Hvad har film som ’Armageddon’, ’The Evil Dead’, ’Lord of the Rings’-trilogien og ‘Hot Fuzz’ til fælles?
Deres hjemmeudgivelser indeholder alle fantastiske kommentarspor.
Det kan virke bizart at overdøve en film med én eller flere personer, som snakker hen over den. Siden hvornår har vi måske nydt at lytte til idioten i biografen, der gennemgår hele handlingsforløbet med sidemakkeren?
Men hvad nu hvis den idiot var Arnold Schwarzenegger, der konstant snakkede i munden på instruktør Paul Verhoeven, som man opleve det på kommentarsporet til ’Total Recall’? Kommentarspor skal i allerhøjeste grad ses som en forlængelse af sofaoplevelsen, for mens vi kræver absolut stilhed i biffen, vil en film hjemme i sofaen ofte nydes med vores eget kommentarspor mellem venner.
På den måde fungerer kommentarspor som podcasts: Det er en samtale, vi smuglytter til, uden at vi selv behøver at deltage i den. Bare tænk på ’Armageddon’, hvor Ben Affleck borer huller i filmens handlingsforløb. Morsomt bemærker han, at han på settet stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor det var lettere at træne olieborere til at blive astronauter end omvendt. Affleck fortæller, at instruktør Michael Bay svarede kort og kontant: »Hold din kæft«.
Appellen ved kommentarspor er netop, at dem, der snakker, ikke tænker strategisk over, hvordan de fremstiller filmen, som de gør ved interviews og bag om kameraet-optagelser, der jo som regel har til formål at sælge projektet. Det er naturligvis ikke altid, at der bliver brændt broer, men muligheden hænger altid i luften, og uanset hvad giver de bedste kommentarspor os et fantastisk indblik i tilblivelsen af filmene og de stjerner, der skaber dem.
Gigantisk marked
Så meget desto mere er det en skam at se kommentarsporet uddø langsomt som konsekvens af et stærkt svækket salg af fysiske filmmedier.
Skiftet fra vhs til mere komplekse lagerenheder som laserdisc i 80’erne og senere dvd’er i midt-90’erne gav distributørerne nye muligheder for at markedsføre deres hjemmeudgivelser med andet end den simple mulighed for at se filmen hjemme i stuen. Pludselig var der plads til trailere, ekstramateriale, interviews og behind-the-scenes-featuretter.
Kommentarsporet blev opfundet, fordi disse lagerenheder havde mulighed for at skifte mellem flere forskellige lydspor, og allerede i 1984 udsendte distributøren Criterion Collection en laserdisc-udgave af den klassiske film ’King Kong’, der kom med et kommentarspor fra kritikeren Ronald Haver, som introducerede sig selv på følgende vis:
»Laserdisc-teknologien tillader os en mulighed, som vi føler er helt unik – evnen til at skifte mellem soundtracket og dette kommentarspor«.
Dvd’er var et gigantisk marked i 00’erne, og filmhuse som Disney og Warner Bros. ledte konstant efter undskyldninger for at sælge de samme film til publikum igen og igen. I lyset af dvd-markedets popularitet i 2006 udgav Warner Bros. ’Lord of the Rings’-bokssættet. En samling med alle tre film og tonsvis af ekstramateriale. Fra behind-the-scenes-dokumentarer, interviews, trailere og slettede scener til kommentarspor. Blu-ray-udgaven af bokssættet, som blev udgivet i 2010, indeholdt hele fire forskellige kommentarspor til hver enkelt film. Disse spillede en afgørende rolle i at føre os bag kulisserne på en af de dengang største produktioner i filmhistorien.
Prøvede med ’House of Cards’
Kommentarsporet kan med andre ord komme i alle former og størrelser: Lange, tekniske forklaringer fra filmteknikerne selv om enkelte sceners brug af praktiske effekter, kamerabevægelser og CGI. Belærende foredrag om klassikere som ’A Clockwork Orange’ og ’Zombi 2’ fra filmhistorikere og kritikere. Interessante anekdoter fra filmproduktionen. Eller fascinerende indblik i snyltere som Uwe Boll (kultdyrket som verdens værste instruktør), der i samtlige af sine kommentarspor klager over produktionsfolk, skuespillere og producere, alt imens han modtager telefonopkald midt i det hele.
