1. Verdens største Mas-fan? Thor Farlov
Det var ikke just overraskende, da Mas fredag eftermiddag dukkede op til Thor Farlovs solskinskoncert. Mas var trods alt programsat til at spille selvsamme aften, og fællessinglen ‘Ovenpaa’ er blandt begge artisters største hits.
Alligevel var publikum ellevilde, da rapperen kom på scenen. Men ingen var alligevel helt så oppe at køre som den tidligere Cityboi selv, der brugte hele nummeret på at stirre henrykt og småforelsket på samarbejdspartneren, alt imens han mimede Mas’ lyriske bars.
Senere på dagen gengældte Farlov i øvrigt tjenesten til Mas’ solokoncert i VoxHall. Og tænk engang – scenariet gentog sig. Malthe Hjort
2. Marcus.wav & Ussel ‘friede’ til hinanden
Thor Farlov og Mas var ikke de eneste to artister, der havde en hed bromance kørende. Marcus.wav og Ussel gæstede også hinandens koncerter, hvor de spillede et hidtil uudgivet remake af Nordstrøms ‘Berlin’.
I begge tilfælde resulterede sangen i et af koncertens mest euforiske momenter. Og til begge optrædener kulminerede det i en slags frieri med glimt i øjet: Til Marcus.wav-koncerten var Ussel nede på knæ, senere var det omvendt. Kristian Karl
3. Kind Mod Kind ved, at djævlen er i ‘Detaljen’
Siden deres koncert på Spot 2022 er Kind Mod Kind kun blevet bedre. Især den nyeste single, ‘Detaljen’, var med sin sitrende opbygning og forløsende drum’n’bass-drop et fuldstændig euforisk højdepunkt, hvor man i et sekund glemte, at man stod i Rytmisk Sal i Musikhuset, og i stedet blev sendt helt ud i rummet. Niels Jul Bruun
4. Zar Paulo skabte den ultimative fællessang
Zar Paulos musik er lavet til arenaer, og på Spot Festival fik de endelig en propfyldt Store Sal at spille for. Her gjorde de alt de kunne for at give publikum en uforglemmelig oplevelse.
Scenevalget kom især til sin ret under den gjaldende fællessang under blandt andet den rammende Jylland-reference fra ‘Tiger’: »Er du fra Jylland? Det er jeg også!« Kjartan F. Stolberg
5. Giift gjorde noget ekstremt uventet – hun rejste sig op
Under ‘Home Stu Freestyle’ rejste Giift sig op. Det lyder ikke af meget. Men det danske r’n’b-stjerneskud er stadig på vej ud af soveværelset, så for det 19-årige stortalent markerede det et første favntag med rollen som stjerne.
Giifts koncert på Spot Festival varslede derudover nye tider via et forsøg med en bandkonstellation, der gav mere fylde og energi til de ellers spartanske sange.
Ambitionsniveauet er stigende: Det ville ikke undre, hvis øjeblikket, hvor hun rejste sig op på Spot, blot er en første bevægelse mod noget meget større. Niels Jul Bruun
6. Elias Bender Rønnenfelts på alle måder atypiske intimkoncert
Iceage-frontmand Elias Bender Rønnenfelt stak en anelse ud til årets Naked-koncert, hvor danske musikere redefinerer deres sange for øjnene af publikum kun akkompagneret af svenske Gustaf Ljunggren på klaver.
Selv med moderbandets buldrende postpunk-instrumentation kan Rønnenfelts vokal trods alt føles beskidt. Så overvej lige, hvor stor kontrasten er, når den parres med intet andet end et klassisk klaverspil.
Et par af gæsterne forlod salen, så snart Rønnenfelt begyndte at synge. Det var tydeligvis ikke det, de var kommet for at høre. Men blev man tilbage, kunne man bevidne et af dagens absolut smukkeste øjeblikke. Malthe Hjort
7. August Høyen i sine følelser
»Følelser, følelser, følelser,« sukkede den københavnske singer/songwriter mellem sine folkede, følsomme numre. Og netop følelserne blev han tydeligvis overmandet af, da Spot-publikummet kunne hvert et ord til hans tekster.
Selvom han crackede et par jokes, var kærligheden reel – og var det ikke også en lille tåre, der blev knebet på scenen? Det kunne godt se sådan ud.
Det var i hvert fald et rørende moment, hvor en af landets mest interessante unge sangskrivere virkelig opdagede, hvor langt hans sange er nået. Caroline Toft Frost
8. Barbros ’Bad Choices’ blev mere grusom for hver takt
Barbro startede sangen ’Bad Choices’ lige så stille og tænksomt. De var blot alene på guitar. Men så kom en trommeslager og endnu en guitarist på, og for hver takt blev nummeret mere tætpakket og støjende.
Det simple, sløve riff kunne i en anden verden være blevet brugt af et stonermetal-band, og som sangen skred fremad, endte vi faktisk ikke langt fra det territorium, hvad gælder tyngde. Barbros vokal blev tilsvarende mere højtråbende og desperat, som den skulle trænge igennem dette gradvist tykkere lag støj.
Det vakte gåsehud for alle pengene. Kjartan F. Stolberg
9. Øndi inviterede publikum op på scenen
Det er ikke nemt at skulle spille en kold, vindblæst scene op en grå eftermiddag på Spots første dag. Det gør det heller ikke bedre, når der så er tekniske vanskeligheder, og koncerten derfor forsinkes en del.
Men Øndi overvandt modgangen til deres koncert på Bassinscenen. Den flabede smadderpoppunkede gruppe fløj rundt på scenen, som havde nogen givet dem fem energidrikke og en adrenalinindsprøjtning hver.
Det kulminerede, da de hev publikumsmedlemmer op på scenen. Øndi fik reddet showet. Kristian Karl
10. Fraads’ ‘Forsigtig’ var et forspil til fredagsfesten
Kan du huske den der børnesang om lille, frække Frederik?
Det er næsten en for oplagt reference til Fraads-forsangeren Frederik, der under kunstnernavnet Papa Erotic leverede sin kildrende, legesyge vokal som et forspil til fredagsfesten. Noget, der særligt gjorde sig gældende på førstenummeret ‘Forsigtig’.
Med sine altid excentriske bevægelser dansede Papa Erotic sig ind i sangens pixelerede, pangfarvede videospilsunivers og forvandlede derved Godsbanen til sin egen personlige legeplads. Caroline Toft Frost