The Roots – musikskolens flinke kustoder
Taget i betragtning at The Roots sidste år slap karrierens måske bedste album i form af ’Undun’, var det bemærkelsesværdigt, at hiphop-bandet på Roskilde Festival valgte at formene numrene herfra adgang til setlisten. I stedet benyttede gruppen – anført af den cool og skarpmundede mikrofonkontrollør Black Tought, bakket op af resten af gruppens håndspillede grooves – lejligheden til at hylde de giganter, som de står på skuldrene af.
Læs live-anmeldelse: tUnE-yArDs på Roskilde Festival
Den halvanden time lange seance indledtes således med skud ud til den afdøde beastie boy Adam ’MCA’ Yauch i form af en heftig udgave af ’Paul Revere’ fra ’Licensed to Ill’. Og derfra fløj det om ørerne med referencer til alt fra J Dilla, The Meters og The Incredible Bongo Band til Kool & the Gang, James Brown og Guns ’N Roses(!).
Læs også: Sej festivalstil på Roskilde
Til gengæld var der langt mellem indslagene fra røddernes eget bagkatalog, om end ’How I Got Over’, ’Break You Off’ og de obligatoriske hits ’I Got You’ og ’The Seed (2.0)’, der udløste forventelige jubelråb hos publikum, blev fyret af. Det var bare ikke her festens fokus lå. Fred være med det, men som konsekvens stod man lidt med fornemmelsen af at være sammen med musikskolens flinke, musikhistorienørdede kustoder, fremfor at opleve et band med selvstændig musikalsk identitet. Trods medlemmernes indiskutable tekniske færdigheder (der dog desværre ind imellem tangerede konservatorieagtig funklir) og deres prisværdige og såre sympatiske indsats for at involvere publikum.