‘Game of Thrones’-stjernen og Emmy-vinder Peter Dinklage skabte overskrifter, da han i forrige uge kritiserede Disneys kommende live action-version af ‘Snehvide’.
Under et interview med Marc Maron i dennes podcast ‘WTF’ udtrykte Dinklage skuffelse over, at Disney på den ene side forsøger at give eventyret et mere tidssvarende udtryk ved at caste en latinoskuespiller i titelrollen (Rachel Zegler fra ‘West Side Story’, red.), mens studiet på den anden side angiveligt gengiver stereotype fremstillinger af dværge:
» … Man fortæller stadig historien om ‘Snehvide og de syv dværge‘ ( … ) På den ene side er man progressiv, og på den anden side laver man en fucking tilbageskuende historie om syv dværge, der bor i en hule sammen. Hvad fuck laver I, mand? Har jeg intet gjort for at fremme den gode sag? Jeg er tilsyneladende ikke højrøstet nok«, lød det blandt andet fra Dinklage.
Men sådan forholder det sig ikke ifølge Disney. En talsperson for konglomeratet udtalte efterfølgende til The Hollywood Reporter:
»For at undgå at forstærke stereotyper fra den oprindelige animerede film, tager vi en anderledes tilgang til de syv karakterer. Vi har konsulteret medlemmer af dværgvækstsamfundet. Vi ser frem til at dele mere, når filmen går i produktion efter en lang udviklingsperiode«.
I et statement til The Wrap uddybede Disney, at der ikke længere er tale om dværge i filmen, men om CGI-skabte »magiske væsner«, som studiet lige nu er ved at caste stemmeskuespillere til.
Dén udmelding har i den forgange uge vakt ærgrelse blandt flere amerikanske branchefolk med dværgvækst som føler, at Dinklages kritik simpelthen kan forværre deres chancer for at booke roller, fordi filmstudier ikke »tør« tage chancen, og istedet – som Disney nu gør det – går helt andre veje.
Og det passer ikke, når Dinklage påstår, at han har talt dværges sag i Hollywood, lyder det fra journalist og dokumentarfilminstruktør Cara Reedy, som selv er dværg, i en udtalelse til Indiewire:
»Han er ikke nogen dværghelt (…) Han har talt om det to gange. Han lader som om, problemet ikke eksisterer. Og han har ikke hjulpet dværgsamfundet. Det er på sin plads, at Peter udtrykker, hvordan han selv har det, men det er ikke i orden, at han inddrager hele dværgsamfundet«, siger Reedy.
Serieskaber Terra Jolé, som står bag realityserien ‘Little People: LA’ og ligeledes er dværg, tilslutter sig Reedys kritik af Dinklage til Indiewire. Og begræder, at Disney tilsyneladende lader sig påvirke af én persons stemme:
»Jeg kan dårligt fatte, at et studie lytter til én person fremfor et helt miljø. Det viser, hvor meget magt den her ene person har i samfundet, fordi han har opnået den popularitet, han har«.
Jolé og Reedy forklarer endvidere, at de kender flere i dværgsamfundet, som ikke tør udtrykke deres utilfredshed, fordi de er bange for et karrierebacklash.
Det er ikke første gang, at en moderne ‘Snehvide’-film har skabt røre i den amerikanske filmindustri:
Da ‘Snehvide’-fortolkningerne ‘Mirror, Mirror’ og ‘Snow White and the Huntsman’ begge udkom i 2012, fik sidstnævnte skarp kritik for at have castet skuespillere af normal højde i rollerne som de syv dværge, og derefter brugt CGI til at gøre dem lavere på skærmen.
I et interview med New York Post sammenlignede skuespiller Danny Woodburn, som er dværg, den ‘kreative beslutning’ med »blackface« (det gamle Hollywoods tendens til at caste hvide skuespillere i sorte roller og male deres ansigter mørke, red.).
Woodburn medvirkede selv i ‘Mirror, Mirror’, der på anderledes vis castede skuespillere med dværgvækst i rollerne som de syv dværge.
Skønt både han, Cara Reedy og Terra Jolé har medgivet, at stereotyp casting kan være en reel udfordring for skuespillere med dværgvækst (der som ofte castes i eventyrfilm), er bekymringen nu som før nævnt, at studierne på sigt helt vil droppe dværgeroller.
Peter Dinklage har endnu ikke kommenteret på kritikken fra Jolé og Reedy.