Gorillaz på Roskilde Festival: Legendarisk Orange-triumf med dramatisk afslutning
Aldrig har jeg oplevet så uhyggelig en afslutning på en koncert. De karakteristiske, tunge keys til det store finalenummer og Gorillaz’ allerførste hit, ’Clint Eastwood’, klingede ud over masserne foran Orange Scene, der kvitterede med en helhjertet, formidabel folkefest. Del the Funky Homosapien vandrede attitudetungt og veloplagt over scenen, leverede den første linje af sit stærke rapstykke – og forsvandt.
Den amerikanske rapper tog et skridt for meget og faldt direkte ned fra scenen. Det trofaste hook fortsatte, og ingen anede, hvad de lige havde vidnet. Hooket gik i tomgang, storskærmene blev sorte. Sikkerhedsvagterne strømmede til, mens Damon Albarn kiggede ned på sin medspiller, der lå foran scenen, skjult fra publikums nervøse, nysgerrige blikke.
Således sluttede den sidste Orange-koncert på årets Roskilde Festival. Albarn takkede hurtigt af og ønskede på gensyn. Konferencier Per Vers tog over, og med erklæringen af, at Del nok skulle klare den, men at »det ikke så rart ud«, måtte vi sluge chokket og forlade området.
Der er intet andet at gøre, når sådan et uheld indtræffer. Det skete så pludseligt, ingen kunne have forhindret det, og det havde selvfølgelig været uhørt at fortsætte. Men skruer vi med al respekt tiden et par øjeblikke tilbage, havde Gorillaz for længst spillet sig til en af de mest sublime afslutninger, Orange Scene har set i nyere tid.
Damon Albarn styrede showet med hård, sikker hånd og en nærmest frådende determination. Jeg har aldrig før oplevet ham så fokuseret på en scene – kampklar, fuld af energi og med en uomtvistelig stor kærlighed til lige netop denne aften, denne scene, denne festival. Roskilde Festival er ikke blot en destination af mange for Albarn. Det er »maybe the most wonderful night of the year«, som han selv formulerede det.
Kærligheden mellem Albarn, hans tegneseriehold og publikum var mere end almindeligt gensidig. Fra åbningsnummeret i form af den beskidte, skramlede ’M1 A1’ stod det klart, at denne koncert tegnede til at blive, hvis ikke årets bedste aften, så i hvert fald en af ugens mest veloplagte opvisninger.
Gorillaz’ bagkatalog er – særligt med deres seneste udgivelse ’The Now Now’ – blevet en særdeles spraglet affære. Jeg må ærligt indrømme, at jeg de senere år har savnet en smule af den hærgede mareridtsstemning, der i højere grad hjemsøgte de første udgivelser med kirkegårdsklokker, ensomme melodica-hooks og lede skurkegrin. Men denne aften formåede Gorillaz at forene den dystopiske tematik med tilbagelænede, funkboblende chillax-tracks som ’Humility’ og ’Hollywood’ på en velafvejet, velstemt tur gennem diskografien.
Som det sig hør og bør bød Gorillaz’ show også på en række veloplagte gæster. De La Soul var loyalt klar med linjerne til ’Superfast Jellyfish’ og ikke mindst ’Feel Good Inc.’, Bootie Brown gav os et genialt genhør med ’Dirty Harry’, og Little Simz serverede en knivskarp rap over klubbaskeren ’Garage Place’. Gæstfriheden er en essentiel del af Gorillaz’ dna – hvilket særligt kom til udtryk på sidste års ’Humanz’ – og i liveformat fungerer det fuldkommen gnidningsfrit. Gorillaz’ legeplads er åben som få, og Damon Albarn træder ydmygt tilbage og giver sine gæster den fulde opmærksomhed, de fortjener.
Kemien blandt alle de medvirkende slog gnister – fra de veloplagte gæster til det vanvittigt kompetente kor og de højenergiske overskudsbomber i gruppens livekonstellation (i særdeleshed på de fire- og seksstrengede). De små, skarpe detaljer i Gorillaz’ sprudlende lydbillede kommer for alvor til deres ret i liveformat, særligt når det kyndige kor gav deres besyv med på numre som ’Rhinestone Eyes’ og ’Andromeda’.
Det var en storslået Orange-afslutning. Damon Albarn tog os med gavtyvesmil og stærkt showmanship gennem et festfyrværkeri af følelser. Det ene øjeblik var han nærmest rørstrømsk euforisk, det næste aggressivt determineret – konstant nærværende, konstant fokuseret.
Det er svært at forestille sig et band, det kunne have været mere passende at overlade den sidste Orange-koncert til – og endnu sværere at forestille sig nogen, der ville kunne bære opgaven med lige så meget oprigtig kærlighed. Forestillingen endte uhyggeligt. Men indtil da leverede Gorillaz’ et show i absolut verdensklasse.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Video: Her falder rapper af Orange Scene under Gorillaz-koncerten på Roskilde Festival
Læs også: Hvis publikum kunne bestemme: Ønsker til Roskilde Festival 2019
Læs også: Roskilde Festival: Publikums yndlingskoncerter – plus de største skuffelser