‘Bytte bytte baby’: En tæt på perfekt dansk romcom? Den er god nok!
Advokaten Cecilie (Mille Dinesen) har nydeligt lakerede tånegle og håret stramt sat op i en hårklemme. Body SDS-behandleren Liv (Katinka Lærke Petersen) har store fingerringe, en strikvest og akupunkturnåle solidt placeret i panden.
Begge ligger de der – klar på en briks til sidste skridt af fertilitetsbehandlingen, som de målrettet har arbejdet på at nå. Men alligevel skal det hele gå galt i den normkritiske danske graviditetskomedie ’Bytte bytte baby’, der sjældent er set bedre i dansk kontekst.
Et fuck-up på fertilitetsklinikken kludrer deres skæbner sammen. Der er blevet byttet rundt på både æg og sæd, og derfor bærer kvinderne ikke længere deres eget barn, men hinandens. Skræmt af deres uharmoniske personligheder og modsatrettede indstillinger til børneopdragelse, bliver de enige om at bytte baby ved fødslen.
Cecilie vil ikke have en »fodformet Femø-baby«, og Liv føler sig forpestet af at bære en uptight kvindes barn. Men med ni måneder til, at byttehandlen kan forsegles, opstår mange menneskelige konflikter. Igennem detaljerede scener udstilles de to pars forskelligheder, både i deres karaktertræk og omgivelser.
Fortællingen er stram og karaktererne meget skarpt tegnet op. Så skarpt, at det næsten kunne være parodieret og for opstyltet, men det bliver det (næsten) aldrig. De fremstår som hele og hjertevarme mennesker med reelle følelser, selvom fortællemåden er meget ‘cookie cutter’-agtig.
På den måde demonstrerer instruktør Barbara Topsøe-Rothenborg, at hun mestrer romcom-genren. Hun balancerer sødmen, humoren og alvoren, som en vedkommende romantisk komedie skal kunne, så man ikke bare underholdes, men også trækkes rundt i følelsernes menageri.
Topsøe-Rothenborg fik sin debut som spillefilminstruktør med den amerikanske version af turtelduerne Anja og Viktor i ‘Love at First Hiccup’ (2009). Kærlighed var også temaet for hendes seneste film, det dystre Netflix-drama ‘Kærlighed for voksne’ (2022).
‘Bytte bytte baby’ springer højdespring, når det kommer til en veludført, nutidig romantisk romcom. Filmen bringer mindelser om den amerikanske instruktør Nancy Meyers forvekslingskomedie ‘Forældrefælden’ (1998) og byttehus-klassikeren ‘The Holiday’ (2009), både i tema, dybde og eksekvering.
Meyers, der er blevet kaldt »rom-com’ens Steven Spielberg«, rammer altid et perfekt krydsfelt mellem det letspiselige og det rørende. I pænt indrettede stuer og med behageligt stereotype karakterer bliver man klogere på livet.
Det samme gælder for ‘Bytte bytte baby’. Jeg både smågriner og græder lidt. Er man Team Uptight eller Team Hippie? Filmen spiller hårdt på modsætninger, så man udfordres på sine holdninger og føler sig en ekstra tand menneskelig, når filmens efterskrift ruller over skærmen.
Dybden i filmen viser sig i temaet om det ønskede forældreskab. Sidste år kom fertilitetsdramaet ‘Ønskebarn’, der også handler om en baby-strid, men i mere mørke og foruroligende vendinger.
Ved at se situationen igennem en komisk linse bidrager ‘Bytte bytte baby’ til at normalisere fertilitetsbehandlingen og de udfordringer, det kan medføre.
Filmen går subtilt til angreb på graviditetshykleriet, når den sætter fokus det, der driver Cecilie og Liv fra hinanden og så samler dem – nemlig forventningerne til, hvordan man skal opføre sig som kommende mor.
Begge er de ofre for det graviditetspoliti, der består af andre kvinder. Velmenende belærer de om, hvordan de selv gjorde under deres graviditeter, ufølsomt retter de samtalen hen mod vuggedød og hælder deres urokkelige og passionerede modermælkspolitik ud over den stakkels førstegangsfødende, der er angst nok i forvejen.
Med en skøn lethed pointerer ’Bytte bytte baby’, at der skal være plads til både den gravide og partneren. Familie og venner må gerne skrue ned for dem selv og give graviditetshysteriet en pause – så også den fødende selv kan gøre det.
Kort sagt:
I en Nancy Meyers-beslægtet romcom dissekerer graviditetskomedien ‘Bytte bytte baby’ moderskab og fertilitetsbehandling sødt, underholdende og rørende som aldrig før i dansk kontekst.