»I’ll see you in 25 years,« sagde Laura Palmer profetisk til Dale Cooper i det røde rum i sidste afsnit af ‘Twin Peaks’.
Hun skød et år skævt, men nu – efter 26 års ventetid, som får George R.R. Martins skrivetempo til at virke hæsblæsende – er det omsider tid til at vende tilbage til byen, hvor kirsebærtærterne er lidt sødere, og uglerne ikke er, hvad de ser ud til. Den Showtime-producerede tredje sæson af ’Twin Peaks’ får premiere på HBO Nordic den 22. maj. Her er vores syv mest brændende spørgsmål inden seriens genopstandelse.
1. Hvordan er Lynchs kampform?
David Lynchs seneste film er fra 2006, og siden har han, foruden en håndfuld mindre webprojekter, mestendels koncentreret sig om musik, maleri, transcendental meditation og kaffebrygning. Og hans seneste film var ’Inland Empire’, som selv efter Lynch-målestok var usædvanligt syret… og meget, meget lang.
Skønt ’Mulholland Dr.’ indtog en fornem andenplads på vores nylige liste over årtusindets bedste film, vil de fleste nok være enige om, at Lynchs filmkarriere kulminerede i 80’erne og 90’erne med værker som ’The Elephant Man’, ’Blue Velvet’, ’Wild at Heart’, ’Lost Highway’ og ’Twin Peaks’.
Er det dén Lynch, der laver ’Twin Peaks’ anno 2017, eller er det ham, der lavede ’Inland Empire’?
2. Er der lys i mørket?
Det er den dansende dværg og BOBs sardoniske grin, der har brændt sig fast på nethinden, men når den ikke gjorde os bange, var ’Twin Peaks’ en serie, der boblede af varme og kærlighed til den eponyme landsby og dens nåletræer, kirsebærtærter og skøre personager.
Til sammenligning var Lynchs prequelfilm ’Fire Walk with Me’ et anderledes dystert, nærmest misantropisk helvedesridt, som var stort set blottet for disse bræmmer af solskin. Og selvom filmen ved udgivelsen fik en hårdere medfart end fortjent, så savner man ved gensyn stadigvæk donutorgierne, Coopers opadstrittende tommelfinger og den metaironiske melodramapastiche.
David Lynch har udtalt, at ’Fire Walk with Me’ har afgørende betydning for den nye sæson, hvilket giver god mening, al den stund at filmen leverer mere gods til Lodge-mytologien end hele serien tilsammen. Men spørgsmålet er, om sæson 3 også tonalt vil være lige så molstemt som den mørke prequel, eller om Lynch lukker lyset ind?
3. How’s Where’s Annie?
Harry S. Truman, Josie Packard, BOB, The Man From Another Place, Donna Hayward, Major Briggs, Annie Blackburn. Listen af vigtige karakterer, som ikke vender tilbage i den nye sæson, er lang.
Nogle er døde, nogle er gået på pension, og nogle (Michael J. Andersen alias The Man From Another Place) har anklaget David Lynch for incest i en hævngerrig Facebook-salve. Uanset årsagerne bliver det interessant at se, hvordan serien vil forklare disse bemærkelsesværdige fravær.
Det er nærliggende at tro, at Leland, som i mine øjne altid har fremstået langt mere skræmmende end sin dionysiske dæmon, bliver den nye fysiske legemliggørelse af BOB. Værre fat er det umiddelbart med The Man From Another Place, den tilsyneladende bestyrer af The Black Lodge, hvis ikoniske apparition har lagt alen til Twin Peaks’ patenterede surrealisme, og som mange af seriens gåder syntes at være bundet op på.
Og hvad med de jordiske væsner Harry, Donna, Major Briggs (måske det største savn af alle) og Annie? Kan man tænke sig noget så forstemmende, som at ’Bad Coop’ har slået dem alle sammen ihjel og nu sidder bag lås og slå?
Hvor dunkelt det end måtte tage sig ud, glæder jeg mig nu umådeligt til at se, hvordan de alle sammen går og har det i den charmerende lille by, her 26 år efter at vi forlod dem. Hvem lever, hvem er døde, hvem er lede, og hvem er lykkelige? Smager kirsebærtærterne på Double R Diner og garmonboziaen i The Black Lodge stadig lige så godt? Er værelsespriserne på Great Northern stadig rimelige, eller er inflationen nået til Twin Peaks?
4. Mytologi eller melodrama?
Røde draperinger, sorte og hvide hytter, en dansende dværg der bakker snagvendt, og ugler der ikke er, hvad de ser ud til. Mytologien fylder så meget i samtalen om ’Twin Peaks’, at man let glemmer, hvor lidt den rent faktisk fyldte i selve serien, og hvor meget tid der i stedet gik med melodramatiske intriger.
Der var trekantsdramaet Lucy-Andy-Dick og firekantsdramaet Nadine-Big Ed-Norma-Hank. Der var den dådyrøjede hjerteknuser James, som nåede at være hjælpeløst forgabt i fire forskellige kvinder og få sit eget horrible neo-noir-biplot, som man spoler forbi, når man genser serien. Der var spillet om savværket og Ghostwood-projektet, og der var sidehistorien om Donnas fædrene ophav.
