’Ricky Gervais: Armageddon’: Stjernekomikerens nye show er slet ikke så kontroversielt, som han selv tror
Da Ricky Gervais var vært for Golden Globes for sidste gang i 2020, revsede han Hollywoods hykleriske elite og sagde blandt andet, at hvis ISIS startede en streamingtjeneste, ville stjernerne øjeblikkeligt ringe til deres agenter for at få jobs hos dem.
»Hvis I vinder en pris i aften, så lad være med at bruge det som en platform til at give politiske taler. I er ikke i en position til at belære befolkningen om noget som helst. I ved intet om den virkelige verden. Så hvis I vinder, så kom herop, modtag jeres lille pris, tak jeres agenter og jeres gud, og fuck af«.
Det var sjovt, kontroversielt og med et gran af sandhed. Dengang var Gervais – en af de største komikere i sin generation – stadig knivskarp.
Den tid er endegyldigt forbi.
I 2022 udkom hans show ’SuperNature’, der modtog kritik, fordi han blandt andet gjorde grin med transpersoner. Men som Gervais flere gange i løbet af showet understreger: »It’s just jokes«. I hans optik er der ikke noget, man ikke må gøre grin med.
Jeg er sådan set enig, da jeg går ind for både ytringsfrihed og kunstnerisk frihed til at sige og gøre, hvad man vil på en scene.
Problemet er bare, at det for Gervais ikke handler om andet end at komme med så mange kontroversielle udtalelser som muligt. ’SuperNature’ var totalt blottet for den intelligente humor, han tidligere har været garant for.
Hans seneste show ’Armageddon’, der tidligere på året kunne opleves i Royal Arena, er nu tilgængeligt på Netflix og har allerede mødt modstand. Gervais og Netflix bliver kritiseret for henholdsvis at lave jokes om kræftsyge børn og lægge platform til dem.
Komikeren indleder ’Armageddon’ med at kommentere kritikken af det tidligere show, hvor mange ifølge Gervais sagde: »You can’t say that«. Han trækker på skuldrene og siger: »You can«. Til stor begejstring for publikum står det hurtigt klart, at Ricky Gervais ikke har i sinde at ændre sig en tøddel.
Showet hedder ’Armageddon’, fordi Gervais mener, at jorden snart går under, og at menneskeheden selv er skyld i det. Den præmis kunne sagtens have affødt et show, der ville være Gervais værdig med satirisk kritik af både atomvåben, global opvarmning og pandemier. Eller som Gervais opsummerer det: »Vores egen dumhed«.
Han følger op med en påstand om, at vi som mennesker bliver dummere og dummere. Så langt så godt. Men hvilket eksempel hiver han frem? At man nu kan studere ’Taylor Swift’ på universitetet. »Hvor lavt akademisk kan man synke?« spørger han. Og lægger dermed standarden for sit intetsigende show.
I årtier har man heldigvis kunnet studere de største populærkulturelle begivenheder og deres aftryk på verden på de højere læreanstalter. Fra The Beatles til The Last of Us-spillet. Selvfølgelig kan man også beskæftige sig med disse års største musikfænomen, der sætter både sociale, politiske og kulturelle aftryk. Det ville være underligt andet.
Den 62-årige mangemillionær leverer derudover jokes om både pædofili, syge børn, racisme og meget andet. Blev jeg stødt? Nej. Var det sjovt? Nej. Var det kontroversielt? Nej. Mest af alt mindede showet om en debattråd på Facebook, hvor fornærmede boomere insisterer på retten til at bruge alle de ord, de vil, uden at have en interessant sammenhæng at bruge dem i.
Hvor lavt kan man synke?
Der er ikke noget, man ikke må gøre grin med, uanset hvor mange gange vi bliver tudet ørerne fulde af den påstand fra fornærmede komikere. Men på et tidspunkt stopper folk med at grine, og så har man som komiker mistet sin relevans.
Ricky Gervais har trods sin nuværende formkurve stadig millioner af fans. Hans show er en af de mest populære titler på Netflix for tiden.
Så ved nærmere eftertanke har han måske alligevel ret i, at vi som art bliver dummere og dummere.
Kort sagt:
Den før så knivskarpe komiker har mistet sin relevans. I ’Armageddon’ opfører han sig som et lille barn, der insisterer på retten til at fornærme flest muligt på kortest mulig tid. Det er hverken sjovt eller kontroversielt.