Første gang, jeg hørte Sabrina Carpenters ‘Espresso’, tænkte jeg ikke det store over teksten. Jeg forstod, at den handlede om at være ovenpå og at have et boytoy i sin hule hånd, men jeg fokuserede klart på den iørefaldende melodi og den lækre produktion.
Men så begyndte jeg at synge den for mig selv. Og da først ordene »that’s that me espresso« forlod mine læber, kunne jeg ikke ignorere, hvor fjollet en linje det er. Jeg måtte genhøre sangen for lige at bekræfte, at det rent faktisk er det, hun synger.
Jeg er ikke ene om denne forundring. Internettet er ved at kamme over med memes om både titellinjen og den lige så goofy »I’m working late / ’cause I’m a singer«, som Adele for nylig citerede.
Det er, som om sangen kun bliver større, fordi folk stiller spørgsmålstegn ved teksten, der også inkluderer WTF-guldkorn som »I know I Mountain Dew it for ya«, »one touch and I brand-newed it for ya« og den udødelige »my twisted humor make him laugh so often«.
Som bloggeren Matthew Perpetua eminent har indkapslet i et tweet, kilder disse små lyriske skævheder et sted i hjernen, der kun gør sangen endnu mere catchy.
“that’s that me espresso” is a perfect pop lyric – weird syntax, a strange way of expressing an already peculiar sentiment, it tickles the brain in a way that makes the hook even catchier – much more musical and interesting than all the thudding literalism of contemporary lyrics
— Matthew Perpetua (@perpetua) April 26, 2024
Men Sabrina Carpenter er selvfølgelig ikke den første til at regne ud, at det kan være en fordel, når sangteksterne er lige så lette at gøre grin med, som de er at holde af.
Her har vi samlet 10 hits fra 00’erne og frem, der tidligere har opnået »that’s that me espresso«-effekten.
Backstreet Boys ‘I Want It That Way’
Folk har allerede sammenlignet ‘Espresso’s ejendommelige tekstunivers med, hvordan den svenske popmaestro Max Martin har tilgået engelsksproget poplyrik, og særligt Martins tidlige tekster fokuserede ofte mere på ordlyd og stemning end på syntaks og klarhed.
Ofte forsøgte de musikere, Martin samarbejdede med, at ændre i teksterne, så de gav bedre mening, og det gjaldt også Backstreet Boys’ ‘I Want It That Way’, som de indspillede i en alternativ udgave med en mere sammenhængende tekst.
Men den version er altså ikke nær så catchy som hit-udgaven, der indeholder underlige formuleringer som »tell me why, I never wanna hear you say / I want it that way«, så med god grund valgte boybandet at nedprioritere, at teksten skulle give mening.
LFO ‘Summer Girls’
Andre boybands fra samtiden forsøgte – muligvis med inspiration fra de skæve Max Martin-tekster – at lave hits, der blandede en god dosis vrøvl med lovey-dovey kærlighedslyrik.
Det mest notoriske eksempel er nok LFO, hvis hit ‘Summer Girls’ på papiret handler om at mindes en sommerflirt, omend halvdelen af linjerne er totalt urelaterede popkulturelle referencer.
Linjer som »Macaulay Culkin wasn’t home alone«, »I like ‘The Color Purple’, macaroni and cheese« og »I like Kevin Bacon, but I hate ‘Footloose’« dukker ganske uprovokeret op i løbet af denne kærlighedsfortælling, og af den årsag forlader sangen aldrig hjernen.
System of a Down ‘Chop Suey!’
System of a Down er et band med alvorlige politiske dagsordener på hjerte, men man skal aldrig tage fra dem, at de også har humor.
Når Serj Tankian råber »why’d you leave your keys upon the table?« (med et formynderisk »you wanted to!« fra backingvokalen), eller når insinuerer, at han altså kun græder i det specifikke scenarie, hvor engle fortjener at dø, så rammer de den helt rigtige form for fjol.
Den slags fjol, der ikke blot gør sangen catchy, men som også afvæbner lytteren, så man kan overgive sig til de hårdføre emner, de lægger for dagen på et album som ‘Toxicity’.
Nephew ‘Movie Klip’
Også danske kunstnere genkender det gavnlige ved at lave tekster, der stikker ud, fordi de lyder fjollede. Nephews engelsksprogede debutalbum ‘Swimming Time’ vendte ikke mange hoveder, men da singlen ‘Movie Klip’ genintroducerede dem på dansk, gik det pludselig stærkt.
