Da Lord Siva pludselig sprang ud som engelsksproget popsanger på storhittet ’Paris’ i 2019, lignede det en engangsting. Nummeret blev jo til som del af et ekstraordinært samarbejde med produceren Vera, og sangeren fortalte selv i interview, at han sideløbende fortsatte med at lave solomusik som altid.
Da ’Solhverv’ kom, og blev et lige så stort hit i 2020, som ’Paris’ var det i 2019, virkede det også som en undtagelse. Et eksperiment nærmest. Lord Siva havde jo lige udgivet albummet ’Lys’, der ganske vist var mere håbefuldt end hans tidligere musik, men som ikke drastisk skiftede stil.
Den skamløse firserpop fra ’Solhverv’, der var bygget på et nummer af Humørekspressen, lignede derfor mere en flirt med nogle andre kunstneres lyd end fremtiden for Siva selv.
Men lige efter jul har den tidligere indadvendte artist nu udgivet ’Stjernerne’, der altså er endnu en fuldblods-popsmasker – så nu kan vi virkelig ikke længere klassificere de her Store Popsange som værende undtagelser i sangerens oeuvre.
Nej, vi er nødt til at sige det: Lord Siva er simpelthen sprunget ud som vaskeægte popstjerne.
Og det er faktisk ret fantastisk. Både fordi det er så uventet, men også fordi den forvandling i sin kerne er en håbefuld udvikling.
For Lord Siva har altid været en stemme fra mørket. Manden i hjørnet af natklubben, der drak på ’3. Dag’, og som følte sig fremmedgjort og paranoid blandt mennesker. Han har været dansk pops melankoliker, der følte sig låst inde og længtedes væk, samtidig med at han var fanget af mørkets kræfter. Natten kaldte, lyset forsvandt.
Den stemning har han beskrevet på tre fantastiske udgivelser (‘100’, ‘180’ og ‘3’), der er en slags dansk pendant til The Weeknds oprindelige mixtape-trilogi. Lord Siva har haft sin helt egen niché og signaturlyd. Men han har samtidig lydt alt andet end optimistisk.
Det gør han til gengæld på sine nye popsange. Her er lykke og kærlighed stadig komplicerede størrelser, men han tør søge efter dem, i stedet for at synke ned i rusen eller angsten.
På ’Paris’ jager han skyggen af en kvinde gennem gaderne, mens ’Solvhverv’ er en hyldest til nattens absolut sidste dans, hvor alt skal sættes på ét bræt. »Sig du kan lide mig«, som Siva synger med sådan en hjerteskærende patos, som kun han kan præstere. Og lad os være ærlige: Vi ved alle, han egentlig mener: »Sig, du elsker mig!«
På den nye single, ’Stjernerne’, er følelserne mere afdæmpede, men ikke mindre inderlige.
»Jeg har brug for dig her / for kun du kan få mig op, når jeg er nede i knæ«, synger Lord Siva, over en produktion, der er lige så opløftende og poppet som ’Solhverv’ (om end den mangler dennes herligt kitschede Van Halen-synth).
Udviklingen fra dyster natte-r’n’b til håbefuld, følsom pop er altså også en bevægelse fra mørke til lys. Det er Lord Siva, der tør elske, og tør kaste sig ud i livet til fulde. Det handler ikke længere om natklub men om nattehimmel – som både ’Solhverv’ og ’Stjernerne’ antyder.
Og netop den opbyggelige bevægelse fra det trykkende mørke og ud i noget frit og håbefuldt, er lige præcis den energi, vi har brug for efter et 2020, der var nogenlunde lige så mørkt og klaustrofobisk som Lord Sivas tidlige musik.
Nu har vi virkelig – ligesom Lord Siva – brug for at ryste mørket af os og gå ud i lyset. Forhåbentlig bliver 2021 lige så lys og sprudlende som ‘Stjernerne’.