Beefen har stået på i årevis
I starten af 2010’erne var Drake og Kendrick Lamar faktisk hyppige samarbejdspartnere.
Kendrick medvirkede på Drakes ‘Buried Alive Interlude’ i 2011, han spillede supportshows for Drake i 2012, og samme år medvirkede Drake på Kendricks ‘Poetic Justice’. De gæstede også begge ASAP Rockys hit ‘Fucking Problems’ samme år.
I 2013 medvirkede Kendrick imidlertid på Big Seans ‘Control’, hvor han erklærede sin intention om at »myrde« hele hiphopverdenen. Her namedroppede han et hav af rappere – herunder Drake.
Siden dengang har de to aldrig samarbejdet, men har generelt holdt sig fra direkte at nævne hinanden. I stedet har det været sneak disses som linjen »A rapper with a ghost writer? What the fuck happened?« fra Kendricks 2015-sang ‘King Kunta’, der diskret henviste til Drakes brug af ghostwriters.
Drake svarede samme år tilsyneladende igen med en linje på et gæstevers på The Games ‘100’: »I would have all of your fans / If I didn’t go pop and I stayed on some conscious shit«.
‘Like That’ fik beefen til at eksplodere
Da Metro Boomin og Future udgav albummet ‘We Don’t Trust You’ i marts, medvirkede Kendrick Lamar på nummeret ‘Like That’. Her brød han den diskrete tone og gik i stedet direkte efter både Drake og kollegaen J. Cole.
Mange – herunder J. Cole – har refereret til de tre rappere som deres generations »big 3«, og Kendricks vers afviste kontant, at Drake og Cole skulle være på hans niveau: »Motherfuck the big 3, ni**a, it’s just big me«.
Den linje satte gang i en lavine. J. Cole svarede hurtigt igen med nummeret ‘7 Minute Drill’, som han et par dage derefter undskyldte for og sidenhen fjernede fra streamingtjenesterne. I midt-april svarede Drake igen med numrene ‘Push Ups’ og den AI-assisterede ‘Taylor Made Freestyle’, og i slutningen af samme måned udgav Kendrick Lamar sangen ‘Euphoria’.
For under en uge siden føltes ‘Euphoria’, som om den kunne være kulminationen på hele beefen. Men så kom en efterfølgende stribe tracks, der rummede voldsomme anklager.
Drake beskylder Kendrick for at have slået sin forlovede
Den 3. maj fulgte Kendrick Lamar ‘Euphoria’ op med nummeret ‘6:16 in LA’ på sin Instagram, og senere samme dag svarede Drake igen med nummeret ‘Family Matters’. Fra og med denne sang handlede beefen ikke kun om disses, men deciderede anklager.
‘Family Matters’ går – som navnet antyder – blandt andet efter Kendricks familieliv, og sangen slutter med en anklage om, at Kendrick har slået sin forlovede, Whitney Alford.
Endvidere påstår Drake, at Kendrick har hyret et team til at holde det faktum ude af offentlighedens søgelys: »They hired a crisis management team to clean up the fact that you beat on your queen / The picture you painted ain’t what it seem, you’re dead«.
Og det er ikke engang den eneste anklage, Drake kommer med på ‘Family Matters’.
Drake påstår, at Kendricks forlovede har et barn med en anden mand
Kendrick Lamar og Whitney Alford har to børn, Uzi og Enoch. Men på ‘Family Matters’ sår Drake tvivl om, hvorvidt Kendrick rent faktisk er far til dem begge.
Han påstår nemlig, at Alford har haft en affære med Dave Free – Kendricks langvarige manager og kreative samarbejdspartner. Denne affære har ifølge Drake have resulteret i en graviditet, og Free skulle dermed være den biologiske far til et af de to børn:
»I heard that one of ’em little kids might be Dave Free / Don’t make it Dave Free’s / ‘Cause if your GM is your BM secret BD / Then this is all makin’ plenty fuckin’ sense to me« – her står »GM«, »BM« og »BD« for henholdsvis general manager, baby mama og baby daddy.
