’Ozark’ sæson 4 del 2: Netflix-serien slutter med fokus på sit uomtvistelige trumfkort
Efter 44 afsnit i selskab med familien Byrde er det nu blevet tid til at sige farvel.
Det føles som en evighed, siden vi første gang så Marty (Jason Bateman) forsøge at rage kastanjerne ud af ilden, efter en falleret omgang pengehvidvask for et mexicansk narkokartel begyndte at true ham og hans families eksistens.
’Ozark’ fik hurtigt prædikatet ’Breaking Bad’-light, og det er både fair og uretfærdigt.
Fair, fordi den aldrig rigtigt kom op på samme niveau – dertil svælgede ’Ozark’ ofte i de melodramatiske øjeblikke, og sjældent følte man, at hovedpersonerne var i overhængende fare.
Uretfærdigt fordi showrunner Chris Mundy alligevel skabte et fascinerende og engagerende univers, som var svært at slippe igen, når man først var inde i det.
Ikke mindst takket være fænomenale Julia Garner.
Ruth ’fuckin’ Langmore udviklede sig fra at være en klassisk redneck-teenager uden fremtid til at være en af de mest enigmatiske karakterer i moderne serie-historie. Og det er (næsten) ene og alene på grund af hende, at ’Ozark’ har en eksistensberettigelse.
Det var da også Ruth, som var cliffhanger-ansvarlig i første halvdel af denne afsluttende sæson. Efter hun fandt sin fætter Wyatt dræbt, indledte hun en klapjagt på morderen, det højtstående kartelmedlem Javi (Alfonso Herrera).
Uden at gå for meget i detaljer kommer udfaldet af denne klapjagt til at påvirke de sidste seks afsnit i sæsonen for alle involverede parter.
Familien Byrdes problemer med at få rusket sig endegyldigt fri af kartellet har været primus motor igennem hele seriens levetid, især hvordan det har påvirket familien. I tredje sæson kostede det Wendys psykisk ustabile bror Ben livet, og det dødsfald spiller også en stor rolle nu.
Wendy og Bens far Nathan (Richard Thomas) – en semi-tørlagt voldelig alkoholiker, der har fundet Jesus – dukker op og har sendt en privatdetektiv for at undersøge sønnens sporløse forsvinden. Desuden bliver der introduceret endnu en ny karakter, som kommer til at spille en stor rolle i ’Ozark’s end game, og det er måske lige vel meget drama at smide ind så sent i serien.
I hvert fald er det først og fremmest i scenerne med Ruth, at man rigtigt føler, at noget nyt og interessant kommer til at ske.
Det er for eksempel en ren nydelse at opleve, hvordan Ruths hævnfærd bliver matchet op med Nas’ ikoniske debut ’Illmatic’. Længslen efter et bedre liv end det, hun har, mens hun samtidig har svært ved at give op på det gamle, matcher nogle af de tematikker, som hiphoplegenden behandler – det er i hvert fald det, Ruth og rapperen Killer Mike (sådan bruger man en celebrity cameo!) ræsonnerer sig frem til ved et tilfældigt møde en sen aften i en diner i Chicago.
Hvor Marty og især Wendy er gået fra antihelt til mere skurkagtig opførsel, er Ruth gået i modsat retning som både seriens og publikums helt i ’Ozark’. Incitamentet for os her til slut er, at vi vil se hende få noget hårdt tiltrængt medgang.
Kort sagt:
’Ozark’ slutter med fokus på sit triumfkort, den fandenivoldske whitetrash-gangsterdronning Ruth Langmore, spillet superbt af Julia Garner.
Anmeldt på baggrund af hele sæsonen.