Miguel er hjemme igen: ‘Wildheart’ er liderlighed i Los Angeles
Hjemme-ude-hjem. Dannelsesromanens traditionelle analysefigur passer overraskende godt på Miguels liv og levned i både konkret og overført betydning.
Hvor sangerens producerdrevne debut ’All I Want Is You’ (2010) fortrinsvis blev skabt i Californien, og efterfølgeren ’Kaleidoscope Dream’ (2012) udviklede sig omkring New York, vender Miguel på ‘Wildheart’ tilbage til hjembyen Los Angeles, om end med et fornyet blik på byens em af kødelighed og knuste drømme.
Den geografiske kontekst kommer helt konkret til udtryk i numrenes titler: ’Hollywood Dreams’ om drømmefabrikkens kyniske drømmeknuseri, ’NWA’ som betegnelse for både den legendariske rapgruppe fra Compton og Miguels selvopfattelse i sangen, og ’The Valley’, der med Miguels vanlige fornemmelse for frisprog i sit hook refererer til San Fernando Valley, notorisk kendt for sit store antal porno-produktionsselskaber: »…like we’re filming in the valley«.
Men den kommer også til udtryk ved den gennemgående brug af Jimi Hendrix-inspireret elektrisk guitar som sinds- og lydbillede på byens grandiositet og grittyness: Et tema og en tråd, som slås an allerede på den dødsdriftende åbner ’A Beautiful Exit’, hvor også sirener og politihelikoptere er integreret i produktionen.
Her er altså både sange om potens og potensering, og det mærkes, hvordan Miguel ønsker at trænge og brænde igennem som sig selv.
Ud over den konkrete rejse, kan analysefiguren nemlig også referere til den symbolske rejse, Miguel har været på i de senere år. Både musikalsk, fra at være label-afhængig r’n’b-crooner på den producerdrevne debut til selv at overtage den kreative kontrol på ’Wildheart’ med lige dele vildskab og mandshjerte.
Men også identitetsmæssigt som værende splittet mellem henholdsvis sine mexicanske og afro-amerikanske rødder for i stedet at omfavne sin egen unikke tredjeposition, som den kategori-aftvingende ’What’s Normal Anyway’ – der på mange måde er pladens nøglenummer – blandt andet omhandler.
’Wildheart’ er på alle måder en plade om at finde hjem, ikke mindst til sig selv.
Kort sagt:
’Wildheart’ er ikke for sarte ører, hverken hvad angår sprog eller lyd, men indlader man sig på dens univers af Los Angeles og liderlighed, finder man – på trods af de stadigt overvejende ungdommelige temaer – en mere moden Miguel, som, vigtigst af alt, tør være sig selv.
Læs også: Er Miguel den største ladies man lige nu? Se dampende hed ‘Coffee’-video