Pilou Asbæk rider Hollywood-bølgen hårdt i disse år med roller i alt fra ’Game of Thrones’ til ’Ghost in the Shell’. Og når man som dansk skuespiller spiller sin internationale chance, vil det uundgåeligt både resultere i skidt og kanel. Det ved Asbæk godt selv. Han er faktisk sjældent og befriende ærlig omkring de film, han har medvirket i de seneste år.
Men både han og jeg kan uden at blinke slå fast, at hans nye film er kanel.
’Overlord’ er en rablende, grotesk, overraskende og uprætentiøst medrivende krigshorrorfortælling om en deling amerikanske soldater, der sendes bag fjendens linjer lige før D-dag under Anden Verdenskrig for at ødelægge et strategisk vigtigt kirketårn i en fransk landsby.
Her møder de blandt andet den tyske officer Wafner, som får Christoph Waltz i ’Inglourious Basterds’ til at ligne en velfriseret alterdreng. Med andre ord: Han er en slibrig type. Og det er ham, Pilou Asbæk spiller.
Først er han bare helt almindeligt gemen. Siden bogstaveligt talt monstrøs, efterhånden som soldaterne opdager de uhyggelige eksperimenter, en tysk videnskabsmand udfører i kælderen under kirken. Det fremgår allerede af pressebilleder, så vi kan vist godt røbe, at Pilou Asbæk spiller en god del af filmen med halvdelen af sit ansigt skudt af, hans krop pumpet til Hulk-agtige dimensioner og et uhyggeligt Joker-agtigt smil.
»Da jeg så filmen første gang, sad instruktøren ved siden af, og jeg kiggede på ham og sagde: ’I don’t think we’re gonna win an Oscar’. Så smiler han og svarer: ’I know!!’«, griner Pilou Asbæk, da vi møder ham dagen før den danske premiere på filmen, der er produceret af ingen ringere end J.J. Abrams.
»Den her film skal én ting: Den skal underholde os nørder, som kender vores b-film og gyserfilm og actionfilm og er vokset op i 80’erne. Og det gør den fucking godt, hvis du spørger mig!«.
Pilou på forsøgsbordet
Vi har sat Pilou Asbæk stævne for at spille Hemmelighedernes Spil. Hvis du aldrig har hørt om Hemmelighedernes Spil – ’The Game of Secrets’ i den internationale version – er det, fordi det ikke findes. Før nu.
Ligesom de tyske doktormænd eksperimenterer i ’Overlord’, er også dette spil et eksperiment. Jovist, noget mere uskyldigt, men heller ikke så uskyldigt. Det er en betaversion, Pilou Asbæk er forsøgskaninen, og det går i al sin enkelhed ud på, at der ligger 10 kort foran ham på bordet, og at han trækker ét ad gangen. Her kan I se setuppet:
Derefter skal han fortælle os den endegyldige, ubønhørlige sandhed om hemmeligheden bag det udsagn, der står på kortet.
Pilou Asbæk kigger på de rudimentære papirstykker, og alle holder vejret (okay, nok kun intervieweren/spilskaberen), før han trækker ét, hvor der står:
(Kort 1:) Hemmeligheden bag… at sidde stille i sminkestolen i time efter time
»Aaah, nu forstår jeg det! Vi kører:
Okay, altså mit held har været, at jeg har fået nogle ret fede roller i form af ’Ghost in the Shell’ og ’Overlord’, hvor jeg så samtidig har været så psycho-uheldig, at der har været rigtigt, rigtigt meget sminketid. På ’Ghost in the Shell’ kom vi ned på to-to en halv time om dagen. På ’Overlord’ var det mellem tre og fem timer. Og det var dødens pølse.
Jeg har jo nok en mild grad af diagnose, som gør, at det ikke er helt nemt at sidde stille. Så det er ret anstrengende. Men det vigtigste overhovedet er at være sammen med en makeup-artist, der ikke gider snakke. For det gider jeg ikke. Jeg er træt, det er morgen – giv mig min sminke og lad mig komme over og udføre mit arbejde. Til gengæld kan man ikke overvurdere deres arbejde. Det giver dig simpelthen hele karakteren at tage den maske på.
