Marijana Jankovic’ formidable, selvbiografiske debut som instruktør, kortfilmen ‘Maja’, har allerede fejret mange sejre, heriblandt en Robert-pris i 2019.
Nu har skuespillerens første bedrift bag kameraet så også bragt hende ind i filmkunstens fineste selskab: Cannes Film Festival.
Marijana Jankovic er på baggrund af ‘Maja’ blevet inviteret til Cannes som et særligt interessant instruktørtalent, som festivalen gerne vil hjælpe til at bringe frem i verden.
»Jeg kører derned i næste uge med min kæreste og er der tre dage, hvor der vil blive sat forskellige arrangementer op for mig og de tre andre instruktører, der er udvalgt fra Europa. Men meget mere ved jeg faktisk ikke om, hvad der skal ske«, fortæller hun, da vi fanger hende på en telefon.
39-årige Marijana Jankovic afslører i samme ombæring, at hun er i fuld gang med arbejdet med sin debutspillefilm, som fortsætter i sporet efter ‘Maja’.
»Den hedder ‘Hjem’ og er også delvist baseret på mit eget liv. Det er en stor fortælling om en migrantfamilie, om at forlade sit hjem og flytte til et nyt land og om de ar på sjælen og den kamp, det kræver at få sig et nyt liv og hjem i verden«, fortæller hun.
Kortfilmen ‘Maja’ handler om en seksårig pige, der afleveres i en børnehave af sin serbiske far, spillet af Dejan Cukic. Her finder man efterhånden – i et hjerteskærende twist – ud af, at pigen har en helt anden dagsorden end de øvrige børn.
Marijana Jankovic kom selv til Danmark fra Montenegro som seksårig i 1989. Den kommende spillefilm vil ligeledes inkludere barnets perspektiv gennem flashbacks, men vil også brede blikket ud.
»Vi er en generation lige nu, der er blevet voksne og danske, og som nu tør grave i vores rødder og lægge fortiden bag os på den måde. Vores børn bliver mere danske, så hvem skal så fortælle vores forældres historier, hvis vi ikke gør det?«, spørger hun.
Hun vil selv gentage rollen som moren i familien, mens Dejan Cukic som hendes far også er med igen.
Den kommende film har netop fået støtte fra Det Danske Filminstitut til arbejdet på et treatment, som hun er ved at færdiggøre, og som skal udvikles videre til et manuskript.