Drake fulgte den 6. maj op på disse påstande med nummeret ‘The Heart Part 6’, hvor han rapper, at Alford følger Dave Free på Instagram, men ikke Kendrick, og at Free endvidere har efterladt et hjerteemoji på et billede, Alford har lagt op af sine børn. Kommentaren udgør sangens artwork.
»Why is she following Dave Free and not Mr. Morale? / You haven’t seen the kids in six months, the distance is wild / Dave leaving heart emojis underneath pics of the child«.
Kendrick anklager Drake for at have (endnu) et hemmeligt barn
Lad os lige skrue tiden tilbage til før udgivelsen af Drakes ‘The Heart Part 6’. For under tre kvarter efter Drake udgav ‘Family Matters’, var Kendrick klar med sit eget familie-tematiserede diss-track, ‘Meet the Grahams’.
Her er hvert vers rettet mod medlemmer af Drakes familie – først hans søn, så hans forældre og i tredje vers en datter på mindst 11 år, som han påstår, at Drake har forsømt og holdt skjult for omverdenen:
»Dear baby girl / I’m sorry that your father not active inside your world / He don’t commit to much but his music, yeah, that’s for sure / He a narcissist, misogynist, livin’ inside his songs / Try destroy families rather than takin’ care of his own / Should be teachin’ you time tables or watchin’ Frozen with you / Or at your eleventh birthday singin’ poems with you«.
Denne anklage vækker klare mindelser om dengang, Pusha-T på diss-tracket ‘The Story of Adidon’ i 2018 anklagede Drake for at holde en søn ved navn Adonis skjult for omverdenen. Den anklage viste sig sidenhen at være fuldkommen sandfærdig.
Kendrick kalder Drake pædofil
Dagen efter udgivelsen af ‘Meet the Grahams’ udgav Kendrick endnu et Drake-diss, denne gang med titlen ‘Not Like Us’. Og her går han så langt som at kalde Drake pædofil:
»Say, Drake, I hear you like ’em young / You better not ever go to cell block one / To any bitch that talk to him and they in love / Just make sure you hide your lil’ sister from him«, »’Certified Lover Boy’? Certified pedophiles« og »Tryna strike a chord and it’s probably A-Minor«
Drake er blevet mødt af grooming-anklager i mange år, men det er alligevel uhørt, at det bliver sagt så skråsikkert, som Kendrick gør det her.
På ‘Meet the Grahams’ påstår han desuden, at Drakes pladeselskab OVO holder hånden over sexforbrydere: »He got sex offenders on ho-VO that he keep on a monthly allowance / A child should never be compromised and he keepin’ his child around them«.
Drake har sidenhen benægtet pædofili-anklagerne med føromtalte ‘The Heart Part 6’, hvor han blandt andet rapper, at han er for berømt til at kunne slippe afsted med den slags: »If I was fucking young girls, I promise I’d have been arrested / I’m way too famous for this shit you just suggested«.
Kendrick har nogen on the inside – men kan han stole på dem?
På YouTube viser artworket til ‘Meet the Grahams’ en række af Drakes ejendele – herunder en række recepter med Drakes navn på.
Signalet er klart: Kendrick vil fortælle, at han har sine informationer fra en kilde helt tæt på Drake, og at der derfor er hold i hans anklager. Drake påstår dog, at informanten var en dobbeltagent, og at Drake i virkeligheden arbejdede sammen med dem om at fodre falsk information til Kendrick:
»We plotted for a week and then we fed you the information / A daughter that’s eleven years old, I bet he takes it / We thought about giving a fake name or a destination / But you so thirsty, you not concerned with investigation«.
The plot thickens. Der er mange bolde i luften. Men indtil næste diss-track er du hermed up-to-date på den mest dramatiske hiphopbeef i årevis.