De 10 bedste titelsekvenser fra nyere tv-serier

True Detective intro2

 

Med tv-seriernes nye guldalder er titelsekvenserne også blevet et lille kunstværk i sig selv. Og mens nogle måske vil argumentere for, at serieniveauet toppede med ’The Sopranos’, ’Six Feet Under’ og ’The Wire’, bliver titelsekvensernes bare mere og mere imponerende.

Det var derfor en brutal opgave at lave udvælgelsen, da vi satte os for at udpege vores ti favoritter blandt de nyere serier. Der er så mange, vi ikke kunne få plads til. Men det lykkedes til sidst – både med et par klassikere og en række spritnye af slagsen.

Se vores 10 yndlings-titelsekvenser på de næste sider.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Six Feet Under’ – ravne og rustvogne

HBO’s ’Six Feet Under’ har ét overordnet tema, der inkarneres indevarslende i titelsekvensen: Døden. Introen er da også spækket med symboler, som leder tankerne hen på det sidste farvel – sorte ravne, rustvogne, ligkister og kliniske hospitalsgange. Afdøde køres gennem lighuset og mod lyset, og båndet mellem mennesker rives i stykker, når manden med leen kommer på besøg.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘The Americans’ – koldkrigs-clash

Der er en tydelig dobbelthed i titelsekvensen til FX-serien ‘The Americans’. For selvom seriens navn lyder relativt entydigt, så slår titelsekvensen fast, at den amerikanske patriotisme konstant udfordres af russisk infiltration.

Således er de fleste billeder i montagen splittet op, så et amerikansk symbol modstilles et russisk, og de skrevne credits oversættes hver gang fra russiske skrifttegn til vestlige. I seriens logo er c’et i ’The Americans’ erstattet af det sovjetiske symbol med hammer og sejl, en perfekt opvarmning til historien om to russiske spioner, der lever som amerikanske bedsteborgere.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Game of Thrones’ – territorier og familiefejder

Introsekvensen til den aktuelle HBO-serie ’Game of Thrones’ er uomgængelig. ’A Song of Ice and Fire’ er ikke bare flot komponeret, den illustrerer også de gældende territorier og præsenterer grafisk, hvor de forskellige kamphaners hovedkvarterer ligger i forhold til hinanden.

Læs også: 10 grunde til, at du skal hoppe med på ‘Game of Thrones’

’Game of Thrones’ har måske det største karaktergalleri i noget nyere stykke tv-fiktion, og introsekvensen fungerer derfor også som et opfriskende opslagsværk, hvis man som seer har mistet overblikket over Westeros.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘American Horror Story’ – døde fostre og mørke kælderrum

Man får næsten kvalme af denne intro til FX’s gyserserie ’American Horror Story’. Balsamerede børnefostre i syltetøjsglas, brændende billeder af børn og mørke, metalliske kælderrum, der kunne gøre Josef Fritzl stolt.

Stemningen bliver kun gjort mere ubehagelig af musikken, der lyder som en blanding af en plade, der er gået i hak, og et Prodigy-nummer inden klimaks. Her får man virkelig en fornemmelse af seriens iboende stemning og genre.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Carnivale’ – tarotkort og fattigdom

Det er på ingen måde et imødekommende univers, titelsekvensen til HBO’s ’Carnivale’ præsenterer. Med en rejse gennem forskellige fortællinger gemt i de mystiske tarotkort bliver vi bl.a. præsenteret for billeder og videoklip fra USA’s store depression i 1930’erne sat op mod overklassens fester og sportsstjernernes succes. Sekvensen varsler fornemt en serie, der ikke bare er en tør periodeskildring, men er fuld af dragende mytologi.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘True Detective’ – sydstatsblues og menneskeligt fordærv

Der står skrevet sydstats-USA ud over hele titelsekvensen til HBO’s yderst succesfulde ’True Detective’. De transparente billeder af hovedpersonernes ansigter og kroppe og motiverne, der står skarpt igennem deres ansigter, er med til at skabe en stemning af menneskeligt fordærv.

Læs også: Anmeldelse af ‘True Detective’ (sæson 1)

Og lydsiden med The Handsome Familys ’Far From Any Road’ bidrager til, at man som seer kyles direkte ind i Louisianas mystiske marskland.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Mad Men’ – en verden i frit fald

Verden falder sammen om ørerne på den sorte skikkelse i titelsekvensen til AMC’s seerhit ’Mad Men’. Og han falder da også selv ned fra toppen af kontorbygningen med billboards og reklamer i baggrunden. Titelsekvensen skildrer fint de intriger og konflikter, der konstant lurer rundt om hjørnet for Don Draper og de andre medvirkende i serien, hvor utroskab, racisme og homofobi blot er nogle af de centrale temaer.

Serien har netop indledt sin afsluttende sæson i USA, og titelsekvensens skildring af Don Drapers fald og forfald er stadig lige rammende.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘The Returned’ – en foruroligende vibe

Franske Canal Plus’ ’The Returned’ handler om en lille bjerglandsby, hvor en flok døde mennesker pludselig vender tilbage fra dødsriget og forsøger at genoptage deres oprindelige tilværelse. Titelsekvensen er visuelt smukt orkestreret, og den får ikke bare illustreret det franske alpemiljø, men også seriens foruroligende og overnaturlige vibe.

Man sidder tilbage med en ’Palle-alene-i-verden’-følelse, og suppleret af Mogwais hypnotiserende ’Hungry Face’ er man allerede i titelsekvensen fanget af seriens urovarslende præmis.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Dexter’ – morgenritualet

’Dexter’ er en koldblodig morder med en helt særlig moral. Titelsekvensen til serien viser hans morgenrutine, hvor brunchen tilberedes med æg og skinke. En rutine, der dog lige så godt kunne være en drejebog over, hvordan han dræber sine ofre med kvælning (når han strammer snørerne på sine sko), ved knivstik (når bøffen skal tilberedes), ved at skære lemmer af (når blodappelsinen skal skæres over) eller ved at knuse knogler (når ægget bliver slået ud). Titelsekvensen fortæller meget om Dexters iboende trang til at dræbe, ligesom den fint fanger seriens morbide humor.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

‘Top of the Lake’ – ustoppelige tårer

Malet i akvarel giver titelsekvensen til BBC’s ’Top of the Lake’ en følelse af sorg, savn og ulykke, hvor floden flyder over som ustoppelige tårer. Serien, der tager udgangspunkt i eftersøgningen af en gravid 12-årig pige, er en fortælling båret af melankoli og mystik, og sekvensens klaverspil er kun med til at forstærke stemningen yderligere. En titelsekvens, der indkapsler seriens kunstneriske ambitionsniveau.

Læs også: 10 film vi gerne vil se som tv-serier

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af