Hvis helvede findes, hvordan ser det så ud? Det har der været mange forskellige svar på i tidens løb, og med miniserien ’Helved’ får vi nu et mildest talt alternativt dansk bud.
Bag serien står skaberne af den populære sketchserie ’TurboModul’ og Zulu-komedien om Jacob Ditzel, Lars Therkildsen og Charter McCloskey. Denne gang har deres sorthumoristiske hjerner konciperet én sammenhængende historie.
Det er længe siden, Albert (McCloskey) har været hjemme og besøge sin familie, der bor i det mørkeste Jylland. Men til familiens store overraskelse dukker han op til sin demente farmors 80-års fødselsdag og vækker med det samme opsigt med sin københavnersmarte facade, komplet med man bun og læderbukser. Hurtigt viser det sig dog, at Albert er vendt tilbage med en meget specifik bagtanke, der ikke falder i god jord hos resten af familien, og efterhånden ryger alle i totterne på hinanden.
Men lige da det er ved at gå mest amok, er Albert på magisk vis væk fra middagsbordet og sidder igen i taxaen, der kørte ham dertil. Tiden er skruet tilbage, og ligesom i Bill Murray-klassikeren ’Groundhog Day’ må Albert gennemgå det samme scenarie igen og igen og forsøge at finde en mening i sit personlige helvede.
»Inspirationen kommer fra oplevelsen af at være til de der familiesammenkomster, som i sig selv føles ret loop-agtige«, fortæller Lars Therkildsen, da vi møder ham og McCloskey på deres kontor i Kødbyen.
»Det er altid den samme skærekage, der kommer på bordet, og de samme ting, der bliver sagt. Alting virker så ritualiseret.
Vi tænkte, det kunne være sjovt, at en person rent faktisk var fanget i et loop til en familiefest. Men samtidig lave en historie, der viser, at der er en grund til, at man tager til det gang på gang, fordi man holder af de mennesker. Man er der jo aldrig længe nok til at finde ud af, hvordan folk faktisk har det. I den her serie er han der så lang tid, at han begynder at finde ud af, hvad der rører sig blandt dem«.
Stinkende rig på at lave ingenting
Alberts familie er en broget flok, hvor ubehagelige emner er tabu, og hyggen må og skal overtrumfe alt andet. Alberts far, Jens (Uffe Rørbæk Madsen), sidder og brummer i et hjørne det meste af tiden, mens den dominerende faster Jytte (Sofie Stougaard) tromler alle ned. Skaberne var dog aldrig bange for, at karikaturen ville tage overhånd.
»Vores oplevelse på ’TurboModul’ var, at folk var virkelig glade for det, fordi de følte, der var noget autentisk i det«, fortæller Therkildsen. »Dem, der har set ’Helved’, har også sagt, at de kan genkende de her mennesker fra deres eget liv«.
Charter McCloskey tager over: »Vi har altid gerne villet belyse ting, der sjældent er blevet belyst. Noget som folk højst sandsynligt kender til, men som de ikke så tit ser skildret«.
Selv kender Therkildsen og McCloskey da også godt til de typer, serien skildrer.
»Der er ikke nogen, der er kopieret én til én, men det er sammensatte billeder af folk, man er rendt ind i«, understreger Therkildsen. »Alberts far vil hele tiden gerne have grillkylling, og det er et træk fra min egen far. En far, der søger forbindelse via grillkylling, synes jeg, der var noget enormt kærligt i«.
»Jeg har mødt flere mennesker, der er som Albert«, siger McCloskey. »Bare ikke i så udpræget grad. Han er typen, som aldrig har beskæftiget sig med det samme i ret lang tid ad gangen. Nu er det så skuespil, men det ligger lidt i kortene, at det nok ikke er noget, han bliver ved med. Han bliver mest af alt tiltrukket af noget, hvor han ikke tror, han skal lave ret meget«.
»Han er typen, der, hvis han møder en mur, lige pludselig ikke synes, det er så spændende mere«, indskyder Therkildsen, og McCloskey erklærer sig enig: »Præcis, han vil gerne blive stinkende rig på at lave ingenting. Men det er også elementer af en selv, og ens egen dovenskab, for hvem kunne ikke tænke sig det?«.
Læderbukser i 25 grader
I takt med at Albert gennemlever familiemiddagen igen og igen, vælter familiens skeletter ud af skabene, og det viser sig, at deres historie præges af alt fra spillegæld til selvmord. Jo længere den skrider frem, jo mere dyster bliver ’Helved’.
