Mas bringer bars tilbage til dansk rap: »Folk er trætte af musik, hvor rappere ikke rigtig siger noget«

I år spiller Mas på Roskilde. Fik du ikke læst vores interview fra september med det unge rapstjerneskud, får du her muligheden.
Mas bringer bars tilbage til dansk rap: »Folk er trætte af musik, hvor rappere ikke rigtig siger noget«
Mas. (Foto: Rasmus Laursen/PR)

»Jeg har været interesseret i hiphop, siden jeg var fem år gammel«, siger Mas som noget af det første, da han besøger Soundvenues kontor i København.

Hvilket ikke er en specielt overraskende udtalelse. Hvis den 23-årige rapper havde sagt, han spyttede sine første rim som 1-årig, havde vi nærmest troet på ham. For Mas repræsenterer en type rapper, der ellers har været ret umoderne i det seneste årti.

Du ved: Den type rapper, som foretrækker komplekse tekster fremfor poppede melodier. Typen der kender sin hiphophistorie og antageligvis bruger alt for meget tid på at nærlæse tekster på Genius og se glemte freestylevideoer på YouTube.

»Jeg har altid gået meget op i streetwear og graffiti og hele kulturen. Og så har jeg gået meget op i lyrik«, som Mas selv siger. Han er vokset op i Nordvest og Rødovre med to ældre brødre, der blandt andet bidrog til hiphopopdragelsen med freestyle-sessions på drengeværelserne.

Den type rap har været på retræte i årevis. Afrobeats, dancehall og andre genrer har domineret på hiphopscenen. Autotune har været allevegne, og melodier har virket vigtigere end tekster.

Lige nu er der dog meget, der tyder på, at lyrisk rap er på vej tilbage. Og Mas er en af de mest talentfulde unge stemmer i den bevægelse.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Det var dog ikke åbenlyst, at det skulle ende sådan. For faktisk har Mas brugt en del år på at afsøge en række forskellige genrer.

»Jeg begyndte at lave musik i 9. klasse, da jeg boede i Rødovre«, fortæller han. »I den periode var Yung Coke og Emil Stabil det fedeste«.

Jep: Rapperen, der nu primært er kendt for lyrisk rap, var simpelthen ved at blive trap-rapper. Hvilket måske ikke var så sært, for på Nyager Skole i Rødovre var der massevis af forskellige unge musikere.

»Milbo, som er popsanger, gik jeg i klasse med. Gilli gik i en af de ældre klasser, og Bro har også gået på skolen«, fortæller Mas. »Nogle af mine venner blev signet. Så begyndte jeg at tænke: Okay, måske skal man tage det seriøst. For jeg følte, at jeg var en af de gode i gruppen«.

I første omgang vendte Mas sig mod den førnævnte klassekammerat.

»Jeg begyndte at lave poppet musik med Milbo. Sådan dansk Ty Dolla Sign-agtig festmusik«, siger Mas. Derudover forsøgte rapperen sig også med afrobeats, men genreeksperimenterne var kun en begrænset succes.

»Mine venner sagde: ‘Du lyder ikke så fed, når du synger’. Jeg har meget ærlige venner«, griner Mas. Efter den feedback søgte han tilbage mod sine rødder. Med succes. »Det hele blev bare tusinde gange bedre. Jeg kunne pludselig høre mig selv i mine sange«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Den nye – eller gamle – stil har indtil videre mundet ud i en række singler, ep’en ’Venteværelset’ og fællesudgivelsen ’Nylonhjerter’, som Mas lavede med Bjørn fra gruppen Ung-Skab. Især ’Venteværelset’ åbnede en række døre for Mas.

Udgivelsen blev et undergrundshit. Men nogle syntes, at det unge talents vokal lød lige lovlig bekendt.

»Mange sagde, at jeg lød meget som Artigeardit og Ukendt Kunstner. Jeg tænkte, at det kan da ikke være rigtigt«, fortæller Mas. Han tog dog kritikken til sig: »Jeg har skrottet sange, fordi de lød for meget som Artigeardit«.

Men da Artigeardit så selv delte Mas’ musik på sine sociale medier, forsvandt bekymringerne: »Hvis han kan lide det, så kan folk sige, hvad de vil«.

Artigeardit var ikke den eneste etablerede stjerne, der fik øjnene op for Mas efter ’Venteværelset’.

»Kesi skrev, at han syntes, det var sindssygt fedt, og at han gerne vil hjælpe mig. Det var helt vildt for mig, for jeg har hørt hans musik, siden han kom frem med B.O.C på YouTube«, siger Mas.

Kesi er faktisk blevet lidt af en mentor for Mas. De to har også samarbejdet på sangen ’Spinner’ – et stort gennembrud for en undergrundsrapper som Mas.

Efterfølgende har Mas skrevet kontrakt med pladeselskabet Def Jam og udgivet solosangen ’Langt fra’. Han har også været i studiet med Lamin, og i fredags udkom singlen ’Ovenpaa’, som Mas har lavet sammen med den tidligere Cityboi Thor Farlov – de to har faktisk lavet i omegnen af 20 sange sammen.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Der har været mange interessante samarbejder, men Mas understreger, at det næste store projekt bliver et soloalbum uden alt for mange features, der kommer i starten af 2023.

Albummet bliver den helt store introduktion til den unge rapper. Og det bliver en udgivelse, der sætter lyrikken i højsædet.

»Alle kan lave fede melodier, men det er svært at lave personlige ting«, siger Mas. Han ser en større bevægelse over mod tekstorienteret rap.

»Artigeardit har været med til at få det tilbage. Lamin også. Jeg tror, folk er trætte af melodisk musik, som nærmest bare er toplines. Folk er trætte af musik, hvor rappere ikke rigtig siger noget«, siger Mas.

Mas spiller på Roskilde Festivals Eos-scene mandag den 26. juni.

Læs mere af Soundvenues dækning af Roskilde Festival HER.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af