Choir Of Young Believers ‘Rhine Gold’
‘Rhine Gold’ slår sprækker i væggen, sprænger udgangslamperne og løfter insisterende loftet endnu højere i Choirs pompøse koncertsal, end hvad debuten ‘This Is For The White In Your Eyes’ formåede. De fire års ventetid har bestemt været det hele værd.
Lyden er større, vildere og mere nuanceret end tidligere. Det følsomme udtryk fra debuten er blevet langt mere råt og eksperimenterende, samtidig med at sangskrivningen virker mere kompromisløs. Intakt er Jannis’ fløjlsbløde tenor, om end den har måttet afgive noget af scenelyset til et langt mere sofistikeret strygerarrangement.
Om det er involveringen af flere nye parter end blot Jannis, der har bidraget til den nye lyd, skal stå usagt. Der bliver i hvert fald afprøvet helt nye græsgange i form af blandt andet krautrock, støj og americana-indpakninger af den lyd, der dog altid vil fremstå umiskendeligt Choir’sk.
Fra de dystre orientalskinspirerede strygere på åbneren ‘The Third Time’ over den Ariel Pink-inspirerede psych-disco ‘Paralyse’ til det hoppe-på-sengen-i-sin-pyjamas lalleglade omkvæd på popbaskeren ‘Paint New Horrors’ holdes der er et uhørt højt niveau, og her er det ikke engang beskrevet, hvordan ovennævnte numre, ligesom flere af de i alt ni skæringer, tager nogle gevaldige kompositionsmæssige kolbøtter.
Bedst er koret på ‘Have I Ever Truly Been Here’, hvor akustisk guitar, strygere og Jannis’ blotlagte vokal på smukkeste vis bygger bro mellem det tidlige og nutidige Choir.
Og selv om udtrykket bliver luftet i mange musikalske afkroge udgør hver eneste forskellighed blot en brik i det puslespil, der til sidst står funklende klart som et helstøbt album. Et fuldent mesterværk.