HBO-chef: »Vi ramte ikke tidsånden«

Udskiftning i ledelsen og aflysning af seriemastodontens store rock'n'roll- satsning 'Vinyl' af Mick Jagger og Martin Scorsese er langt fra et krisetegn, siger HBO's administrerende direktør Richard Plepler, da Soundvenue møder ham i Stockholm. Læs om seriegigantens kommende træk.

Overreaktion. Sådan betegner HBO’s administrerende direktør Richard Plepler kritikernes antydning af en dramakrise hos seriegiganten, efter at Mick Jagger og Martin Scorseses stort opsatte rock’n’roll-serie ‘Vinyl’ er blevet aflyst, programchef Michael Lombardo og dramachef Michael Ellenberg udskiftet, mens ‘Game of Thrones’ lakker mod enden uden et oplagt bud på en efterfølger med samme kulturelle gennemslagskraft.

Plepler har taget turen fra New York til Grand Hotel Stockholm for at overbevise en flok nordiske journalister om, at HBO, ‘The Home of Series’, befinder sig i sit livs form med et stigende abonnenttal og rekordmange Emmy-priser.

Soundvenue vil gerne vide, hvordan han forholder sig til insinuationer om en kreativ krise i organisationen.

»For ni måneder siden var der en stor artikel i New York Times med overskriften ‘Kongerne af tv: HBO’. Jeg tror ikke, vi er gået fra at være kongerne af tv til at være i krise på grund af én dramaserie, der ikke landede helt, som den skulle«.

Men der har været andre artikler, der sagde det modsatte: At ‘Game of Thrones’ har været jeres eneste rigtige hit siden 2011…

»Jeg tror, vi nyder en høj grad af forventninger. Hvis det opfattes, som om vi ikke scorer topkarakterer i et givent øjeblik – og det er ‘Vinyl’ et eksempel på – er der tendens til en overreaktion. Det kommer med anerkendelsen og er ikke noget, der hidser os op. Når vi kigger på ‘Westworld’ og på rækkevidden af de projekter, vi er ved at udvikle, vil jeg sige, at ikke alene er vi ikke i krise; jeg mener, at vi er ved at producere nogle af de bedste værker i vores historie. Jeg føler mig tryg ved at sige, at uanset hvor godt, vi har klaret os hidtil, har vi vores mest spændende kreative arbejde foran os«.

plepler2

 

Årsagen til udskiftningen i ledelsen – komediechef Casey Bloys erstattede i maj programchefen gennem 10 år, Michael Lombardo – er, at Lombardo selv ønskede at producere, siger Plepler. Til spørgsmålet om, hvorvidt dramachefen Michael Ellenbergs farvel i januar skyldes en kreativ omlægning, svarer direktøren, at han ikke ønsker at diskutere personalesager, men at Bloys, der har haft ansvar for udviklingen af serier som ‘Veep’, ‘Silicon Valley’ og ‘Girls’, er et ‘naturtalent’, som han er heldig at have i spidsen for sit team.

‘Vinyl’ ramte bare ikke tidsånden

En af Bloys’ første beslutninger som programchef var at trække stikket for ‘Vinyl’, som HBO ellers allerede havde bestilt en anden sæson for.

»Hør her, ikke alle serier rammer tidsånden, som vi håber«, siger Plepler. »Det kan der være en million grunde til. Man kan aldrig helt sætte en finger på, hvorfor nogle serier giver genlyd i kulturen, og nogle ikke gør. I dette tilfælde traf vi bare en beslutning om, at det var i vores interesse at se fremad og bruge vores ressourcer på nye programmer«.

Generelt er det umuligt at forudsige en tv-succes, siger Plepler, der sad med ved bordet under udviklingen af både ‘The Sopranos’, ‘True Detective’ og ‘Game of Thrones’.

