‘Sense 8’
The Wachowskis har siden den første ’Matrix’ ikke for alvor formået at holde styr på deres ellers flotte visuelle rodebutik. Senest kiksede de med den lommefilosofiske og ufrivilligt komiske ’Jupiter Ascending’ samt den noget bedre, men overambitiøse ’Cloud Atlas’.
Søskendeparrets svaghed er, at de vil alt for meget. Derfor skulle man også tro, at netop tv-serie-formatet ville passe godt til deres omfattende new age-fortællinger, der går på tværs af tid og kontinenter.
’Sense8’ er et science-fiction-drama, der fordrer tålmodighed, og med otte hovedkarakterer, der alle skal introduceres samtidig, virker det til, at søskendeparret igen har gabt over for meget. Piloten er en ufatteligt dårlig reklame for resten af serien. Den åbner mere usammenhængende end Neos besøg hos Arkitekten i ’The Matrix’, og de enkelte karakterer og deres individuelle historier bliver kun overfladisk behandlet.
Angelica (Daryl Hannah) er en mentalt lidende ældre blondine, der skyder sig selv i starten af piloten. Hun når dog at videregive sine telepatiske evner til otte andre mennesker rundt om i verden (de genfødes som ’Sensates’). Det betyder, at de otte hovedkarakterer kan dele gode og dårlige stunder i deres liv, tale med hinanden og udnytte hinandens ressourcer uden at være i samme rum. Og i starten uden at kontrollere, hvornår det sker.
Serien antyder ved Angelicas selvmord, at magtfulde onde kræfter ønsker at stoppe mennesker med disse særlige evner, men i de næste afsnit venter man forgæves på, at denne primære konflikt igen skal røre på sig. I mellemtiden drives fortællingen alt for langsomt fremad af dårlig dialog, kulturelle klichéer samt tamme og desperate flashbacks, der ikke for alvor gør det interessant at engagere sig i de otte karakterers personlige konflikter.
Én af de otte, pigen Nomi fra San Fransisco, har ligesom Lana Wachowski været en fyr (hvilket skuespilleren Jamie Clayton også har). Familien bryder sig ikke om ’Michaels’ nye identitet, hvor hun ellers har hed lesbisk sex sammen med sin mørke soulmate. Politimanden Will (Brian J. Smith) fra Chicago har svært ved at imponere sin far. Det samme havde tyske Wolfgang (Max Riemelt), da hans far stadig var i live. Nu er Wolfgang en succesfuld hacker. Den afrikanske buschauffør Capheus (Aml Ameen) drømmer sig væk i Van Damme-film og væk fra den hårde virkelighed, hvor han ikke tjener penge nok til at redde sin syge mor.
Koreanske Sun Bak (Doona Bae) kæmper om dagen med at få anerkendelse i et mandsdomineret familiedynasti, mens hun om natten slår mænd bevidstløse i arrangerede gadekampe. Indiske Kala (Tina Desai) har eksistentiel krise, da et arrangeret ægteskab venter hende. Den kommende ægtemand lader ellers til at være en sand drømmefyr, men hendes hjerte er ikke med.
En anden pige med eksistentiel krise er dj’en Riley (Tuppence Middleton), der ikke kan finde sig til rette i Englands festmiljøer. Slutteligt er der den populære spanske skuespiller og pigecharmør Lito (Miguel Ángel Silvestre), der har et hemmeligt homoseksuelt forhold. Underligt nok snakker de alle sammen engelsk. Det går ud over autenticiteten, som ellers med de flotte miljøskildringer er én af seriens styrker.
Endelig er der den FBI-eftersøgte Jonas Maliki (Naveen Andrews, Sayid fra ’Lost’), som vist nok var Daryl Hannah-karakterens kæreste, og som bruger det mest af første sæson på at fortælle de otte mennesker om deres nye kræfter, selvfølgelig på en gådefuld måde, så de ikke alt for hurtigt får det fulde overblik over deres nye telepatiske forbindelse. Ikke alle historierne er lige medrivende, og man venter på, at karaktererne som i ’Heroes’ begynder at bruge deres kræfter i en vildere sags tjeneste. Det er jo trods alt skaberne af ’Matrix’-trilogien, for fanden!
’Sense8’ er i stedet proppet med små systemkritiske stikpiller til samfundets intolerance og verdens sociale uretfærdigheder. Transseksualitet, homoseksualitet, kønsdiskrimination, fattigdom, negativ social arv og tvangsægteskaber er på tapetet, når Andy og Lana Wachowski slår et slag for retten til at være anderledes. Det er en prisværdig tematik, men måske samme fortælling havde fungeret bedre, hvis man var startet med kun fire karakterer og først senere havde udvidet persongalleriet.
Den ’House of Cards’-inspirerede æstetik i titelsekvensen afslører med det samme en meget smuk og visuelt legende stil, der næsten i sig selv gør serien et besøg værd. Udover selv at instruere de fleste episoder har Andy og Lana Wachowski fået dygtige venner til at lege med. Søskendeparrets flotte on location-optagelser og innovative overgange mellem de otte fortællinger bliver på fornem vis matchet af deres tidligere samarbejdspartnere, Tom Tykwer (’Cloud Atlas’) og James McTeigue (instruktør på ’V for Vendetta’, som The Wachowskis skrev manus til), der begge gæsteinstruerer et par afsnit.
På trods af visuelle trumfer må konklusionen alligevel være, at 2015 foreløbigt har været et svagt år for Netflix på seriefronten. ’Sense8’ er bedre end den elendige pseudo-mystiske serie ’Between’, men kun ’Daredevil’ står tilbage som en succes i tjenestens nye egenproducerede repertoire.
Kort sagt:
Netflix’ nye originale science-fiction-drama ’Sense8’ er et visuelt drømmehug af en ambitiøs new-age fortælling med skarp insisterende social- og systemkritik. Desværre ender Wachowskis højtravende visioner i en usammenhængende rodebutik med sløv fortællefremdrift og overfladisk karakterarbejde.
Anmeldelsen er baseret på de fire første afsnit.
Læs også: 10 hypede filmhåb, der gik fra grumt til guld