Både Mark Frost og Showtime-direktør David Nevins har givet udtryk for, at tredje sæson vil dykke dybere ned i den mytologi, som hidtil kun er blevet antydet, og Frost har sagt, at sæsonen vil følge en mere direkte rute mod sit endemål.
Men er ’Twin Peaks’ overhovedet ’Twin Peaks’ uden de melodramatiske afstikkere, og har det campede melodrama stadig en plads i nutidens nuancerede, naturalistiske tv-landskab?
5. Får – og ønsker – vi svar (og hvilke)?
Det ville ligne Lynch meget dårligt, hvis vi ikke alle sammen var endnu mere skrupforvirrede efter tredje sæson end før.
Den 71-årige surrealist har ikke ry for at være leveringsdygtig i klare, konkrete svar, og for hvert spørgsmål, han adresserer, vil der utvivlsomt opstå mindst tre nye.
Seriens ubesvarede gåder og mysterier har holdt samtalen om ’Twin Peaks’ i live hen over de seneste 26 år, og det er hævet over enhver tvivl, at ’Twin Peaks’ ikke var blevet det kultfænomen, den er i dag, hvis Lynch og Frost havde udstukket en facitliste ved seriens slutning.
Der er nemlig aldrig et mysterium, som ikke er blevet mindre fascinerende af at blive opklaret, og derfor må vi også spørge os selv, hvor mange svar vi egentlig ønsker.
Vil vi virkelig gerne vide, hvad uglerne så er? Hvem Judy er? Hvordan Nadine fik sine superkræfter? Hvorfor Josie Packard og Hr. Log Ladys sjæle blev fanget i træet? Hvor BOB, MIKE (plus arm/Man From Anoter Place) og Kæmpen stammer fra? Hvad den grønne rings funktion er? Hvordan hakkeordenen er i The Black Lodge, og hvem der bebor The White Lodge foruden Kæmpen (han må være herfra, right?)?
Om Tremond-familien er gode eller onde (klart det sidste for mig at se)? Hvor Phillip Jeffries og Chester Desmond forsvandt hen? Hvad fuck det lige gik ud på med Sarah Palmers hvide hest? Og hvilke overnaturlige kræfter der er på spil, siden kvinderne bliver ved med at sværme for mutte James Hurley?
Okay, måske ville et par svar alligevel ikke være af vejen.
6. Hvilken betydning får Mark Frosts nye bog?
Som optakt til den nye sæson udgav Mark Frost i efteråret 2016 bogen ’The Secret History of Twin Peaks’, som udfolder seriens mytologi og sammenfletter den med amerikansk historie, samtidig med at den udfylder nogle af hullerne efter sæson to (Audrey var den eneste overlevende efter bankeksplosionen, Ben døde ikke af at få hovedet banket ind i kaminen, Hank blev myrdet i fængslet etc.) og dermed bygger bro til sæson 3.
Mest kuriøst er det dog, at bogen, der er udformet som et FBI-dossier, rummer en lang række tilsyneladende kontinuitetsfejl, hvoraf nogle er så eklatante, at der kun kan være tale om bevidste fejl, hvilket Frost da også har mere end antydet med det kryptiske tweet: »All will be revealed in time«.
Eftersom tid er en langt mere relativ størrelse i The Black Lodge (tag scenen i ’Fire Walk with Me’, hvor Annie dukker op i Lauras seng og beder hende notere i sin dagbog, at ’the good Dale’ er fanget i The Black Lodge – vel at mærke før Cooper overhovedet ankommer til Twin Peaks), har flere fans spekuleret i, om tidsrejser og alternative virkeligheder bliver en ting i tredje sæson. Måske Cooper forsøger at ændre historiens gang for at afværge seriens tragiske hændelser?
Selv er jeg umiddelbart betænkelig over for den slags, og da David Lynch blev spurgt til bogen af GQ tidligere på året, svarede han, at han ikke havde læst den. »Det er hans (Frosts, red.) historie om Twin Peaks«, sagde Lynch.
Så hvor stor betydning skal vi tillægge Mark Frosts lidt mærkværdige, men ganske interessante bog? Frosts tweet antyder, at den kan vise sig endog meget vigtig, men man skulle da tro, at noget så gennemgribende som tidsrejser og alternative universer lige skulle cleares med Lynch først?
7. Ender det godt?
Jeg husker stadig tydeligt den første gang, jeg så ’Twin Peaks’. Jeg havde binget dvd-bokssættet på en uge, og da Dale Cooper knaldede panden ind i BOBs spejlbillede og spurgte til Annies velbefindende med et satanisk smil om munden, skyndte jeg mig hen for at sætte den næste skive på. Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg åbnede æsken og konstaterede, at der ikke var flere.
Det var ubarmhjertigt at efterlade den ejegode special agent på badeværelset dømt til en så tragisk skæbne, og selvom jeg normalt ikke er en sucker for lykkelige slutninger, så synes jeg ærligt talt, vi har fortjent én efter at være blevet holdt på pinebænken i 26 år.
Jeg gætter på, at den centrale handling i sæson tre vil dreje sig om at få ’Good Coop’ befriet fra The Black Lodge – eller som trøstepræmie få hans sjæl overført til The White Lodge. Og det ville være mere end almindeligt sadistisk over for såvel fans som figurer, hvis Lynch og Frost lod denne mission mislykkes aldeles.
Læs også: ‘Twin Peaks’-quiz: Har du styr på alt fra bagværk til savværk?