Danske Nanna.B får hjælp fra Anderson .Paak på den L.A.-soulede ep ‘Golden’

Nanna.B er måske et ukendt navn for mange, men den aarhusiansk-fødte sangerinde, der igennem de seneste år har pendlet mellem København og Los Angeles, har på begge sider af Atlanten opbygget sig et anseeligt netværk. Hvor det på denne side tæller navne som den norske rhodes-rapper Ivan Ave og den danske boom bap-producer Kriswontwo, er der hinsides tale om anseelige navne som boogie-hovedet og beatmakeren MNDSGN og ikke mindst Anderson .Paak.

Netop .Paak og navne som L.A.-vennerne Iman Omari og Hodgy (tidl. kendt som Odd Future-medlemmet Hodgy Beats) er hyret ind til – sammen med Nanna.B selv – at stå for produktionen på ep’en ’Golden’, der er danskerens første længere udgivelse siden debutalbummet ’Vitaphone’ fra 2012.

Til forskel fra ’Vitaphone’, der på sin vis foregreb album fra andre undergrundsartister som Fatima, Moonchild og Laura Misch med sit let jazzede og revitaliserende take på neo-soulen, som har været med til at give den ellers detroniserede genre nyt liv i de senere år, er ’Golden’ anderledes forankret i den californiske muld. Med sin præsente kick-drum, accentuerende bas og semi-psykedeliske produktion er det snarere navne som The Internet, J*Davey og SA-RA Creative Partners, som ep’en slægter på.

Alene titelnummeret vidner herom med sin – typisk for Anderson .Paak – fortættede, men alligevel groovy produktion, der giver Nanna.B’s lysluftige stemme og bemægtigende tekst optimale udfoldelsesmuligheder. I kontrast hertil står Hodgy, der som en anden Big Boi leverer et kurtiserende væg-til-væg-vers.

Anderledes henslængt er den drevne ’Apocalyptic Love’, hvor sangerindens stemme på sensuel vis nærmest vokser ud og ind af produktionen og på den måde bidrager til det erotiske sceneri, som teksten beskriver.

Endelig trækker afslutteren ’Antidote’ tråde tilbage til ’Vitaphone’ med sine bløde rhodes, støvede horn og spirituelle tekst (»need that energy of love«).

Nanna.B har selv udtalt, at ep’en spænder en bue over kærlighedens inderste og yderste væsen – fra den indledende erotik over den forblændende forelskelse til den universelle energi, som verden næres af – og som lytter fornemmer man hendes dramaturgiske eftertænksomhed i såvel musik som tekster.


Kort sagt:
Nanna.B har de seneste par år fortrinsvis været at finde som gæsteoptrædende hos diverse mere eller mindre prominente kunstnere, men på ’Golden’ beviser hun ikke blot, at hun selv stadig har masser på hjerte. Hun demonstrerer også en ny dimension af sin lyd, der i højere grad baserer sig på hendes anden hjemby, Los Angeles, og dens tradition for mere spirituel og psykedelisk musik.

Nanna.B. 'Golden'. Ep. Xyion, Inc..
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af