Bertïne Zetlïtz
Med sit fjerde album på gaden må Bertïne Zetlïtz efterhånden betragtes som en veteran i Norges popverden, og lad os bare sige det som det er: Pop-prinsessen har endnu en gang leveret varen.
‘Rollerskating’ er et eksempel på en flirt mellem den brede popmelodi og diverse afskygninger af den elektroniske musik, en kunstart der tidligere har tilhørt personer som Madonna og Prince.
Sammen med Fred Ball, nordmand bosat i London, har Bertïne formået at brygge et solidt værk bestående af elektro, disco og skønsang.
Første single ‘Fake Yoy Beauty’ har været spillet massivt i radioen i de seneste måneder, og har du ikke hørt den, har du ikke hørt radio. Et electropop-nummer som ikke fornægter sine electro-rødder og disker op med de dejligste kunstige lyde. Det er dog ikke kun dansepop Bertïne tilbyder. Der er også eftertænksomme tekster og kunstige 80’er lyde at finde i et nummer som ‘Wïcked Wonderboys’, hvor strygere og Bertïnes stemme desuden gør det værd at nævne.
Det ville faktisk ikke være helt ufortjent, hvis alle numre blev nævnt, for ‘Rollerskating’ er et af disse sjældne popalbum, der formår at være både intelligent, modigt og behageligt.
Nogle nævner i forbindelse med Bertïne Zetlïtz store navne indenfor electronicaen, men det er ikke der, man skal kigge hen. Nej man skal holde fast i førnævnte Madonna. Med albummet ‘Music’ viste hun, hvordan man formåede det der med at blande genrer, og ‘Rollerskating’ gør noget lignende.