First Aid Kit var formidable, frygtløse og fintfølende i Store Vega
Fra det øjeblik, de svenske søstre trådte ind på scenen i Store Vega, var man tryllebundet. Med deres fine sange, håndværksmæssige sikkerhed og stærke vokaler er First Aid Kit mestre i vellyd, men søndag aften udviste Johanna og Klara Söderholm også nærvær, urokkelig ro og en selvsikkerhed, der gav en fornemmelse af at være i et helt særligt selskab. Aftenen var en af dem, man vil huske længe.
Koncerten var som en forelsket americana-drøm, hvor søstrene balancerede højtidelighed og humor såvel som aggression og sødme – både i deres udstråling og i setlisten, der rummede en håndfuld sange fra ‘The Lions Roar’ og ‘Stay Gold’, men ellers var domineret af sange fra det nyeste album ‘Ruins’.
Hvor First Aid Kit på tidligere album har danset rundt i lange boheme-kjoler i græsmarker og stenørkener, er ‘Ruins’ et album, der vender blikket mod noget mindre vildmarksagtigt i sin æstetik, og det blev også afspejlet i gruppens udtryk på scenen. Der er efterhånden mere lakstøvler og rock’n’roll over dem end hørkjoler og blomsterkranse, og de flotte visuals på numre som ‘Rebel Heart’ og ‘Fireworks’ var på elegant vis med til at understrege skiftet. Mens rummet fyldtes af velklingende lap steel og søstrenes skudsikre vokalharmonier, var scenen indhyllet i både pink hjerter, fjerne galakser, gamle hjemmevideoer og billeder fra landevejen.
Højdepunkterne i koncerten kom i mange forskellige skikkelser, og der var utrolig mange af dem: Både klassikere som ‘The Lions Roar’ og ‘Emmylou’ vakte begejstring, men også sange fra ‘Ruins’ skabte smukke øjeblikke. Åbningsnummeret ‘Rebel Heart’ var med til at cementere bandets mere rockede vibe, ‘Nothing Has To Be True’ lukkede ballet med manér, mens det akustiske ekstranummer ‘The Hem of Her Dress’ bød på løssluppen fællessang, mandolinspil og uendelig meget overskud fra søsterduoen. De blev under koncerten bakket op af et utrolig velspillende band, der med blandt andet trombone og en rig percussion-afdeling løftede numrene yderligere.
‘You Are the Problem Here’, der udkom som single i forbindelse med kvindernes internationale kampdag, kom dog til at stå som et af de særligste øjeblikke i koncerten. Her startede søstrene en kæmpe rockfest med det aggressive nummer, der er en kritik af den måde, ofre for voldtægt bliver behandlet på. Sangen blev efterfulgt af en brandtale fra Klara, der i forlængelse af #MeToo-kampagnen opfordrede alle i salen til at handle, når de oplevede eller var vidne til forkert og grænseoverskridende opførsel.
»Women, we have your back, and we love you«, blev de afsluttende ord, inden gruppen fik videre med den mere stilfærdige ‘To Live a Life’.
Øjeblikket fremstod enormt stærkt, modigt og som en understregning af, at der er ekstremt meget styrke i First Aid Kits ellers musikalsk ufarlige univers. Politiske brandtaler til koncerter kan både briste og bære, men her skabte det et helt særligt rum og satte deres sange i en stærk og rørende kontekst.
First Aid Kits ubesværede musikalitet og dragende karisma på scenen skabte noget helt særligt, og allerede nu kan man godt begynde at glæde sig til en forhåbentlig ligeså henførende og rørende oplevelse på sommerens Roskilde Festival.
Kort sagt:
First Aid Kit i Store Vega var som en forelsket americana-drøm, hvor de svenske søstre Johanna og Klara Söderholm balancerede højtidelighed og humor såvel som aggression og sødme. Højdepunkterne kom i mange forskellige skikkelser, men singlen ‘You Are the Problem Here’ efterfulgt af en brandtale fra Klara kom til at stå som et af de stærkeste øjeblikke – en understregning af, at der er ekstremt meget styrke i First Aid Kits ellers ufarligt klingende univers.
Læs anmeldelse: First Aid Kit ‘Ruins’