Roskilde Festival: Aggi har potentialet til at blive en dansk afropopstjerne
Tirsdag eftermiddag landede nyheden om, at hovednavnet Tyla – en af hovedpersonerne i den afrikanske bølge, der er skyllet ind over Roskilde i år – har aflyst.
Kort efter indtog danske Aggi, en anden repræsentant for bølgen, Eos-scenen og kickstartede på en måde det spor af festivalprogrammet, der uofficielt kan betegnes som Roskilde goes afropop.
Det er et forholdsvist nyt projekt fra sangeren, der tidligere har begået sig i r’n’b. Men med lidt flere hits og flere live-kilometer i benene har Aggi potentialet til at blive en dansk stjerne inden for netop afropop, afrofusion, eller hvad man nu vil kalde det.
Først og fremmest fordi hun bare ret præcist rammer den lyd, der går sin sejrsgang globalt i de her år. At hun blev flankeret af et velspillende band og to dansere var bare glasur.
Det meste af koncerten foregik i et højt tempo og med et insisterende trommebeat. Der var ingen store opbygninger og dynamiske udsving. Det blev måske stedvist lidt stillestående, men Aggis musik er mere som en slags flow-tilstand, en rytme der konstant bølgede frem og tilbage og langsomt satte sig i kroppen.
Og i løbet af koncerten viste Aggis bredde sig også. Selvom hun helt klart bevæger sig inden for afropoppens rammer, så er der spændvidde i hendes sange.
Der var både hårde, klubbede momenter som ‘Blue Cheese’, der med sin tunge bas og skarpe synths havde et nærmest hyperpoppet islæt. Og så var der en god portion mere ligefremt poppede og melodiske numre som ‘Follow’ og lukkeren ‘Waste No Time’, der gik rent ind. Der var endda balladeagtige og følsomme øjeblikke, hvor hendes sikre vokal stod frem.
Cirka halvvejs inde i koncerten gik Aggi ned i tempo og sang en ballade om sin ghanesiske far og om »ikke at være helt dansker«. Det at lave afrikansk inspireret pop i Danmark i 2024 er politisk, om man vil det eller ej.
I samme nummer sagde hun også, at vi ikke skal være så bange for det udefrakommende og fremmede. Og der var vist ingen af de fremmødte, der var bange for en omgang afropop, især ikke når den var så vellykket.
På et tidspunkt, inden ‘Better Money’, bad Aggi publikum om at manifestere nogle flere penge, så vi kunne komme tilbage og se hende på Roskilde igen. Og det kan da godt være, at hun bare skal overtage Tylas Arena-plads om et par år.