Det lader lidt til, at det har været to lejre i dansk mode: Dem der er vilde med Muf10 for deres mod og friske pust i en selvoptaget branche, og dem som nok mente, at de var mere hype end indhold.
Den sidste lejr må dog efterhånden overgive sig. For om man kan lide Muf10’s streetwear-take på en moderne garderobe eller ej, så har Reza Etamadi og co. de seneste to sæsoner leveret shows og kollektioner, der er bundsolide og uden hurtige – eller lette – virkemidler til at skabe overskrifter.
I aftes dannede Søpavillonen og Peblinge Sø rammen om brandets SS20-show, der med titlen ‘Poetic Justice’ inddrog Etamadis iranske baggrund i både tøj og soundtrack. Flere prints brugte således linjer fra poeten Hafez’ værker, mens den iranske singer/songwriter Kourosh Yaghmaei blev blandet med vestlig hiphop under showet.
Det mest interessante var dog – heldigvis – tøjet på catwalken, som fortsatte den stilsikre fremgang, som Muf10 er inde i. Sæson for sæson tilføjer brandet flere og flere detaljer og gangbare styles. Som med mange andre danske brands er den samlede kunstneriske vision ikke en, der blæser en bagover, men mange enkelte styles skinner igennem. Hvis Muf10 var musiker, ville man nok sige, at brandet var mere en single- end en albumkunstner.
Til gengæld føjede Etamadi mere end en håndfuld nye stærke, iøjenfaldende designs til sin portefølje, da modellerne tog turen rundt blandt stolerækkerne af publikummer på Søpavillonens flydende terrasse, der var beklædt med persiske tæpper til lejligheden. Inden var modellerne blevet transporteret ned ad Peblinge Sø i de karakteristiske svanebåde.
Nadja Bender åbnede igen showet med et af de førnævnte iøjenfaldende hits, en oversize sølvjakke, som måske ikke vandt på stylingen med en body og knælange tights, men viste Muf10’s lyst til at udvide sin palette.
Ellers er det i de skæve detaljer, at Etamadi har fundet en del af sit dna. Denne gang var der de printede digte og logoet, som var subtilt vævet ind i denimstof. Der var sammensyede styles, som en dobbelt buksekant på et par shorts. Og der var en gul hoodie, som havde fået ekstra stof påsyet som en slags åben vest hen over brystet.
Der var også en oversize formsyet skjorte, som fungerede flot alene – og måske slet ikke havde behøvet Muf10-logoet i livet. Generelt er brandet på vej til at stole nok på sit design til at droppe de tydelige logoer, ligesom denne kollektion for alvor viste, at Muf10 vil tage kvinderne seriøst og lave færre, lette unisex-hoodies, tees og så videre.
Se alle showlooks hos Copenhagen Fashion Week.
Læs også: Muf10 sælger denimkollektion direkte efter modeshow i aften – kun i Illum