»Jeg synes, serien ret godt afspejler vores tankegang, altså hvordan vi selv har det til hverdag«, fortæller McCloskey. »Vi er begge to nogle ret følsomme mennesker. Der er for eksempel ikke nogen af os, der ikke er enormt klar over, at vi skal dø. Men vi bruger stadig meget energi på at grine. Det siger meget om, hvordan vi er som mennesker, især når vi er sammen«.
»Jeg kan også bedst lide at skrive humor, der har en bund af noget mørkt eller tragisk«, istemmer Therkildsen. »Sådan noget letbenet fald-på-halen, det må andre stå for. Men det er stadig først og fremmest komedie. Vi prøver at finde det mest ubehagelige, man kan vise, mens det stadig er sjovt. Et eksempel er, når fasteren tvinger faren til at drikke, så han ikke bliver for rørstrømsk. Det med at understøtte et alkoholforbrug, det får man lidt en desperat latter af«.
Har man før stiftet bekendtskab med ’TurboModul’ eller ’Jacob Ditzel’, vil man nok blive overrasket over den visuelle stil i ’Helved’, der er langt mere stringent og konsekvent end deres tidligere projekter. Det skyldes blandt andet, at samarbejdet mellem de to bagmænd denne gang var anderledes.
»Vi kom lige fra ’Ditzel’, hvor det bare var at tænde kameraet, og så kom der de vildeste ting ud af hovedet på Charter«, fortæller Therkildsen. »Det her var meget mere designet og visuelt«.
»Det her er Lars’ projekt«, understreger McCloskey. »Jeg er mere mødt op som spiller, og det har jeg ikke rigtigt prøvet før i vores samarbejde. Men først og fremmest er vi jo venner, og der kan man ikke lade være med at tale om det. I starten brugte vi meget energi på at skulle begrunde, at historien looper. Er det gud, er det noget bibelsk, er det en form for limbo? Men så fandt vi ud af, at det slet ikke er vigtigt for historien. Den type diskussioner har vi haft, men i sidste ende er det Lars, der har skrevet og instrueret det hele«.
Var det svært at holde styr på de mange gentagelser undervejs i optagelserne?
Lars Therkildsen: »Vi optog det over 25 dage sidste sommer, hvor vi var enormt heldige, fordi vejret udenfor var præcis det samme hver dag«.
Charter McCloskey: »Det var meget meta, for man kunne ikke kende forskel på dagene. Jeg blev også nervøs over, at vi ikke filmede kronologisk, for Albert er jo den eneste, der rent faktisk udvikler sig. Så jeg skulle altid snakke med Lars om, hvordan var det nu lige, Albert kom ud af taxaen sidst, og få alle de der små ting på plads. Det var helt fucked hele tiden at skulle ind til den samme scene, hvor de andre siger det samme, mens jeg hele tiden skulle være et nyt sted mentalt«.
Hvordan var det så at gå rundt i læderbukser i sommervarme i 25 dage?
Charter McCloskey: »Jeg mødte op den første dag i shorts og skiftede så til læderbukser og tænkte med det samme: ’Hvad fanden er det her for en dårlig idé?’ Det er jo en meget lille detalje, der fyldte enormt meget under optagelserne. Før i tiden har det været en del af vores komik, at tingene var ufærdige. Sådan var det ikke denne gang.
Jeg har for eksempel tatoveringer på både arme og ben, og på et tidspunkt har Albert kun underbukser på. Vi blev enige om, at Albert ikke er typen, der kan holde til smerten ved at få en tatovering, så det skulle dækkes med make-up. Nogle gange skulle jeg så have læderbukser på ud over make-uppen. Det var forfærdeligt! Men når man sidder og skriver på en karakter, er det hele jo sjovt, indtil man så faktisk skal ud og gøre det«.
Lars Therkildsen: »Var det egentlig ikke din egen idé med de læderbukser?«.
Charter McCloskey: »Jo, for Albert er lige typen. Der er noget med dem, der går med læderbukser, hvor man tænker: ’Hvorfor?’. Det er ikke fedt på nogen måde. Det er kun udseendet, for de er på ingen måde praktiske eller behagelige. Og hvis du synes, det udseende er fedt, så er du vanvittig«.
’Helved’ kan ses på Amazon Prime.
Læs også: Fenar Ahmad går fra mørket til naturen, men: »Valhalla er stadig lavet med hiphopånd«