S!vas ‘d.a.u.d.a. II’
’d.a.u.d.a.’-ep’en er allerede en nyklassiker i dansk hiphop. En udgivelse, der triumferede på grund af sin stil: Ingen havde rappet sådan før. Og det har ikke ændret sig. S!vas lyder stadig helt unik, når han rapper sine slang-tunge tekster. Halvt syngende, halvt rappende og hele tiden hakkende.
Det nye i S!vas’ univers ligger i indholdet. For i denne omgang har rapperen mere på hjertet end fransk cognac og højlydt hash. »Viva la revolución«, synger han allerede på åbningsnummeret ’Viva’, hvor han også rapper: »Kære mor ik’ være bekymret, jeg vil lave revolution / jeg vil ik’ være Tony Montana, jeg vil være Napoleon«. Revolutionen har pludselig indtaget det forlystelsesrige ’Kbhavana’ fra forrige ep.
Den nye retning bliver også tydelig på ’Hacket’, der er en slags tordnende trap-udgave af Public Enemy. Budskabet er klart: Systemet skal væltes. Og produceren Rezas beat er perfekt: Ildevarslende, truende og marcherende.
S!vas har en evne til at forankre den generelle samfundskritik i personlige oplevelser, så den revolutionære retorik aldrig bliver en kliché. Samtidig har han fortsat en evne til at finde på geniale formuleringer. »Lægger planer som Stein Bagger i mine knapbukser fra Kappa«, rapper han på ’Viva’.
Til gengæld er der en stor overvægt af gæster på begge de nævnte numre (Højer Øye på ’Viva’, Gilli og MellemFingaMuzik på ’Hacket’), og det er sjældent, gæsterne når S!vas’ niveau.
Alligevel er den politiske drejning en succes, også fordi den er så uforudset – politisk trap er noget nyt. Men der er selvfølgelig stadig plads til klassisk S!vas som vi kender fra den første ’d.a.u.d.a.’-ep. ’#Holdet’ er buldrende og bombastisk som ’Markering’, mens ’Det gode liv’ er en melodisk og svævende tur tilbage til ’Kbhavana’. »Jeg vil ’Drive’ ligesom Refn«, rapper han på sidstnævnte. Begge numre er fantastiske, også fordi man føler, at ingen andre end S!vas kunne have lavet dem.
Læs også: Gense S!vas’ Roskilde-koncert med ‘#Holdet’
Men det bedste nummer er måske ’Diamanter/kemikalier’, en usædvanlig og narkotisk døsig fortælling om at tage stoffer i stedet for at håndtere pigeproblemer, hvor S!vas namedropper alle fra Medina til Nik & Jay. Et sted bliver det direkte surrealistisk: »Alt det drama, alt det drama / lav en parfume med det / sprøjt det på / tag din stiletter og smut ud til byen med det«.
Det er forvirrende, men fascinerende, og der er hele tre omkvæd, der alle er så gode, at andre rappere ville dræbe for dem. Og pludselig er det ligesom første gang, man hørte ’d.a.u.d.a.’: Man elsker det, selv om man ikke altid forstår det ved første lyt.
Læs også: Månedens 10 bedste mixtapes til gratis download
Læs også: Guide: De 25 vigtigste hiphop-hovedværker fra de sidste 25 år