The xx skabte samlende stadionøjeblikke på Roskilde Festival
Hvis der var nogen tvivl om, hvorvidt et guitarriff stadig kan formå at sætte ild til de basglade masser anno 2017, så skulle man bare lægge vejen forbi Orange scene torsdag aften. For når Romy fra den britiske trio åbnede op for de sårbare, men enormt iørefaldende rundgange, som præger The xx’s lydbillede, var der dømt kollektiv ekstase – fra den indledende ’Intro’ og hele vejen til sidste tone.
Mangt og meget er skrevet om den britiske trios evne til at favne klubmusik og indierock, men sjældent har Roskilde set så vellykket et møde mellem dem, der normalt helst vil gå amok på Apollo til bastung house, og så de guitarglade indiekids, som denne aften på Orange. The xx er på mange måder et omvandrende paradoks i og med, at de konsekvent skaber store, samlende stadionøjeblikke ud af meget intime og indadvendte sange, men når først beatet kommer snigende, føles det som et øjebliks melankolsk klarsyn på en støjende engelsk natklub.
Det gjorde kun oplevelsen stærkere, at scenens lysshow var umådeligt dragende og satte ekstra ild under højdepunkter fra alle tre albums. ’Say Something Loving’, ’VCR’ og Jamie xx’s episke solohit ’Loud Places’ var blandt de klimaktiske øjeblikke, men også ’On Hold’ fortjener i den grad at blive nævnt. Og når Romy så samtidig kunne hive en bittersød anekdote frem om at blive dumpet af ekskæresten som 16-årig Roskilde-gæst, så mærkede man for alvor en connection mellem kunstner og publikum, som vi for sjældent oplever på festivalens helt store scene.