‘Inglourious Basterds’ står som en af kronjuvelerne i Quentin Tarantinos filmografi, men faktisk var filmen lige ved at gå i vasken.
Det var nemlig umanerligt svært at finde den rette til rollen som nazi-obersten Hans Landa, da skuespilleren skulle tale flydende engelsk, tysk, fransk og italiensk. Det fortæller instruktøren i en ny episode af ‘The Moment’-podcasten med manusforfatter/instruktør Brian Koppelman (‘Billions’).
»Jeg syntes, at Landa-karakteren var et større mesterværk end selve filmen! Så jeg ville hellere lade være med at lave filmen, end caste den forkerte i rollen som Landa. Jeg forberedte mig på det emotionelle slag, det ville være«, siger Tarantino.
Waltz, der siden har vundet to Oscar-statuetter for sine roller i Tarantinos film, og er blevet fast inventar i Hollywood, var dengang komplet ukendt uden for Tyskland. Men i sidste øjeblik fandt Tarantino frem til den fænomenale skuespiller. Og fordi han var komplet ukendt, var resten af stjernecastet med det samme nysgerrige.
»Som du nok kan forestille dig, spurgte alle: ‘Hvem er Landa? Hvad sker der med Landa’? Og de eneste, der kendte til Waltz, var de tyske skuespillere«, forklarer Tarantino.
Og fordi ingen kendte til Waltz på forhånd, valgte Tarantino at spille resten af skuespillerne et lille pus. Under manusprøverne til filmen bad han Waltz om at holde sig tilbage, så han kunne tage sine medspillere på sengen, når scenerne skulle optages foran kameraet senere.
»Jeg fortalte ham, at jeg ville have ham til at holde sig tilbage«, siger Tarantino og fortsætter:
»Jeg vil ikke have de andre skuespillere til at få så meget som et glimt af, hvordan du egentlig kommer til at spille rollen. Skru så meget ned som muligt, uden at du virker dårlig. Hvis nogle af de andre lægger sig ud med dig under prøvelæsningerne af manuskriptet, så skal du bare lade dem vinde. Jeg vil ikke give dem en fornemmelse af, at de har luret Landa. Jeg vil ikke have, at Diane Kruger eller Brad Pitt kender dine evner som gun-slinger«.
Tarantino fortæller, at Waltz indvilligede med det krav, at Tarantino så i stedet skulle øve scenerne med ham. Og Waltz’ spillede så overbevisende nedtonet til prøverne, at selv Tarantinos faste producer, Lawrence Bender, troede, at Waltz pludselig var blevet dårlig.
Resten er, som man siger, historie. Og mon ikke Tarantinos anderledes metode bidrog til den uforlignelige spænding i scenerne med Landa?