KOMMENTAR. Det er selvfølgelig forventeligt, at nogle bliver sure og brokker sig, når en så stor stjerne som Beyoncé udgiver noget, om det så er musik eller som i dette tilfælde en tøjkollektion. Så er det grimt, for dyrt eller bare unødvendigt og forurenende. Det er noget, enhver kendt (og mange andre) må leve med i vor tids debatkultur.
Men jeg forstår faktisk godt den kritik, der blandt andet har mødt Beyoncé i kølvandet på hendes første Ivy Park x Adidas-kollektion, som blev sat til salg i lørdags og hurtigt blev mere eller mindre udsolgt. Flere, primært amerikanere, er nemlig skuffede over, at XL er den største tilgængelige størrelse. I USA anses det for at være den mindste såkaldte plus size-størrelse.
»Du kan ikke fejre inklusionen i dine andre projekter med plus size-dansere og backup-sangere, men ignorere os igen, når det kommer til dette. Eksklusionen er bevidst, og jeg er træt«, skriver den amerikanske debattør Candice Marie Benhow på Twitter.
Men skal alle brands lave tøj til alle mennesker? Det er en større diskussion, som har været i gang længe i modebranchen. I Beyoncés tilfælde er der dog ekstra grund til at forvente, at hun netop ville tænke diversitet, også i forhold til kropsstørrelser, ind i kollektionen. Især fordi Adidas i en tidligere pressemeddelse om samarbejdet skrev, at samarbejdet »mestrede værdier som inklusion, sammenhold og diversitet«. I et interview med Elle Magazine har Beyoncé også udtalt, at hun har »designet Ivy Park med alle i tankerne«.
Læg dertil at Beyoncé de senere år har brugt meget energi på at tale minoriteters sag, når hun har støttet op om sorte amerikanere og tidligere brugt den muskelsvindsramte model Jillian Mercado i en merchandise-kampagne.
Med andre ord er det meget forståeligt, at folk havde forventet, at Ivy Park x Adidas selvfølgelig ville inkludere flere store størrelser, når den første kollektion landede i butikkerne. Adidas har selv lavet andre kollektioner, hvor størrelser op til 4X var til gængelige.
Faktisk virker det endnu mærkeligere, at det ikke har stået højt på Beyoncés huskeliste set i lyset af, at hendes popkollega Rihanna de seneste år er stormet frem i modeverdenen med hendes forskellige Fenty-projekter, hvor inklusion og diversitet har været en vigtig del af succesen.
Med Fenty Beauty fik hun pludselig makeup-branchen til at forstå, at der var brug for foundation i mange flere hudtoner, ligesom hendes Savage x Fenty-lingeri har været med til at skubbe til Victoria’s Secrets forældede kvindesyn ved at omfavne et mere mangfoldigt syn på skønhed.
Og ja, med tanke på at mange længe har peget på, at modebranchen misser et stort marked ved ikke at tilbyde flere plus size-størrelser, er det blot endnu mere mærkeligt.
Indtil videre har hverken Beyoncé eller Adidas reageret på kritikken, som man nok heller ikke kunne forvente. I stedet har Beyoncé postet en tak på Instagram til alle, der har shoppet samt til hendes familie og venner, som var med til at hype kollektionen op til.
Til gengæld er det påfaldende, at både Ashley Graham og Lizzo først har publiceret deres videoer nu efter releasedatoen – og altså post-kritikken. Bare rolig, jeg er ikke ude i nogen konspirationsteorier her. Ashley Graham har lige født, hvilket nok har forsinket processen, ligesom Lizzo sikkert har haft travlt.
Men deres videoer beviser måske, at man stadig kan bruge kollektionen, selvom man måske er større end en XL. Lizzo har dog blot en åben bomberjakke på.
Diskussionen handler dog også om signalværdi – og der havde flere store størrelser altså klædt Beyoncé og den mangfoldighed, som hun tydeligvis gerne vil associeres med.