Quentin Tarantino og Paul Anderson i samtale om den filmcentriske ’Once Upon a Time in Hollywood’ er ikke kun enhver filmnørds hede drøm.
En sådan fandt faktisk sted ved inden en særvisning af filmen for instruktørfagforbundet Directors Guild of America. Og nu er den 35 minutter lange samtale frit tilgængelig som podcast.
I samtalen fortæller Tarantino blandt andet om grundlaget for sin fortolkning af Hollywoods historie. Der er dog også tid til generelt produktionsnørderi og en snak om fælles musikalske, litterære og filmiske forbilleder. Og så fortæller instruktøren, at han bestemt overvejede, om man kunne forløse de berygtede Manson-mord, uden at det blev dårlig smag. Men her var hans rettesnor, at film som ‘Zodiac’ og for så vidt ‘Titanic’ var ude i et lignende ærinde, hvor man investerer sig i fortællingen og ikke føler, at der bliver svælget i uhyrlighederne. At James Camerons storfilm på måde har inspireret Tarantinos nye film, havde vi alligevel ikke set komme.
Paul Thomas Anderson modtog tidligere på måneden lidt kærlig pornorelateret kritik fra Tarantino rettet mod hans gennembrudsfilm ’Boogie Nights’. Instruktøren lader dog ikke til at bære nag over udtalelserne. Selv har han kun ros til overs for ’Once Upon a Time in Hollywood’:
»Det er den mest storslåede film. Jeg har set den fire og en halv gange nu«, siger Anderson i samtalen.
»En af de ting, jeg elsker ved filmen, er hvor meget glæde den er fyldt med, helt rendyrket glæde. Det kan altid mærkes på dine film, hvor stor en fornøjelse det har været at lave dem. Jeg kan ikke helt sætte en finger på det, men det føles, som om at verdens førende ekspert har lavet en film om det, han ved allermest om, nemlig filmmediet, denne by og den menneskelighed, der er en del af det.«
Podcasten hedder ’The Director’s Cut’, og afsnittet bærer titlen ’Once Upon a Time… In Hollywood with Quentin Tarantino and Paul Thomas Anderson’.
Læs også: De vigtigste referencer i ‘Once Upon a Time in Hollywood, som du muligvis missede
Læs også: Paul Thomas Anderson og Thom Yorkes Netflix-musikfilm er smuk og poetisk