I dag er der masser af den type historier gennem IMDB’s trivia-side, som imidlertid havde været frygteligt nøgne, hvis det ikke havde været for kommentarsporene.
Selvom fysiske medier som dvd’er og blu-ray-film er faldet drastisk i popularitet, er kommentarsporet ikke fuldstændigt dødt. Tidligere i år blev det annonceret, at blu-ray-versionen af ’Mission Impossible: Fallout’ vil inkludere tre forskellige kommentarspor.
I hvert fald indtil deres ventede streamingkanal lanceres, holder Disney også stadig fast i det fysiske format, og større produktioner som ’Star Wars: The Last Jedi’ og MCU-hjemmeudgivelserne kommer fortsat med kommentarspor. Og specialiserede distributører som Criterion Collection og Arrowhead Films fylder deres produkter med lækkert ekstramateriale og friske kommentarspor.
Men selvom intet hindrer dem i at bevare kommentarsporet, virker ingen af de store streamingtjenester som HBO, Hulu, Amazon eller Netflix interesserede i at føre arven videre. Når film kan streames i en uendelighed, er der jo ikke noget incitament for at sælge dem igen og igen.
Netflix’ flirtede kort med idéen, da de udsendte den første sæson af ’House of Cards’ med et medfølgende kommentarspor fra hvert afsnits instruktør. Men siden da har de forladt konceptet. De må have konstateret ud fra deres massive datasæt, at det ikke har nogen gang på jord hos deres brugere, men Netflix bryster sig samtidig af at dyrke nicherne, og her må man virkelig sige, at der er et nichemarked for filmnørder.
Og i hvert fald er kommentarsporene lige så relevante i dag som under dvd’ens storhedstid. De er fortsat det bedste talerør mellem filmskaberen og publikum. En truet dyreart, der ikke må dø ud.
Fem suveræne kommentarspor
’Boogie Nights’ med Paul Thomas Anderson
En ung PTA fortæller ivrigt om sin store fascination af porno, der ledte til hans helt store gennembrud som instruktør. Samtidig svovler og bander han over producerne, som tog hans første film ’Sydney’ fra ham. Det hele slutter i et trist, men dog spektakulært øjeblik, hvor han mindes sin nyligt afdøde far. Et sjældent indblik ind i én af vore tids største auteurer.
’Armageddon’ med Ben Affleck
Få ting er så tilfredsstillende som at lytte til Ben Affleck på toppen af sin unge filmkarriere rive én af sine største filmroller fra hinanden. Det er som at lytte til et afsnit af parodi-kommentarsporene fra ’Mystery Science Theater 3000’ eller ’RiffTrax’, men udført af en af folkene, som var med til at lave filmen.
’The Thing’ med John Carpenter og Kurt Russel
Hvad end de snakker over ’The Thing’, ’Escape From New York’ eller ’Big Trouble in Little China’, er det altid underholdende at lytte til disse to gamle kammerater. ’The Thing’-kommentarsporet er dog helt specielt, fordi produktionen var sådan et isnende mareridt med nogle af tidens mest komplicerede specialeffekter og uhyrlige minustemperaturer.
’Spiderman 2’ med Doktor Octavius-effektfolkene
Sam Raimi er altid farverig og underholdende på sine kommentarspor til film såsom ’The Evil Dead’. Men i ’Spiderman 2’ er det mest interessante kommentarspor uden tvivl det med effektfolkene bag filmen, navnlig to af personerne, som arbejdede på Doktor Octavius’ fire mekaniske arme. En våd drøm for enhver filmnørd, der går op i de tekniske aspekter.
’Bram Stoker’s Dracula’ med Francis Ford Coppola
At lave film er et enormt krævende arbejde. Det ved alle forhåbentlig, selvom det ser så nemt ud på lærredet. Få filmskabere fremviser dog krigsarrene så tydeligt som Francis Ford Coppola, og i sin sidste store studiefilm jamrer han sig over stædige producere, som konstant arbejdede imod ham.