Det, der allerede blev afsløret i sidste afsnit af sæson 6, skulle nu en sæson senere bankes ind i folks hoveder: Jon Snow er produktet af Rhaeagar Targaryan og Lyanna Starks hemmeligt ægteskabelige samliv og dermed den retmæssige arving til tronen.
I sæsonens sidste afsnit dumpede Sam forbi og startede Brans tidsmaskine, der samlede puslespillet i en klassisk omgang eksposition, så der absolut ingen tvivl var tilbage. Det virkelig interessante ved sekvensen ’The Dragon and the Wolf’ var selve serveringen af denne information.
Showrunnerne David Benioff og D.B. Weiss var selv meget i tvivl om, hvordan de skulle naile et af sæsonens store, øhm, fortællemæssige klimaks.
»Jeg vil sige, at udfordringen med sekvensen var at finde en måde at præsentere information, som i det mindste en god portion af seerne allerede kendte, på en dramatisk og spændende måde, der samtidig tilføjede et nyt element til det hele«, kan man høre Weiss fortælle i den seneste ’Inside the Episode’-video.
For parallelt med, at Brans tredje flashback-øje var peeping tom på Rhaegar og Lyannas ægteskabsceremoni og Jons fødsel, gik deres nu voksne barn og Daenerys til stålet. Bran fik således forklaret, at Jons rigtige navn var Aegon Targaryan – efter slægtens første konge – samtidig med, at Jon var i kanen med tante Daenerys.
»En del af løsningen fandt vi i sekvensens montage/intercut natur. Det handlede om at gøre det klart, at det næsten var som en informationsbombe, Jon var på vej til at udløse. Den eneste måde, hvor man virkelig kunne understrege det på, var ved at forbinde de to verdener filmisk og have Bran som overliggende fortæller af facts til klip af Jon og Dany«.
»Idet de to karakterer finder sammen, hører vi information, der uundgåeligt vil, om ikke splitte dem, så i det mindste forårsage problemer for deres forhold. Det komplicerer alt på et politisk såvel som personligt niveau og tager alt, der kunne have været så fint og næsten perfekt for Jon og Dany, og mudrer det til«, forklarer Weiss sardonisk.
Deadline har talt med dagens arving i skysovs, Kit Harington, der var yderst tilfreds med sæsonens sidste afsnit, som han ligefrem mener er et af seriens absolut bedste hidtil. Den tvungne familieforsoning på kryds og tværs ved Dragonpit var samtidig en af de mest særlige scener, Harington har prøvet at optage, forklarer han.
»Du skal huske på, at en del af de her karakterer kendte hinanden gennem rygter, men aldrig havde mødt hinanden. Så som Jon Snow havde jeg ingen idé om, hvordan Cersei så ud bortset fra første episode i første sæson. Jeg vidste ikke, hvordan hun var, hvordan hun interagerede eller hendes måde at arbejde på. Så det var en stor ting for episoden og hele serien«.
Harington ser samtidig frem mod sæson 8 og gætter på, at blodet kommer til at flyde, mens Jon og Daenerys har været forholdsvis sikre i den netop afsluttede sæson.
»Med så få karakterer tilbage bør seerne gøre sig klar til, at ’Game of Thrones’ næste år vender tilbage til at dræbe centrale karakterer hurtigt. De ryger, og de ryger hurtigt. Jeg tror, at payoffet for, at vores karakterer ikke har været i stor fare i år, vil komme til udtryk i et stort blodbad«, siger Kit Harington, der modsat mange andre er vild med den seneste sæsons fokus på stort opsatte slagscener.
»Det kan aldrig slutte på samme måde, som det startede. Det var altid meningen, det skulle ende stort. Det er spændende, om vi kan lykkes med det uden fortællekneb, men med noget virkelig stort in-your-face filmagtigt med alle de resterende karakterer.
For mig har serien gjort skellet mellem film og tv svært at dechifrere. Faktisk tror jeg, at slutmålet for os er, at lave en film til tv, men som er tv, fordi har fulgt karaktererne i løbet af syv år. Det er for mig det, der er virkeligt spændende i tv-seriernes guldalder, som man fortsat kalder den. Hvordan kan vi sende noget virkelig specielt ud? Jeg håber, at de sidste seks afsnit bliver vist på store biograflærreder, og at det derfor bliver en blanding af tv og film«, siger han og fortsætter:
»Det har handlet meget om at holde vejret denne sæson. Normalt er der en masse snak rundt om bordet og små, langsomme tandhjul, der skal på plads. Det er, hvad seeren er vant til. Pludselig ud af ingenting rammer vi dem med en meget, meget hurtig og ekstremt adrenalinfyldt sæson, hvor alle mødes, en masse ting sker og dragerne går batshit crazy.
Jeg håber, at seerne har nydt det tiltagende hurtigere tempo, og at de nu ved, hvad der venter for dem i den sidste sæson i stedet for en sløv karusseltur. De er nu bekendte med denne form for ’GoT’, som er en smule anderledes, men der, hvor det altid skulle slutte. Det var nødt til at slutte på dette massive niveau«.
Læs også: Vores fem største spørgsmål før sidste sæson ’Game of Thrones’