Den Drake-producerede ungdomsserie ’Euphoria’ har skabt bølgegang blandt amerikanske anmeldere, der reagerer stærkt – og stærkt forskelligt – på historien om teenageren Rues (Zendaya) seksuelt eksplicitte og seriøst omtågede highschool-oplevelse, der serverer dick-pics, stoffer og overgreb som hverdagskost. Alt imens den konservative organisation Parents Television Council kalder på et reelt boykot.
’Euphoria’ er en genindspilning af en israelsk serie af samme navn, men hvor originalen fokuserede på en gruppe 90’er-teenagere, har den amerikanske showrunner Tim Levinson hovedsageligt inkorporeret elementer fra sine egne tumultariske highschool-år spædet op med den digitale tidsalders SoMe-faldgruber og pornobesættelse.
Og selvom vi herovre på anden side af Atlanten alt andet lige har et noget andet tilbagelænet forhold til nøgenhed og sexkapader på tv (en tak skal især lyde til Frank Hvams veleksponerede penis), er det ikke desto mindre stadig opsigtsvækkende at få smasket flagrende teenagekønsdele og grafisk pædofili i hovedet i mainstreamformatet på HBO Nordic.
Vi er langt fra halvvejs igennem ’Euphoria’, men her er de fem mest debatskabende øjeblikke ud af de fire afsnit, pressen har fået tilsendt:
’Grey’s Anatomy’-hunk dyrker pædofili
Så fik man set det med: McSteamy (Eric Dane) der knalder en 17-årig transpige (Hunter Schafer) på et snusket motelværelse med fuldt udsyn til erigeret voksenlem (ganske vist en protese) og bare teenageballer.
En af de mest interessante storylines i ’Euphoria’ følger nytilflytteren Jules (Schafer), der efter en svær opvækst præget af trans-fordomme i hjemmet nu higer efter seksuel validering af voksne mænd på Grindr. Der er noget lettere hjerteskærende over måden, hvorpå Jules gang på gang naivt investerer følelser i sine Grindr-samtaler med matches, der til gengæld typisk er gifte røvhuller på hemmelig jagt efter at opfylde homoseksuelle fantasier med et stænk af forbudte Lolita-lyster – eller gifte røvhullers kyniske sønner, som det viser sig, da skolens lede super-jock, Nate (Jacob Elordi fra ‘The Kissing Booth’), begynder at skrive med Jules under falskt navn.
Portrættet af Jules’ udskejelser er et relevant indspark til rigidt tabubelagte samfundsdebatter omkring unges ’leg’ med egne grænser i den seksuelle udvikling. Men havde vi behøvet at se familiefaren i fuld aktion uden filter, mens hans maser pigens ansigt ned i madrassen? Det er i hvert fald et voldsomt billede, der tangerer voyeurisme til overgrebsmandens fordel.
Rues overdosis
’Euphoria’ er ingen ’Requiem for a Dream’ (endnu, i hvert fald), men måden, hvorpå hovedpersonen Rue (Zendaya) sulter efter sit næste fix til trods for at have tilbragt uger i rehab i en alder af bare 17, er ikke desto mindre urovækkende. Og scenen, hvor man ser den overdosis, der sendte hende i selvsamme rehab – hendes lillesøster finder hende semi-bevidstløs i en pøl af opkast – er skrap kost.
Rues afhængighed ligger tæt op ad Tim Levinsons egne ungdomsoplevelser, men selvom Zendayas karakter flere gange understreger, at »stoffer er virkelig cool, indtil de ikke er det« (jævnfør overdosis), og Jules sætter foden ned i forhold til venindens farlige livsstil, er seriens visuelle lækkerhed badet i neonlys med til at farve smukke slacker-Rues misbrug med en fascination ikke ulig den, seriens unge udviser over for porno.
Det er meget lidt sexet, da Rue ender i en hvid hospitalsseng, men så snart hun sætter fod i villakvarteret igen, styrer hun direkte mod sin dealer for at fortsætte, hvor hun slap. ’Euphoria’ er ingen after-school special og tak for det (tværtimod får den ditto kontroversielle ’13 Reasons Why’ til at ligne en omgang Børnetime), men det er alligevel svært at ignorere mindelserne om de tv-undersøgelser, der igennem årene har vist, at unges relationer påvirkes af det, de dyrker på skærmen. For har man som teenager ikke altid en ide om, at man er undtagelsen til alle reglerne, akkurat som når Rue fortsat flirter med døden?
