Solokunstneren Benny Jamz trådte frem fra skyggerne til festlig Spot-koncert
I begyndelsen af sin livedebut som soloartist til Spot Festival var Benny Jamz lidt en skygge af sig selv. Bogstavelig talt, faktisk: Der var så meget røg, at den hættetrøjeklædte københavnske rapper forsvandt en smule på scenen.
Jamz krængede – som han selv sagde – sit hjerte ud. Men han var lidt hæs og virkede en smule hektisk. Han havde også svært ved at trænge igennem playbackvokalen.
Under ’Cardi B’ og ’Spark’ fik man indtrykket af en artist, der var ved at finde sit ståsted på scenen. Som om han lige skulle vænne sig til at være uden de faste makkere Kesi og Gilli.
For selv om Benny Jamz er en af de seneste ti års mest indflydelsesrige danske rappere, har han oftest fungeret som del af en gruppekonstellation. Det er ham, der har stået for at indføre nye indflydelser og idéer. Soloartisten Benny Jamz er til gengæld stadig en noget ukendt størrelse.
Men så, omkring et kvarter inde i showet, var det som om Jamz havde spillet sig varm. Røgen lettede, og manden på scenen begyndte at give den gas. Publikum kvitterede med en veritabel dansefest.
Især UK garage-bangeren ’Sympati’ blev kastet ind i Ridehuset som en håndgranat. Det hele eksploderede. ’Tracksuit’ fik også en exceptionelt varm modtagelse. Der var dansecirkler, og salen sydede.
B.O.C-rapperen blev tydeligvis revet med af den overvældende positive reaktion.
Jamz fløj rundt på scenen som en Duracell-kanin og mindede nærmest om en anden Lil Wayne, da hans dreadlocks roterede gennem luften som helikopterpropeller. Rapperen støttede sig stadig meget op ad playbacksporet, men energien fejlede intet.
’Bedste ven’ var et ømt øjeblik (selv om vokalen ikke altid var helt fejlfri), og mod slutningen af koncerten mindede rapperen publikum om, at han altså også har hits uden Gilli og Kesi, da han spillede ’Flytilstand’ og ’Balou’ fra soloalbummet ’1010’.
Til sidst i koncerten fik feststemningen endnu et nyk op, da Benny Jamz spillede B.O.C-sangene ’Hajde’ og ’Ibiza’. Men faktisk havde han slet ikke behøvet at bruge de Gilli-bårne hits.
Benny Jamz havde allerede bevist, at hans solomateriale sagtens kunne bære showet. Han var trådt ud af skyggerne og ind i rampelyset som solokunstner.
Kort sagt:
I begyndelsen forsvandt Benny Jamz lidt i en sky af røg og playback. Men til sidst forvandlede han Ridehuset til en veritabel dansefest. Han trådte ud af skyggerne og ind i ramepelyset.
Læs alle vores anmeldelser fra Spot Festival HER.