Den der »hvad er det egentlig, Simon Kvamm synger om?«-magi fortsatte på de fleste af teksterne fra gennembrudsalbummet ‘USADSB’, og singleopfølgerne ‘Superliga’ og ‘En Wannabe Darth Vader’ har om muligt endnu mere gakkede tekster.
Gwen Stefani ‘Hollaback Girl’
Hvad er en ‘Hollaback Girl’ egentlig? Gwen Stefani forklarer det ikke på nummeret, men det stammer efter sigende fra, at Courtney Love kaldte Gwen Stefani for en cheerleader. Så »I ain’t no hollaback girl« betyder faktisk »I ain’t no cheerleader«.
Sangen ville dog ikke have fungeret nær så godt, hvis Stefani havde valgt at bruge et ord, alle kunne forstå. Ligesom sangen ikke havde fungeret nær så godt, hvis Stefani ikke pludselig sang »this shit is bananas« og underviste radiolytterne anno 2005 i, hvordan man staver til »B-A-N-A-N-A-S«.
The Killers ‘Human’
Mange af sangene på denne liste har stribevis af småskæve linjer, men ‘Human’ har reelt kun én, der til gengæld også er hjernevridende underlig. Lige som man når at føle sangen allermest, spørger Brandon Flowers nemlig ud af det blå: »Are we human, or are we dancer?« – i ental!
Resultatet er det underligste hook i en karriere, der ellers også tæller »I’ve got soul, but I’m not a soldier« og »somebody told me you had a boyfriend / who looked like a girlfriend that I had in February of last year«.
Kesha ‘Tik Tok’
Ah, 2009. Dengang alle vågnede og følte sig som P. Diddy, og dengang folk børstede tænder med Jack Daniel’s. Dengang man afviste enhver fyr, der ikke lignede Mick Jagger, og dengang fyre prøvede at røre Keshas »junk«.
Omkvædets tekst er relativt normal party-stemning, men versene på ‘Tik Tok’ er spækket med dybt underlige, men enormt citerbare lyrikbidder.
Lady Gaga ‘Bad Romance’
Hvad er et »leather-studded kiss in the sand«? Hvad betyder »I want your horror, I want your design«? Er der nogen mening bag linjerne »I want your psycho, your vertigo shtick / want you in my rear window, baby, you’re sick«, eller vil Gaga bare vise, at hun kan sin Hitchcock?
Gaga har ikke engang brug for ord for at vække opsigt. Mindst lige så fjollet er nemlig »rah, rah-ah-ah-ah / roma, roma-ma / Gaga, ooh-la-la«, der vel nok er sangens mest ikoniske linjer.
Young Thug feat. Maceo ‘Picacho’
Young Thugs gennembrudshit var øjeblikkeligt lige så fascinerende, som det var forvirrende. »My diamonds, they say Pikachu / they say Pikachu« bliver sagt med så insisterende bravado, at det lyder, som om alle bør fatte, hvad han mener, og det efterfølgende »they gon’ wink at you« gør ingen klogere.
I versene følger vendinger som »my bitch gettin’ kind of chubby, she need to go on a fuckin’ diet« og »and like a hit song, he getting remixed«. Det er punchline-rap uden setups og/eller punchlines. Ingen andre skrev hiphop på den måde dengang, og det fik øjeblikkeligt Thugger til at skille sig ud.
Sabrina Carpenter ‘Nonsense’
Vi slutter, som vi startede: Med Sabrina Carpenter. ‘Espresso’ er nemlig ikke første gang, hun omfavner nonsens-lyrik, og netop ‘Nonsense’ har den kløgtige krog, at Carpenter er så forgabt i en fyr, at hun begynder at vrøvle: »Baby, my tongue goes numb, sounds like bleh-blah-bleh-blee«.
Så begynder hun at synge ting som »it feels so good I had to jump the octave«, »I can’t find my chill, I must’ve lost it«, og den vidunderligt kejtede outro byder på linjer som »I bet your house is where my other sock is« og »how quickly can you take your clothes off? Pop quiz« – en outro, som hun tilføjer nye flirty vrøvlelinjer til, hver gang hun spiller den live.