Hævnporno-offer bliver Pornhub-stjerne
’Euphoria’s Kat (Barbie Ferreira) minder ved første øjekast en del om den ikoniserede ’Ghost World’-tegneseriekarakter Enid: Begge er intelligente, seminørdede teenagere, der kun har spydigheder til overs for highschool-dramaer og teenagefnidder. Men hvor Enid var en ensom ener, har Kat (som skriver succesfuld fanfic i sin fritid) en populær venindegruppe og er fast opsat på at miste sin mødom for at bevise, at hun altså også er en ’slut’.
Kats akavede første gang bliver filmet og smidt på Pornhub, men efter sin indledende forfærdelse får hun blod på tanden af de mange liderlige kommentarer fra mænd, der tænder på selvsamme overvægtige krop, som hun mere eller mindre skjult flover sig over. Teenageren begynder selv at lægge videoer op, og det er igennem dette nye ’eventyr’, at vi får en af seriens mest syrede og moralsk mudrede scener, da Kat skyper med en nøgen, overvægtig midaldrende mand, der tænder på at blive skældt ud.
Kats seksuelle opvågnen igennem Pornhub er både grænseoverskridende og interessant, for er det den 17-årige eller mændene, der savler over hende, som vinder mest? Er der noget som helst godt at sige om kropspositivitet igennem en pornolinse, når man er så ung? Storylinen er præget af sort humor, men om serien også vil gå i dybden med ’hobbyens’ psykiske følgevirkninger, eller om den forfalder til stereotyp fatsploitation for komisk vindings skyld, er stadig noget uklart.
Penisfest i omklædningsrummet
Omkring premieren på ’Euphoria’ kørte amerikanske medier i selvsving over særligt én scene, der blev notorisk, inden nogen overhovedet så et sekund af herligheden – nemlig 30 teenagedrengepeniser samlet i et highschool-omklædningsrum i en klokkeklar spejling af åbningsscenen i Brian De Palmas gyserklassiker ’Carrie’, hvor det var nøgne teenagepiger, der fik sindene i kog anno 1976 (en perifer ’Euphoria’-karakter har sågar filmplakaten fra ’Carrie’ hængende på væggen).
I stedet for socialt akavede Carrie er det her den lokale (og anderledes usympatiske) jock-stjerne Nate, der er det beklemte centrum for scenen qua hans – måske – homoerotiske syn på mænd udsprunget af farens hjemmepornovideoer. Vennernes mange lem, store som små, sorte som hvide, flagrer bogstaveligt talt rundt om Nate, der forsøger at stirre stift frem for sig, mens vi seere til gengæld har det fulde udsyn.
Nøgenheden er naturligvis først og fremmest iøjefaldende (ahem) grundet fyrenes unge alder og seriens amerikanske mainstreamramme, men for en dansk tv-seer af ’Klovn’-æraen er det mest kuriøse ved scenen, at mange over there tilsyneladende er mere oppe og køre over synet af en buket bare pikke end over det gennemgående kyniske blik på sex, ’Euphoria’ insisterende serverer, og som alt andet lige må siges at være mere foruroligende end nøgne kroppe.
Kvælningssex på første date
Serieskaber Ted Levinson har fortalt til The Hollywood Reporter, at han under manuskriptudarbejdelsen sendte sin mor sider til gennemlæsning, til trods for at de grænseoverskridende begivenheder ofte beskrev hans egne oplevelser. Moren læste med interesse – men da hun nåede til en bestemt scene i første afsnit, smed hun simpelthen manuskriptet i skraldespanden.
Fortørnelsen udsprang af scenen, hvor college-gutten McKay (Algee Smith, der overtog rollen fra Brian Bradley, fordi denne fandt karakterens udvikling for stødende) har sex med highschool-pigen Cassie (Sydney Sweeney fra ’The Handmaid’s Tale’ sæson 2). Cassie er helt uvidende om, at hun har fået ry som en ’slut’ ud fra en række sexvideoer, der er blevet delt bag hendes ryg, og McKay har købt den giftige hype, da han tager hårdt kvælertag på pigen midt i akten.
Cassie skubber ham forskrækket af sig, McKay undskylder forvirret, og scenen er et uhyggeligt præcist billede på overgrebskulturens konsekvenser for unges forhold til sex, intimitet og ikke mindst empati, der efterlader præcis den ubehagelige smag i munden, den er tiltænkt. Og forhåbentlig en dosis stof til eftertanke.
Lyt til SOUNDVENUE STREAMER: Jacob og Lise diskuterer ‘Euphoria’ i vores ugentlige streaming-podcast