Roskilde Festival: Silvesters r’n’b-fest balancerede skæve takter og effektive tricks
Silvester indtog Countdown på dette års indtil nu mest sommerlige Roskilde-aften særdeles velforberedte med visuals fra kunstneren Amalie Smed, der matchede den døsige r’n’b til perfektion.
Det kompetente trekløver med Awinbeh Ayagiba i front havde således rammerne med sig, og tilbage stod udfordringen at forføre et lidt uskarpt publikum med tre døgns ølindtag og søvnmangel bag sig.
Med masser af velvilje og tilbagelænet charme skød Silvester de groovy sange ’Eternity’ og ’Blackhearted’ af sted på tonerne fra Ida Duelunds funky bas og Malthe Rostrups lige dele småsyrede synths og 90’er-klingende keyboardtoner. Et nyt nummer med Duelund på vokal og atmosfærisk klaverspil gjorde god figur, imens den bedende lykkekat kendt fra dit lokale thaisupermarked spredte god stemning på backdroppet.
Silvesters yderst behagelige r’n’b er ganske vist groovy, men de leflende popomkvæd står ikke just i kø, og i mere krævende øjeblikke som eksempelvis den eksperimenterende ’uKnow’ truede de talrige tempo- og stemningsskift med at dræbe festgejsten foran scenen. Da den danske sangerinde Jada kom på scenen, røg imidlertid både tempo og stemning i vejret, og gæstens knivskarpe r’n’b-vokal bragte perfekt feminint modspil til Ayagibas rolige croon.
Herfra syntes Silvester at holde gryderne i kog med en flot vokallevering fra frontmanden på den psykedeliske ’Oceans’ og ikke mindst balladen ’On the Run’, hvor hvert et ’ooohh’ blev leveret med ægte inderlighed. Netop her sejrer Silvester; imellem de skæve takter og den effektive popformular.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival