Gyserskurke er gået fra at sælge voldtægtsfantasier til erotiske drømme

Når ’Resident Evil Village’ satser på en gudesmuk skurk, tager spillet afstand fra gysergenrens problematiske fortid, hvor sex og brutalitet var uadskillelige.
Gyserskurke er gået fra at sælge voldtægtsfantasier til erotiske drømme
Lady Dimitrescu i 'Resident Evil Village'. (Foto: Capcom)

KOMMENTAR. Da fremtiden for det ikoniske ’Resident Evil’-univers i sidste uge skulle afsløres ved en showcase, var det ikke det nye udspil, der stjal overskrifterne.

Det hypede ’Resident Evil Village’ er ellers et af årets mest ventede spil, og med showcasen var det meningen, at vi skulle dykke ned i den hidtil hemmelighedsholdte historie.

Men i stedet var al fokus på spillets skurk, Lady Dimitrescu – en flere meter høj vampyrdame, der med sensuel erotik frem for grusom rædsel gjorde trusserne våde og bulerne hårde hos seriens fans.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

For folk, der ikke er inde i spilbranchens ofte bizarre (gyser-)fandom, kom den enorme opmærksomhed som lidt af et komisk chok, da internettet pludselig gik i selvsving over en vampyrdame.

Men fans af ’Resident Evil’ – og andre gyserspil som ’Silent Hill’, ’Manhunt 2’ og ’Fatal Frame’ – forstod til fulde, hvilket skifte de var vidne til med en skurk, der gik fra monstrøse og dyriske instinkter til kurvede former og dragende blikke.

Spillenes universer har tidligere være både groteske og brutale, men med åbenlyse satyriske undertoner, der fører til seksuelle tolkninger.

Her er det ikke altid de muskuløse og smukke helte, som foretrækkes. De opfattes derimod som sarte, tamme og kedelige, især når de stilles over for barbariske og næsten bestialske skurke.

I tilfældet med ’Resident Evil Village’ er der altså tale om lidt af en gylden mellemvej, når en glamourøs kvinde, der umiddelbart ligner en dyster udgave af Marilyn Monroe, vækker en vis kådhed på trods af skurkerollen. Det spiller på den klassiske trope om en smuk, men livsfarlig kvinde.

Hvor Resident Evil dog ofte har en form for ironisk tilgang til deres skurke-fetich (det bliver aldrig mere upassende, end at man kan grine ad det), er det derimod en anden sag med gysergenrens måske mest grusomme serie, ’Silent Hill’.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

’Silent Hill’ er notorisk kendt for at spille på symbolik og tolkning, hvilket med ’Silent Hill 2’ førte til figuren Pyramid Head, en manifestation af skyld og trangen til at blive straffet for sine synder.

Pyramid Head er en pervers skabning, der på ingen måde skriger sex – og så alligevel, for han er blevet et af de mest dyrkede sexobjekter i den mere ekstreme gyserfanskare.

Fanatismen omkring Pyramid Head er gået så vidt, at han ofte ses som galionsfiguren for hele ’Silent Hill’-serien, og dykker man ned i de lidt mere afsides fora, finder man hurtigt ud af, at objektiviseringen dækker over seksuelle tolkninger og en udforskning af seksualitet.

Det skyldes ikke mindst Pyramid Heads yderst kontroversielle plads i det seksualiserede gyserfællesskab, efter han i ’Silent Hill 2’, der udkom tilbage i 2001, udøvede en brutal voldtægt af to mannequindukke-monstre.

I spillet finder man aldrig helt ud af, hvad der sker i den problematiske scene, men den danner nu grundlag for en tolkning af Pyramid Head som rå seksuel energi.

Man skulle ellers tro, at en grusom voldtægt var nok til at understrege hans rolle som en skurk, der skaber frygt og rædsel, og som man vil gøre alt for at undgå.

Alligevel er der opbygget et bad boy-ry omkring ham, hvor han lige så ofte deler vandene, som han dukker op i voldtægtsfantasier.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Det kan være nemt at affeje de seksuelle undertoner i skurke som vampyrdamen Lady Dimitrescu fra ’Resident Evil’ og den eksplicitte brutalitet i Pyramid Head, men samtidig er det også vigtigt at understrege, at gyserspil er født i en kultur, hvor sex og død ofte går hånd i hånd.

Gyserspil er ikke nødvendigvis altid så morbide som ’Silent Hill 2’, men som Takayoshi Sato, en af designerne bag spillet, forklarer: »Alle tænker på sex og død. Hvis vi vil skræmme, ryste eller røre spillerne og publikum, er vi nødt til at dykke dybt ned i sex og død«.

Med tiden – ’Resident Evil’ og ’Silent Hill’ debuterede begge i 1990’erne – har man dog set en nedtoning af seksualiseringen af gyserspil. De har bevæget sig væk fra idéen om, at sex og død hænger uløseligt sammen til at fokusere på chokeffekter og rendyrket rædsel.

Det forklarer også, hvorfor ’Resident Evil Village’ vælger at skabe en Marilyn Monroe-agtig æstetik omkring deres vampyrdame. Hun skal hverken være for grænseoverskridende eller tabubelagt. For nok sælger sex, men nu skal det også være stuerent.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af