Så det klør i røven, og man har lyst til at forbande verden op. Men når det så er gjort, er det det hele værd«.
(Kort 2:) Hemmeligheden bag… at ace en tysk skurkeaccent
»Synes du, at jeg acer den? Det er jeg meget stolt af! At ace en tysk skurkeaccent var noget af det vigtigste for mig og noget af det, jeg brugte allermest tid på, da det virkelig gav noget til karakteren. Christoph Waltz er jo tysk, og derfor har han sjovt nok en fremragende tysk accent i ’Inglourious Basterds’. Jeg skulle træne. »A tousand yearr reicht, needz tousand yearrs soldierrs«! Så blev han også lidt feminin og blød i håndleddene. Det elskede jeg.
Problemet er snarere, at min mor skal se filmen i aften – og hun kommer til at slappe mig noget så grusomt i face, når hun hører mit franske, som er så kummerligt i den film! Vi lavede det fonetisk, som Brad Pitt i ’Inglourious Basterds’. Og min mor er fransk…«
(Kort 3:) Hemmeligheden bag… at blæse en caster bagover
»At. Tage. Ejerskab. Man sender et bånd, og på baggrund af det vælger en caster, om du er god nok til, at instruktøren skal se det. Og jeg snakkede med Luc Besson (fransk instruktør bag film som ’Leon’ og ’Det femte element’, red.) om det her: Han siger: ’Jeg definerer det inden for de første 15 sekunder’. Så helt i starten skal du kigge direkte i kameraet – og så trækker du ud og siger din replik. Øjenkontakten er afgørende. Og mine kolleger driller mig altid med, at jeg har psykopatøjne, og det er derfor, jeg laver psykopatroller nu. Mine øjne er sådan lidt stirrende og strittende«.
(Kort 4:) Hemmeligheden bag… at få tiden til at gå på ’Game of Thrones’-settet
»Candy Crush. Candy Crush. Candy Crush!«
Haha, den havde jeg ikke set komme.
»Ej, jeg er jo også en turist på ’Game of Thrones’, så jeg går rundt og er nysgerrig og tænker, hvor er det vildt, der sidder Peter Dinklage, og der er dragedronningen – jeg føler, at der er én, der har givet mig en badebillet til et eventyrland.
Og alle var jo klar over, at det var sidste sæson. Det var meget følsomt, og det var super fedt. Jeg er jo godt klar over, at jeg ikke har den største eller vildeste rolle. Men ikke desto mindre har jeg en rolle, der har sat et aftryk, og det er bare fedt, at jeg var der til sidste sæson i verdens største serie«.
(Kort 5:) Hemmeligheden bag… at spille skuespil, når man mangler halvdelen af sit ansigt
»På ’Overlord’ var det en befrielse, for når du får din maske, tør du også gøre lidt mere.
Men det sjove var, at da vi havde filmet de scener, hvor jeg endnu ikke har smadret mit fjæs, havde jeg ikke rigtigt taget et valg om, hvordan han skulle være som monster. Jeg sagde så til instruktøren, at jeg havde svært ved at finde monsteret i mig… Den dag var J.J. Abrams på optagelserne, og han sagde: ’Hvorfor ringer vi ikke bare til Andy Serkis (motion capture-mesteren bag Gollum og Caesar i Abernes Planet’, red.)?’
Og fire timer efter kører jeg i limousine til London og har to timers masterclass med Andy Serkis, som har smidt alt, hvad han har i hænderne og går ind i et lokale, der er tre gange tre meter for at lave lidt monkey business med mig. Og der sagde han de gyldne ord: Jo flere valg du træffer, jo mere frihed har du i rollen«.
(Kort 6:) Hemmeligheden bag… at overspille på den helt rigtige måde
Haha, jeg er glad for, du skriver ’på den helt rigtige måde’! Det er jo skurk med skurk på – ikke nok med at han er SS’er, han skal også bruge et barn som menneskeskjold og ikke nok med det: Han bliver til et monster med halvdelen af ansigtet skudt af!
