En grå februareftermiddag i år havnede jeg lidt tilfældigt på Roskilde Festivals YouTube-side. Her trykkede jeg play på Møs optræden med ‘Final Song’ på Orange Scene i 2019 – og fik øjeblikkelige kuldegysninger af at se den danske stjernes silhuet imod den oplyste grød af storsyngende menneskehoveder. Høre hendes ekstatiske stemme, flosset af halvanden times uforbeholden energiudladning. Se hendes strålende øjne. Og hvor tæt folk stod.
Dette års festival var endnu ikke aflyst den dag i februar, men Roskildes fællesskabsbaserede parallelsamfund føltes ekstremt fjernt, og at se Mø i sit rette element gjorde mig så rørt, at jeg efter kort tid sad og flæbede. For mig indkapsler Mø bedre end nogen anden dansk kunstner festivalåndens helt særlige forening af frihed, nihilisme og sammenhold. Derfor er det naturligvis også hende, der skal føre os tilbage til livet igen.
I festivalsammenhæng først til næste år. Men med udgivelsen af den nye single ‘Live to Survive’ er Mø officielt tilbage. Der er gået halvandet år, siden hun sidst udgav ny musik i form af ‘On and On’, og den seneste måned har spørgsmålene meldt sig, i takt med at den danske popstjerne på sociale medier har talt ned til affyringen af ‘Live to Survive’:
Hvem er Mø på den anden side af sin svære albumtoer, ‘Forever Neverland’ fra efteråret 2018? Hvem er hun på den anden side af det vanskelige år 2020? Musikalsk, men også menneskeligt?
‘Live to Survive’ er et statement. En trodsigt pumpende, synthglitrende discohymne om at rejse sig fra sit leje af håbløshed og omfavne livet, velvidende at dansen igen vil få en ende, og at opturen kun eksisterer i kraft af nedturen.
»Been down the valley of regret«, varmer den 32-årige musiker op, inden hun demonstrerer en kraftfuld frasering, der øjeblikkeligt peger et nyt sted hen: »I swim in the river!«
Det er et sårbart empowerment-budskab, som få popmusikere kan afsende mere effektivt og troværdigt end Mø. Når jeg lytter til ‘Live to Survive’, fornemmer jeg, at Karen Marie Ørsted har kæmpet en stille kamp de seneste år. Med at genopfinde sin musikalske identitet, men også med at leve i pandemiens nye surrealistiske virkelighed. Det er svært ikke at opleve ‘Live to Survive’ som en veltimet invitation til at danse lockdown-angsten ud af kroppen. Et euforisk popsoundtrack til en sommer i genåbningens navn? Mø har din ryg.
‘Live To Survive’ er blevet til i samarbejde med den britiske producer SG Lewis, sangskriveren Caroline Ailin, som blandt andet står bag Dua Lupas kæmpehit ‘No Rules’, samt den danske sangskriver/producer Sly med navne som The Chainsmokers og (igen) Dua Lipa på cv’et. Og det kan høres. Sammen med denne erklærede lockdown family omfavner Mø 80’ernes virkemidler. Ud med de karakteristiske instrumentalhooks og ind med lasersynths og effektindsvøbte trommer.
Med sine svulstige elektroniske elementer og høje puls er ‘Live to Survive’ en ren nostalgiraket, men faktisk får stilen noget nyt frem i Mø. Hendes vokal er mindre hæs og mere majestætisk og fyrer en masse voluminøse fraseringer af, som giver sangen sin stærke fremdrift og intensitet. Imens omkvædet klinger af Robyn anno 2010, er C-stykkets kække »I’m back on my feet«-linjer umiskendeligt Mø.
Møs comeback-single peger frem imod sommer, frihed og nye erkendelser. Og imod et nyt album, som efter alt at dømme vil tage hende nye steder hen.