»Tro mig – ingen var klar over, at de serier ville blive fænomener i den liga. Nogle gange er du heldig, at tv-guderne skinner på dig. Men alle, der siger, at de kan forudsige en vinder, er fulde af lort. Det er en sindssyg idé, og hvis det var rigtigt, ville der sidde en meget lille gruppe billionærer i et hjørne i Hollywood. Hvad man kan, er at skabe et miljø, der tiltrækker talenter, der deler din vision om kvalitet og historiefortælling«.

plepler1

 

Døren åben for ‘True Detective’

Nick Pizzolatos ‘True Detective’ er et interessant eksempel på en serie, der har modtaget uforudsigelige reaktioner. Hvor den i første sæson blev hyldet som et mesterværk, sablede anmelderne anden sæson ned. Seertalene faldt dog ikke, så det er nærliggende at spørge, om anmeldelser overhovedet betyder noget for HBO.

»Alle kunstnere og tv-, film- og teaterdirektører ville lyve, hvis de sagde, at de ikke blev glade for at vågne op til positiv kritik på premieredagen«, siger Plepler. »Men medieverden forandrer sig, og det er ikke kun de ikoniske mainstreammedier, der definerer, om noget er en succes. New York Times har aldrig givet ‘Game of Thrones’ en god anmeldelse, men det gjorde ikke noget, fordi internettet gik amok over den. Afgør kritikerne, om en serie bliver en succes hos publikum? Ikke nødvendigvis. ‘True Detective’ havde lige så høje seertal i anden sæson, selvom den langt fra modtog samme opbakning fra kritikerne«.

Hvorfor stoppede I så serien?

»Døren er åben for ‘True Detective’. Vi venter på, hvad Nick beslutter sig til. Vi har sat den på hold, men ikke lukket den ned. Hvis Nick bankede på døren i morgen og sagde, at han havde en idé for en ny sæson, ville vi være meget åbne over for det«.

Vil det sige, at I var immune over for anmeldernes reaktion på sæson 2?

»Igen, det ville være løgn at sige. Jeg synes, anmeldelserne var lidt for hårde. Men vi var glade for, at seertallene aldrig dalede. Nogle gange er publikum de vigtigste kritikere«.


Bonusinfo

HBO har planer om at indgå samarbejder med nordiske produktionsselskaber om at producere lokale serier, men kan endnu ikke afsløre noget konkret. Efter planen skal de første produktioner være klar om to år. HBO har ansat tidligere spillekonsulent i Det Danske Filminstitut Hanne Palmquist som chef for den nordiske produktion.

HBO Nordic har passeret en millioner abonnenter. Det præcise tal samt fordelingen mellem Danmark, Norge, Sverige og Finland vil HBO ikke ud med. Men der er flest abonnenter i Danmark og Norge.

Richard Plepler regner med, at der kommer to sæsoner mere af ‘Game of Thrones’. Men det er op til seriens skabere, David Benioff og D.B. Weiss.

got

 

Richard Plepler er vild med ‘Borgen’. HBO har købt rettighederne til et remake, men har ingen konkrete planer om at udnytte dem, »det bedste ved serien er det unikt danske«, som han siger.

Plepler nævner Duplass-brødrenes ‘Togetherness’ (der i vinter blev lukket efter to sæsoner) som en serie, han ville ønske havde nået et større publikum. »Det er et lille mesterværk«, siger han.

Nye serier i efteråret

‘Westworld’: HBO’s nye prestigeprojekt, der er baseret på filmen af samme navn fra 1973, er en sci-fi-serie, der foregår i en robotforlystelsespark. Serien er skabt af Jonathan Nolan og Lisa Joy med JJ Abrams som producer. På rollelisten er Anthony Hopkins, Ed Harris, James Marsden, Evan Rachel Wood, Jeffrey Wright, Thandie Newton og Sidse Babett Knudsen. Premiere i oktober.

‘Divorce’: Sarah Jessica Parker spiller hovedrollen i en komedieserie om skilsmisse.

‘Insecure’: Issa Rae, der har skabt webserien ‘The Misadventures of Awkward Black Girl’, spiller hovedrollen i en komedieserie om to sorte veninder, der tackler raceproblematikker i deres hverdag.

‘Big Little Lies’: David E. Kellys miniserie baseret på roman af Liana Moriarty om tre mødre, der efterforsker et mord. Med Nicole Kidman, Reese Witherspoon og Shailene Woodley.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af