Casper Christensen og Mikael Bertelsens møde med Thomas Helmig skulle egentlig have været det første program, da Viaplays interviewformat ’All Exclusive’ blev lanceret i starten af december sidste år.
Udsendelsen blev forståeligt lagt på hylden i kølvandet på sønnen Hugo Helmigs tragiske død i slutningen af november, og i stedet var det samtalen med Iben Hjejle under luksuriøse portugisiske himmelstrøg, der sejlede jomfrurejsen.
Det er jo hypotetisk – og i det store billede mindre vigtigt – men jeg tør godt garantere, at modtagelsen af ’All Exclusive’, som fik mange barske ord med på vejen ved premieren, havde været mere hjertelig, hvis Helmig-programmet havde åbnet ballet.
For i dag er afsnittet – selvfølgelig med accept fra Helmig og familien – så ude som det første i sæson 2, og man skal være mere end almindeligt kynisk, hvis man ikke finder det stærkt og interessant.
Beder til de højere magter
Opmærksomme læsere vil måske stille spørgsmålstegn ved, om jeg er blevet embedded efter at have tilbragt fire timer med Mikael Bertelsen for nylig i anledning af programmet, men ved den lejlighed skruede Bertelsen faktisk mine forventninger til Helmig-udsendelsen så meget op, at jeg nærmest var sikker på, jeg ville blive skuffet.
Når den nye udgave af ’All Exclusive’ lykkes, skyldes det først og fremmest, at Thomas Helmig, der ellers meget sjældent giver interviews, vader direkte ind fra lufthavnen fast besluttet på at præsentere en ærlig side af sig selv.
En beslutning, han hurtigt direkte sætter ord på, når han fortæller, at han – i øvrigt ligesom Casper Christensen – beder hver dag. I dag har han bedt om hjælp til at være sig selv og autentisk, og han beretter åbenhjertigt, at det ikke falder ham let.
»Jeg hopper nemt ind i noget, som føles som en rolle eller maske, som jeg har levet med, siden jeg var en lille dreng. Den er nem for mig at tage på. Men det kan være svært for mig at mærke, om jeg har den på eller ej«, som han siger. Han fortæller, hvordan han gennem terapi har arbejdet hårdt på at være til stede i sig selv.
»Hvis jeg ikke havde bedt om hjælp her til morgen, ville jeg føle meget stor lede ved mig selv. Det har jeg kæmpet med i mange år«, siger sangstjernen. »At jeg ikke synes, jeg er god nok. Og der får jeg faktisk hjælp til at sige, du er god nok, som du er«.
Hele AA-modellen
Rigtigt glimrende bliver mødet mellem Casper Christensen og Thomas Helmig, når gæsten åbner op om sit alkoholmisbrug.
Helmig har tidligere, blandt andet i biografien ’Helmig og kærligheden’, talt om sine ambivalente oplevelser med alkohol, men så vidt jeg ved, har han ikke tidligere så direkte fortalt om sit misbrug, der da tilsyneladende også har været eskalerende siden bogen fra 2016.
»Jeg havde svært ved at få proppen i igen, når jeg først var gået i gang. Og for mig var det mest alene. Jeg har ikke brudt mig om at være fuld i offentligheden nogensinde, men når jeg så kom hjem eller på mit hotel, så tog jeg lige en flaske alene. Eller to. Det begyndte jeg bare at gøre rigtigt meget, og jeg kunne mærke, at det blev en belastning også for mine omgivelser. Og jeg kunne mærke, at jeg sgu ikke have kontrollen over det helt«, siger han til Casper Christensen.
Erkendelsen af at have mistet kontrollen sendte Helmig i Anonyme Alkoholikere.
»Det blev belastende for min kone – og også mine børn. Og på afstand var jeg sgu flov over det. Og jeg har taget hele AA-modellen med at undskylde«, siger han.
»Hele programmet i AA har jeg fulgt slavisk og været meget, meget glad for det. Jeg har fået det 100 gange bedre, end jeg havde det for bare tre-fire år siden. Det er fedt«.
Selvom Casper Christensen ikke har haft et decideret behandlingskrævende misbrug, kan han nemt tale med ind i følelsen af at have svigtet sin familie, skulle sige undskyld og at blive konfronteret med sit svigt.
Og mens Bertelsens små afbrydelser i nogle af de andre programmer har virket overflødige, giver det her en ekstra dimension til samtalen, når han kan tale med om at være barn af en alkoholiker:
»Alle mine handlinger er påvirket af det. 99 procent af den måde, jeg gebærder mig i livet, er kommet ud fra det. Så jeg må bare sige – for det tror jeg aldrig, jeg fik sagt til min far i de perioder, hvor han stoppede med at drikke – at man kan virkelig godt lide dem, der stopper«.
Svært at affeje som et par gamle ironikere, der nu bare halvkvædet forsøger at blive taget alvorligt.
Casper og Helmigs kommende pophit?
Om programmets kvalitet opstår på grund eller trods af Casper Christensen, kan man diskutere. Men man kan i hvert fald ikke andet end give ham æren for den ømme sekvens, der opbløder alvoren i slutningen af mødet, hvor Casper får Helmig til at hjælpe med at skrive en sang, han har brygget på i forvejen.
Det er både sjovt, når Casper tager sig selv i at kreere frelste kristne rockfraser og at se et af dansk poprockmusiks største navne nogensinde folde sig ud bag klaveret. Og samtidig får vi den overraskende tilblivelseshistorie bag Helmigs største hit, ’Stupid Man’, der til at begynde med var inspireret af … borgerkrigen i Jugoslavien.
Om Casper Christensen feat. Thomas Helmig bliver et kommende hit, må være op til den enkelte at vurdere. Men det er umuligt ikke at høre den med Hugo Helmigs død i tankerne, og pludselig får både stroferne og programmet som helhed et nyt sørgmodigt lag.
Jeg har også set de kommende episoder med Kasper Schmeichel og Paprika Steen, der på hver deres måde har fine øjeblikke, som peger i retning af en mere vellykket sæson 2. De kommer dog ikke i nærheden af den aura af hårdt tilkæmpet indre ro og sårbar livserfaring, Helmig bringer med sig.
I min snak med Mikael Bertelsen, hvor jeg fremlagde noget af min kritik af programmet, bad han om, at det blev sammenlignet med andre tv-talkshowformater frem for timelange dybdepsykologiske podcasts. Men Thomas Helmig-programmet kan som det første i rækken stå distancen uanset målestokken.
Så uanset hvor skeptisk man ellers har været over for konceptet og værterne, vil jeg varmt anbefale, at man nu bruger én time i selskab med ’All Exclusive’.
’All Exclusive’ kan ses på Viaplay.