Leak Bros – de og vi fortjente bedre lyd, denne grå og kolde søndag!
Denne sidste søndag i september havde Tame 1 og Cage, under navnet Leak Bros, valgt at gæste Loppen og gøre musisk reklame for deres nye album ‘Waterworld’. Fremmødet til arrangementet var yderst moderat, men alligevel var stemningen forventningsfuld hos det lille, men entusiastiske publikum. Der var listet yderligere to ukendte undergrundsnavne på plakaten, men denne aften blev ikke tidspunktet, hvor de skulle ændre på deres status som ukendte, da de ikke var at finde på scenen denne aften.
Denne kendsgerning gjorde også, at koncerten fik en lidt uventet start, da Leak Bros efter lidt mikrofon-snak fra baglokalet minsandten tonede frem på scenen akkompagneret af Mr. Greedy bag pladerne. De virkede veloplagte på mikrofonen, selvom Tame 1 ikke lignede en gut, som hidtil havde sovet meget på deres europæiske turné. Nummeret ‘Got Wet’ startede på tilfredsstillende vis deres præsentation af det lovende, men tunge, nye album.
De supplerede hinanden godt i deres forskellige stemmeføring og rapflow, Cage leverede sin Eminem-lignende klare og høje stemme, og Tame 1stod bag en mere mandig, lidt dovne og ru stemme. Men både de og vi (publikum) blev hurtigt opmærksomme på, at lyden mildest talt ikke var den bedste denne aften. Musikken virkede overstyret og især bassen skilte sig negativt ud. Dertil brokkede både Cage og Tame 1 sig med god grund over den ringe volume, som lydmanden sagesløst kunne give de to rappere. Dette var sammen med et halvtomt, eller halvfuldt Loppen med til at stemningen aldrig helt nåede kogepunktet, selvom de to rappere dygtigt og professionelt udførte deres gerning.
Blandt højdepunkterne må nævnes det yderst vellydende og forholdsvids stille RjD2-producerede nummer ‘Gimmiesumdeath’. Hertil brillerede Tame 1 med en kort udgave af ‘Wrong Side of Da Tracks’ fra det første Artifacts-album, som især fik de graffitimalende folk i huset til at råbe. Cage levede med flere flotte beviser som minimum op til Tame 1’s standard, hvor man blandt andet var vidne til at fremførte et nummer a capella fra hans kommende solo-album.
At de to kunne andet end at rappe fik man med en kort sketch at høre, hvor de humoristisk med dobbeltbetydningen i sætningen ‘Shoot Bush’ fik publikum til at grine. Dette kunne udover at være mistillidserklæring til den siddende amerikanske præsident, forstås som en provokerende bemærkning til mere behårede unge som ældre kvinder. Men selvom smilebåndet var højt og entusiasmen var til stede, nåede Loppen med den dårlige lyd og den kun timelange koncert ikke at ændre ved det faktum, at dette var en kold og blæsende efterårssøndag i lille København, hvor man måske ligeså godt kunne sidde hjemme i sofaen og pleje weekendens tømrermænd og brokke sig over dette dårlige vejr.