet et par dage inden, det skulle finde sted. Da vi talte med andre ansatte hos rapperens pladeselskab, Universal, var det heller ikke nemt at få et klart svar omkring, hvad der skulle foregå.
Det gjorde os selvfølgelig nysgerrige her på redaktionen. For hvorfor inviterer man hverken pladeselskab eller medier, hvis man holder en stort anlagt, hemmelig showcase-koncert for en helt ny rapper, der lige har udgivet sin første officielle single? Hvem gør man det så for?
Svaret på det spørgsmål viste sig at være to stavelser: TikTok.
En busfuld af TikTokere
Det er vist ikke gået manges næser forbi, at TikTok i allerhøjeste grad er med til at skabe nutidens musikstjerner. Derfor var det sigende om tilstanden i musikindustrien, at den unge artist ikke spillede en showcase for den etablerede branche, men for en masse influencere fra TikTok, der ikke lignede, at folkeskolen var mange år siden.
Og når vi siger ‘en masse’, mener vi: En busfuld.
Soundvenues udsendte, der var så heldig at blive hentet af en chauffør, nåede at ankomme til den hemmelige koncertlokation – et lidt creepy varehus et sted på Refshaleøen – lige før TikTokernes ankomst og var vidne til noget af et spektakel, da bussen rullede op.
Teenagere, der stort set alle havde telefonen fremme, strømmede ud og løb direkte ind på den neonoplyste scene i lagerbygningen. Alle filmede hinanden på scenen, der var lyst op af laseragtige LED-lys. Det var som en skoleudflugt på speed.
Hvilket nok også blev hjulpet på vej af, at der var gratis vodka med Red Bull. Jeg havde det lidt som forælderen til en koncert, da jeg stod og observerede scenen sammen med den ene repræsentant fra Universal, der var dukket op, plus to mere tilbageholdende musikproducere, der virkede lige så betuttede over situationen som mig.
De mange influencere var til gengæld som fisk i vandet. De havde intet problem med at indtage rummet og virkede ikke som om, de havde brug for Red Bull for at finde energien frem.
Da jeg stod der – så at sige sammen med de andre voksne – slog det mig, at jeg måske rent faktisk kiggede på musikbranchens fremtid: For var TikTokernes invasion ikke den perfekte metafor for, hvordan de har overtaget kommunikationskanalerne?
Ved siden af scenen stod der en mand, antageligvis ansat af D1mas manager, som dirigerede TikTokerne. Som en form for domptør råbte han, hvad de skulle gøre, og hvad de skulle hashtagge. Lige inden D1ma gik på, fik han dem så ned fra scenen og beordrede alle til at sende live. De unge influencere adlød.
Det lignede måske et kaos. Men det fulgte en ret stram koreografi. D1mas hold vidste, hvad de havde gang i.
Da rapperen betrådte scenen, var det ikke kun hans hårdtslående rim, der imponerede (trods enkelte lydkiks og en svingende vokal), men også et avanceret lysshow plus flere dansere. Koncerten lignede mest af alt en produktion til en turné eller en musikvideo. Alt sammen lavet udelukkende til de her udvalgte TikTokere. De stod til gengæld alle og streamede på livet løs.
En af danserne slog flikflak, og alle TikTokerne, der ikke fangede det, ærgrede sig højlydt. Det hele var skræddersyet til at fungere på TikTok, fattede jeg langt om længe. De her teenage-influencere er nok rapperens vigtigste publikummer overhovedet. Jeg, udsendt af et relativt klassisk medie, følte mig som dinosauren i rummet.
Gaderapper eller TikTok-popstar?
Men hvem er han så, den her maskerede rapper, der stod midt blandt den her cyklon af dansere og TikTokere?
Indtil videre har D1ma udgivet en hårdstlående freestyle med drill-undertoner på TikTok samt den hurtigere ’Come My Way’, der er inspireret af den intense franske raplyd. Til showcasen viste han dog også helt andre sider.
Der var en personlig, lyrisk intens sang, der blandt andet sendte et shout-out til den ligeledes maskerede rapper Miklo, der netop er blevet dømt til over tre års fængsel. Men også et remake af Nik & Jays ’Boing!’.
@alii_haydar 📍skriv hvis du vil ha’ en invite til næste shutdown 🖤💣 @☾ D1MA ☽ @𝖈𝖔𝖒𝖕𝖔𝖚𝖓𝖉 #unknownlocation ♬ COME MY WAY – D1MA & VC Barre
Er D1ma så en hårdtslående gaderapper ligesom Miklo eller en TikTok-venlig poprapper i Nik & Jay-stilen? Måske i virkeligheden lidt af begge.
Da jeg spurgte en ældre kvinde, der stod og observerede hele seancen, hvordan hun mon var endt her, forklarede hun således, at hun var forsvarsadvokat. Hvilket selvfølgelig pirrede min nysgerrighed, for hvad i alverden laver en advokat til en TikTok-showcase? Sørger for at de her unge mennesker kommer tidligt i seng? Eller havde hun noget at gøre med D1ma?
Men hun ville ikke sige mere. En forsvarsadvokat, en maskeret rapper og en busfuld TikTokere? Meget mystisk.
Meget mere nåede jeg ikke at tænke over det hele, for efter en håndfuld numre var koncerten forbi.
Den korte længde gav i virkeligheden meget god mening. TikTok-showcases behøver jo ikke være længere end et kvarters tid, når målgruppen tænker i sekunder og ikke i minutter. Efter showet spillede en dj op, og influencerne kunne igen få lov til selv at betræde scenen og streame live derfra på deres sociale medier.
Det er ikke løgn, når jeg siger, at publikum tilbragte mere tid på scenen end artisten gjorde. Men den mekanisme med, at TikTokerne selv stod på scenen før og inden showet giver jo perfekt mening i denne nye fagre verden, hvor den, der dokumenterer begivenheden, selv er stjernen i sin fortælling.
Efter eventet var alle glade. TikTokerne havde fået en eksklusiv oplevelse i fotogene omgivelser. D1mas karriere havde fået en ny indsprøjtning af viralitet. Og Soundvenues udsendte fik muligvis et glimt af en fremtid, hvor han selv er overflødig.