KOMMENTAR. Hendes udseende vækker minder om Marilyn Monroe. Hun oser af sex, stil og glamour. Og så er hun knap tre meter høj (og vampyr, men det er en mindre detalje).
Lady Dimitrescu, som skønheden hedder, er årets kollektive sexfantasi. Lige siden hun blev afsløret som skurk i ’Resident Evil Village’, der udkommer i dag, er fans af spillet – og store dele af internettet – gået i selvsving over hende.
Det er en evne, som ’Resident Evil’ mestrer – nemlig at bruge seriens skurke til mere end bare at være en skurk. De skal ikke bare være onde, de skal røre noget i os.
For imens de skræmmer os fra vid og sans, symboliserer de samtidig vores mest liderlige fantasier om at blive domineret og om at være syndige uden skam.
De lystfulde suk efter Lady Dimitrescu startede i januar, da vi fik et afslørende kig på ’Resident Evil Village’, den længeventede efterfølger til 2017-gyset ’Resident Evil 7: Biohazard’.
Forventningerne var høje, for planen med det nye kapitel var at gribe mange af de bolde, som forgængeren havde kastet op. Men alt det blev hurtigt glemt, for ind trådte den forførende kvinde med mord i blikket.
Det tog ikke mange sekunder, før de første billeder florerede på sociale medier med lumre kommentarer, og sidenhen bristede den kåde dam af begær i et virvar af memes.
Tag bare fantasien om Lady Dimitrescus høje hæle, og hvordan hun skal træde – seksuelt, ikke dræbende – på folk (hvilket førte til en omfattende undersøgelse om, hvorvidt hun faktisk kan træde ned uden at dræbe én).
Det er ikke nyt, at ’Resident Evil’ sætter gang i de erotiske drømme. Med ’Resident Evil 2’ startede en fetich for dominerende skurkeroller, hvor man ikke kunne kæmpe imod, men i stedet måtte overgive sig til en rolle som føjeligt bytte.
Spillet bød på den mægtige Mr. X, som man ikke kunne dræbe, men derimod udelukkende kunne flygte fra. Gjorde man modstand, blev man straffet, men spillede man med, blev man belønnet.
Umiddelbart lyder det måske ikke som en seksuel situation, men graver man lidt i overfladen, er det svært ikke at se den pirrende symbolik, der udspiller sig i magtforholdet mellem skurk og spiller.
Det er en manifestation af kød og lyster, der sidenhen er blevet udforsket i flere af zombieseriens udspil (ofte understreget af netop jagtlegen), hvor man sættes i rollen som den underdanige part.
Det er næsten et varemærke for ’Resident Evil’, men det er også en trend på tværs af gyser-spilserier, hvor det seksuelle aspekt slippes fri af tabuer og grænser.
’Silent Hill’, en anden ikonisk og til tider mere brutal serie, gav liv til bizarre sygeplejersker, der symboliserede et traumatisk krydsfelt mellem sygdom og seksuelt afsavn.
Endnu mere voldsomt blev det, da selvsamme serie bevægede sig ud i dybt tabuiserede emner som voldtægt og overgreb med den groteske skurk Pyramid Head, der i dag står som et fremtrædende eksempel på grænseoverskridende seksualisering i spil.
Og så er vi tilbage ved Lady Dimitrescu. For selvom hun ikke taler ind i den næsten bestialske diskurs, som ’Silent Hill’ bevæger sig i, er hun stadig en legemliggørelse af seksuelle fantasier, som mange ofte foretrækker at holde for sig selv.
Om det så er at blive trådt på, eller om det er at blive jagtet igennem et mørkt slot i det skumle Østeuropa, som tilfældet er med Dimitrescu, hvor forløsningen inkluderer blod, vold og den endegyldige død.
’Resident Evil’ giver os adgang til at dissekere fantasier, der legimiteres af den kontekst, som de opstår i – lige fra de sensuelle undertoner i Lady Dimitrescus adfærd til den mere dyriske natur i Mr. X.
Selv hvis vi ikke tørster efter ’Resident Evil Village’, tørster vi efter Lady Dimitrescu, og det er ikke et tilfælde, at hun bruges som blikfang.
For ’Resident Evil’ – og mange andre gyserspil – handler lige så meget om den skræmmende oplevelse, som om de tabuiserede samtaler vi ofte gemmer væk i skræk og rædsel.