Men man tager det jo seriøst. I alle scener spiller jeg fuldstændigt i bund, som om jeg mener det her. Samtidig var jeg sådan lidt: Hvor mange begrænsninger har jeg? ’Ingen! Du må alt’, sagde instruktøren. Så på et tidspunkt, hvor jeg skal voldtage en fransk pige, tænker jeg, ååårh, Dennis Hopper i ’Blue Velvet’ og den måde, han sniffer på. Og sådan gør jeg så. Men selvom filmen er r-rated, og vi slår 250 tyskere ihjel, kunne Bad Robot (J.J. Abrams’ filmselskab, red.) ikke acceptere, at jeg sniffede til et par trusser. ’Det går ikke, det kan vi simpelthen ikke’. J.J. har siddet og sagt: ’hvad i alverden laver Pilou med et par trusser i næsen, mens han griner som Dennis Hopper i ’Blue Velvet’!? Det giver ingen mening!’
(Kort 7:) Hemmeligheden bag… at bide det i sig, når man er andetvalg efter Roland Møller i en film med Jackie Chan*
Hahaha, hvor er det sjovt! Men ved du hvad: Roland Møller var ikke engang den første! Nu skal du høre om genialt management. Hvem tror du var den første, der fik det tilbudt hos os?
Interviewer: Mads Mikkelsen.
Yæææs! Så kommer Roland Møller, og da han så ikke kan lave den, siger Ulrich (Møller Jørgensen, de tre skuespilleres agent, red.): ’For helvede mand, jeg vil have, at vi har lavet en film med Jackie Chan’! Og så får jeg den.
Men altså, Roland har jo altid gået i mine fodspor, så det er jo også sundt for mig at gå i hans fodspor! Og jeg har skrevet til ham, at han er gået glip af en hulens masse penge!
* Roland Møller måtte takke nej til rollen i den kommende, kinesiske Jackie Chan-film ’Project X-traction’, fordi han skulle spille med i Fenar Ahmads ’Valhalla’. Møller og Asbæk har spillet sammen i ’R’ og ’Kapringen’. Mads Mikkelsen, Roland Møller og Pilou Asbæk har samme management-bureau.
(Kort 8:) Hemmeligheden bag… at holde fast i sig selv i det store Hollywood-maskineri
»Det ved jeg ikke, om jeg har gjort. Jeg er nok blevet lidt mere krukket og selvcentreret og hysterisk, når jeg laver film. Jeg vil gerne have, at det fungerer, og at vi ikke spilder tiden. Men når jeg er i privat sammenhæng, er det selvfølgelig noget helt andet. Jeg kan sige det sådan her: Du må gerne have næsen i sky, hvis du har fødderne i jorden.
Og så skal jeg lige vise dig noget (Pilou tager sin telefon frem og viser billedet ovenfor fra ’Overlord’-settet): Lige meget hvor stor filmstjerne du er, og hvor fed du tror, du er – så staver de til dit navn sådan her: ’Pilai Fisbaek’. Og der tænker man bare: Fuck jer, haha!
(Kort 9:) Hemmeligheden bag… at indtage et rum som en ægte verdensstjerne
»Jeg har aldrig underspillet min rolle i USA, jeg har det ego, jeg har, og det har jeg, fordi jeg kan gå ind i et rum og sige: Jeg hører til her! Det skal du gøre. Du skal sige til dig selv: Jeg er lige så berettiget i det her rum som alle andre«.
(Kort 10:) Hemmeligheden bag… at smile til premieren, når ens rolle er blevet klippet til døde
»Det kan godt være hårdt. Men da jeg fløj til L.A. og lavede presse på ’Ben-Hur’, havde jeg ikke set filmen. Havde jeg det, havde mit smil nok set lidt anderledes ud. Men den var fed at lave.
Altså, der er jo nogle parametre, når man tager en rolle: Gør den mig ære, eller gør den mig rig? Og ganske få gange i din karriere går de to ting hånd i hånd. ’Ben-Hur’ satte mig på det internationale landskort. Den gjorde, at jeg kunne lave ’Woodshock’ med Kirsten Dunst, som gjorde, at jeg kunne lave ’Ghost in the Shell’, som gjorde, at jeg kunne komme på tale til ’Overlord’, som gør… Ja, nu må vi se, hvad fremtiden bringer«.
‘Overlord’ kan ses i biograferne fra i dag.
Læs også: Anmeldelse af ‘Overlord’